Syria in my Heart

Jeg har, som mange kanskje har fått med seg, fått plass ved UiO og begynner i januar.

Hjemme har vi diskutert hva jeg skal bruke den resterende tiden på. Vi har alle vært enig i at det burde være noe fornuftig. Det sto mellom å jobbe frem til studiestart eller ta kurs ved folkehøgskolen i Oslo. For å være ærlig, de to alternative klang ikke godt i mine ører. Jeg trenger en skikkelig avveksling. Tilslutt kom jeg frem til at det jeg helst vil gjøre er å studere et språk i et annet land. Jeg har lyst til å gjøre det jeg alltid har hatt lyst til å gjøre; lære meg skikkelig arabisk. Det skal jeg få gjøre i Damaskus (Syria) fra september til desember.

Dere kan tenke dere at jeg er overlykkelig akkurat nå.

Jeg elsker Syria. Norge, Syria og Somalia er mine hjemland. Syria var det første landet vi bosatte oss i etter borgerkrigen. Min bror studerte der, min mormor bodde der og min onkel er gravlagt der. Jeg har så mange minner derfra at det å tenke på landet får meg til å smile og gråte samtidig. Syria er blant mine favorittland. Det er menneskene, maten, historien og generelt atmosfæren som gjør at jeg får sommerfugler i magen hver gang jeg lander på Damascus Intl. Airport.  Damaskus er hamidiyyah markedet, ummayad moskeen, nabolagene rukn al-din og masakin barze, menn i tarboosh, shawarma, kanafe og ikke minst, å vandre gatelangs etter kveldsbønn med fantastiske mennesker mens man sipper til en tamarinddrink og snakker til fremmede. Damaskus er å delta i bryllupsfeiringer arrangert på gatene, å høre Umm Kalthoum på kassett i vannpipe-kafeene (dog jeg aldri har nærmet meg shisha engang). Lukten av Damaskus er nybakt khubz, krydder og olivenolje. Og lyden? Ubeskrivelig!

Jeg gleder meg sykt. Jeg reiser på mandag (faktisk!) og skal herved rapportere direkte fra Damaskus. Mitt mål er å skrive minst et blogginnlegg hver dag. Jeg begynner på universitet Abu Nour (også kalt Kuftaro instituttet) i månedskiftet september – oktober. Håper jeg. Selv om går rykter om at Abu Nour kommer til å stenges (jeg kommer tilbake til det). Kontaktpersonen min forsikret meg iallefall om at de har plass til meg, så jeg får stole på den hyggelige mannen. Før september tenker jeg at jeg betaler en privatlærer (det høres dyrere ut enn det er) og jeg gjør meg kjent med byen.

I tillegg til gjester har jeg idet siste vært opptatt med universitetet og reisen. Jeg kommer mest sannsynlig til å være opptatt til jeg reiser også. Men, med en flunkende ny bærebar-pc i vesken tror jeg nok at dere hører fra meg i nærmeste fremtid.

Men da fra Midtøsten!

20 kommentarer om “Syria in my Heart

  1. Hjelpe meg, eg er veldig spent på dine vegne eg =D

    Det vert sikkert eit fabelaktig opphold, og eg kjem til å forlange jamlege oppdateringar her i bloggen.

    Og hels muftien frå meg, om du har høve må du gjerne spørre korleis han vart mufti. Eg har ambisjonar sjølv ;-D

  2. Salaam ‘aleikom 🙂 Jeg lurer på om det hadde gått ann å sende deg en mail, fordi jeg lurer på noe ang. studier i Syria? Jeg også har hatt veldig lyst til å reise dit.

  3. Beate, nei det vet jeg ikke, vel jeg har aldri tatt reisevaksine før og Syria har jeg vært et par ganger tidligere. Er det viktig da?
    Hastur, jeg skal være en disiplinert, viljesterk blogger. Om jeg ikke har noe annet å blogge om så får dere nøye dere med arabisk grammatikk =P
    Stormuftien av Syria? Klart det, vi skal bli skikkelige BFFer – Paris Hilton style!

  4. Aseela, sendte deg en mail istedet jeg!
    Hvilket minner meg på at jeg kanskje burde lage en offisiell epost-adresse..jaja..

