En kort og rotete innføring i somalisk klankultur

 

Det er en fin diskusjon om somaliske klaner og somalisk politikk generelt i kommentarfeltet på forrige innlegg.

Somaliere deles i to: i etniske somaliere og ikke-etniske somaliere. Deretter kommer ytterligere inndelinger. De etniske somalierne består av fem store klaner og en paraply som omfatter ulike grupper som ikke tilhører noen klan. De fem store klanene i Somalia er Dir, Darood, Hawiye, Isaaq og Rahanweeyn. Alle klanene, utenom Rahanweeyn, har historisk vært nomader eller reer guuraa. Rahanweeyn har tradisjonelt bosatt seg langt sør i Somalia og dermed stått utenfor steppesomaliernes nomadekultur eller, vil noen si, høykultur. Denne isolasjonen har bidratt til at Rahanweyn har utviklet en egen kultur og et eget språk, af maay. Noen kaller af-maay en dialekt av populær somalisk, maxaa tiri. Nå er jeg ingen lingvist,men af-maay viker drastisk fra populær somalisk. En kyndig taler av maxaa tiri vil ikke kunne forstå noe særlig av af-maay.  Å derfor betegne af-maay som en dialekt blir feil.

For somalisk talende er dette en morsom video om krysningspunktene mellom af-maay og maxaa tiri.

Rahanweyn har vært diskriminert mot. Det kan sammenlignes med forholdet mellom nordlendinger og – eh – ikke-nordlendinger (søringer?). Somaliere anser Rahanweyn som med-somaliere, men da de har et eget (noe uforståelig) språk og ikke deler samme kulturelle referanser som nomadene, har de falt et trinn ned i hierarkiet. Under dem igjen finner vi smågrupper, småklaner. Madhibaan er et eksempel på en slik gruppe som alltid har blitt stigmatisert av somaliere flest. En beslektet gruppe er Yibir. De er ikke særlig stigmatiserte, de er bare fryktet. Dette er en av de mest fascinerende gruppene i Somalia. De er sjamaner og magikere. De dukker opp etter en fødsel og krever penger fra de nybakte foreldrene. Hvis de får pengene sender de en velsignelse over barnet, hvis ikke forbanner de hele familien. Jeg vet ikke om jeg skal le eller irriteres over at mamma og mormor betalte penger til Yibir både etter min og brors fødsel. Noen somaliere, og noen Yibir, hevder at Yibir stammer fra en