  5. Asalamu aleikum.

    Tillykke med optagelsen på universitetet søster. Hvad skal du læse?

    God rejse til Syrien Inshallah. Tror det bliver hyggeligt 🙂

  6. Haha, nei det er sikkert ikke viktig. Det er bare jeg som har så lyst til å å lære arabisk i midtøsten, og så vil jeg ikke ta vaksiner.

    Jeg glemte å ønske god tur, forresten! Det høres ut som et fantastisk valg! Kos deg masse! Så får vi kose oss med bloggen din.

    Det høres jo ut som en vinn-vinn situasjon!

  7. jeg har studert arabisk. det er sant, wallahi. men jeg har for en, eller annen grunn, nasituhu. i wish it were khosa eller shona. we need you in africa, girl lol

  8. safar salaama, oo qaaradeeni ha iloobin
    niyad jab baa igasha markaan maqlo «carab»
    xanuunkan daawo malahaa, dhakhtar
    waa carab kaquustey 🙂

  9. jge elsker bloggen din!!

    Uansett over til noe mer relevant, kan du fortelle oss hvordan du jobbet på skolen? hvordan var du som elev på videregående, hva var vanskeligest osv osv
    Jeg har lyst å studere medisin, men er redd for at jeg har for lave karakterer fra første året på vgs. Så jeg trenger litt tips og triks, om du har. 🙂

    Og gratulerer, jeg bodde to måneder i syria og elsket det! favoritt plassen min i Damaskus var fruktbasaren! Håper du får det hyggelig der, og det gjør du nok for Syria er herlig!

  10. Batulo; takk søster! jeg skal lese medisin/lægevidenskab
    Arne; takk takk! =)
    Cigaal; hahaha, neste på listen er swahili så du kan puste lettet ut og døøh, hva har du imot arabere da? Visste du ikke at daroods ætter på arabere? ;-D

  11. Hei nono og takk for komplimenten!

    Øh..hva skal jeg si, hadde jeg begynt på videregående igjen med den kunnskapen jeg har nå hadde mye vært annerledes. Det aller beste tipset jeg kan gi deg, som jeg ikke tok i bruk men som hadde spart meg mye angst, er å forbedre fag MENS du går på vgs. Du har i kunnskapsløftet lov til å ta opp fag mens du går på skolen og samtidig konkurrere i primærvitnemål/førstegangsvitemålskvoten.

    Bruk ferier, ettermiddager og søndager på å lese fag du allerede har hatt og gå opp som privatist. Det er vel bare muntlige eksamener i første? – Du kan ikke ta opp matte 1T hvis de ikke har endret det nå, 1T ansees ikke for å være et fag, du må isåfall ta opp 2T og det burde du heller gjøre etter å hatt R1.

    For å søke medisin må du ha fagkombinasjonen R1+Fysikk 1+ Kjemi 1 og 2. Det gir deg 2 poeng av 4 mulige realfagspoeng – sank poenger! Ta flere realfag til du får de 4 mulige poengene, men vit hva du kan og hva du ikke kan, tenk strategisk.

    I andre hadde jeg R1, Fysikk 1, Kjemi 1 og Biologi 1. I tredje hadde jeg R2 og Kjemi 2. Jeg hadde ikke fullpott, valget mitt stod mellom engelsk, biologi og fysikk i tredje. Hvis jeg tok biologi måtte jeg byttet på kjemilæreren min, og det var han jeg foretrakk av kjemilærerne. Så tilslutt handlet det om fysikk og engelsk, og da var valget veldig klart: jeg kan ikke fysikk, men jeg kan engelsk, til helvete med det ekstra poenget. Hadde jeg tatt fysikk hadde jeg endt opp med en treer eller en firer og 1 poeng. Men jeg valgte heller å ha 3,5 poeng og fikk 6 i både engelsk skriftlig, muntlig og eksamen og det er tre forskjellige karakterer (det hjelper!). Å vite hva du har anlegg for er veldig viktig.

    Av realfagene mine elsket jeg kjemi og matte, biologi sånn passe (men det har ikke noe med selve faget, den boken vi hadde og selve strukturen i klasserommet ble ikke helt meg, min venninne ved en annen skole hadde en annen bok og den ble jeg forelsket i) men FYSIKK – no more! Jeg vet ikke hva det var men fra første øyeblikk fungerte ikke jeg og fysikk sammen. Jeg overlevde faget ihvertfall =)

    Noen fag leste jeg pensum veldig aktivt og andre relativt passivt. I realfagene prøvde jeg så godt jeg kunne å gjøre oppgaver hver dag (mamma vil nok hevde at jeg ikke alltid fulgte planen min, menmen, jeg er da et menneske også). Særlig matte; gjør oppgaver hverdag, gjør alle oppgavene i boken nøye (det hører ekstremt ut, men fordeler du arbeidsmengden over året går det faktisk ganske bra) og pugg regler. Du begynner i andre nå, sant? Husk at den matematikken du har nå kommer igjen i tredje. I kjemien arbeid skikkelig med labrapportene, les på teorien, følg med læreren og gjør masse oppgaver (jobb særlig med eksamensoppgaver og kjemiolympiade-oppgaver). Husk at biologi er et detalje-fag, det er detaljene du må huske, og jeg er egentlig en sammenheng-person så derfor ble jeg trukket endel.

    Fag jeg heller leste passivt var fellesfagene – de muntlige fagene og skrivefagene- som historie, religion, engelsk og norsk. Når jeg sier passivt mener jeg ikke at jeg møtte uforberedt til fagene..neida..det skjedde et par ganger, men kunsten å improvisere er veldig nyttig =P..det jeg mener er at du burde legge fokus på å se sammenhenger og reflektere (les basisbøkene overfladisk, les magasiner, følg med på nyheter og rekk opp hånda i timen – din mening er veldig viktig) og i skrivefagene burde du lese skjønnlitteratur, få et bredere vokabular, pugg grammatikk (faktisk, kommaregler – som jeg aldri har helt fått til – er gull verdt) og vær analytisk (særlig i norsken). I muntlige fag er nøkkelordet muntlig, rekk opp hånda!
    Det er også viktig å kjenne sine lærere, ha god kommunikasjon med dem og samarbeid om din læring. De er der for deg skal du vite.

    Skaff deg ambisiøse venner, venner som faktisk gidder å sitte igjen sammen med deg etter skolen og lese kjemi til klokken 7 (skjønt vi tok en god del pauser, med blant annet å kjøpe mat og å danse på bordet – utrolig kult når det ikke er andre enn dere på skolen). Hvis du vil ha en sekser i et fag, ikke nøy deg med en femmer, basically. Ikke hør på kommentarer som ‘fem er jo skikkelig bra da, du burde være fornøyd’ hvis du vet med deg selv at du kan få til bedre. Ikke bli lei deg om det går dårlig med en prøve, det gikk dårlig med en god del prøver hos meg gitt, men lær (og det er en lærdom jeg har fra mamma) av dine feil. Husk at det er sluttkompetansen som er viktig, at du får 3 eller 4 på første stil i norsken spiller ingen rolle så lenge det går oppover etter det.

    Tilslutt, strukturer tiden din. Er det en utrolig viktig ting jeg lærte på vgs er at det er viktig å strukturere tiden sin. Sett av tid til lekser, sett av tid til familie, sett av tid til venner, sett av tid til arbeid og sett av tid til deg selv. I tredje fant jeg dessuten ut at det faktisk er utrolig deilig å sitte andre steder enn hjemme å lese lekser. Bor du i Oslo har nasjonalbiblioteket lesesaler som du kan bruke. Ta med deg to matpakker, etter at du er ferdig på skolen spis din andre, dra til nasjonalbibliotek og les to eller tre timer. Når du etter det kommer hjem er det befriende å tenke på at du ikke må sitte på rommet ditt og lese. Det er ihvertfall en lærdom jeg tar videre til studiene =)

    Lykke til, ha det moro og ta ting som det kommer. Where there is a will there is a way!

  12. Tuuuuusen millioner takk !! Du aner ikke hvor mye det va til hjelp.
    Skulle ønske jeg hadde mange venner som var ambisiøse og brydde seg mye om utdanning. Men dessverre velger de fleste av dem den lette veien hele tiden, som f.eks å velge samfunnsfag stedet for realfag fordi det er lettest. Og om to uker skal jeg sitte alene på 4 ulike fag!

    Jeg har litt problemer med å snakke i klassen, blir fort nervøs. Mest fordi jeg er den eneste utlendingen der og er redd for å gjøre/si mye feil.

    Et spørsmål: hvor mye hadde du i fysikk og andre fag som du ikke likte særlig godt?

  13. Det er bare hyggelig! Just ask =)
    Jeg må innrømme at jeg er veldig heldig med vennene mine, det er en salig blanding nerder, hyperaktive sportsfreaker og Cannes-reisende-partyjenter. Jeg søkte meg til en skole med ganske høy poenggrense nettopp fordi jeg ville inn i et miljø der det forventes at folk er ambisiøse (selv om mange ikke var det). Men det du straks vil finne ut, om ikke i andre så i tredje, at de fleste som velger realfag er deilig nerdete…det skal la seg gjøre å finne et par lesekamerater altså, don’t give up!
    ..og dine venner vil nok bli overasket når du finner ut at samfunnsfag ikke er så lett som folk vil ha det til, jeg har smarte venninner som slet helt i granskauen med samfunnsøkonomi og rettslære.
    Det virker veldig sært å si det, men det var ingen fag jeg ikke likte, men det var selvfølgelig temaer som var dølle. Fysikk og jeg fungerte ikke, fordi jeg ikke skjønte fysikk, men jeg elsket eksperimentene vi gjorde og jeg elsket teorien (gled deg til astrofysikk!!), men det å regne fysikkoppgaver var bare ikke meg. Ikke tenk at du ikke liker fag, prøv å finne ting du liker ved alle fag. Det går alltid bedre med en god innstilling. Jeg liker norsk veldig godt, men da vi hadde språkhistorie i vår…æsj (beklager på forhånd til alle lingvister). Jeg fikk 5 i fysikk..jeg skjønner selv ikke hvordan det skjedde, men jeg tror astrofysikken reddet meg =P Fra spøk til alvor, er du motivert nok er en 6 i fysikk ikke så fjernt unna. PUGG! Det er bare jeg som er svak i logikk. Et annet fag jeg ikke likte? Hm…jeg vet ikke, geografi (5) var også litt kjedelig, men det er ikke et direkte vanskelig fag – det er ren pugg, er du motivert nok (jeg var ikke motivert) er en 6er der også ikke langt unna. Jeg fikk også 5 i biologien. Det var vel de fagene jeg føler at jeg kunne gjort bedre på, men motivasjonen var ikke på topp. I biologien skylder jeg på en teit bok!

  14. Hei! Gikk du på katta eller ohg? Tror ohg…gikk der jeg og. Begynne å blogg snart da, selv om det er gøy å lese kommentarene dine. Jeg liker at du ønsker at andre skal gjøre det bra også. Flott!

  15. så spennende! har hørt så mye fint om syria 🙂 hadde ei venninne som studerte arabisk i Damaskus i fjor høst, faktisk!

  16. Hei Somalieren,

    jeg kom tilfeldigvis over bloggen din da jeg lette etter muligheter for å studere arabisk i utlandet – og jeg må si at jeg er svært imponert. Du skriver utrolig godt, samt at det du skriver er veldig interessant.
    Selv er jeg halv marokkansk, noe som fører til at jeg har hatt drøssevis med diskusjoner med familien min om alt fra Islam og hijab til kjærlighet og mat.
    Jeg synes som sagt at det er flott at du skriver så åpent om alle tankene dine.
    I tillegg til at jeg gjerne ville si dette, skriver jeg til deg for å spørre om råd.
    Det vil si… Jeg lurer fryktelig på hva jeg skal gjøre til neste år. Skal jeg begynne rett på studier, eller skal jeg ta et friår? Hvis jeg tar et friår, vil jeg tilbringe det i Midtøsten eller hos familien min i Marokko.
    Jeg skulle imidlertid gjerne hørt litt om det at du er i Syria. Du får sikkert en god del spørsmål om det fra før av, men kunne ikke du sendt meg en mail?
    Kan du arabisk fra før av, forresten?

    Ser fram til å høre fra deg!
    Stå på videre i Syria 🙂

Legg igjen en kommentar

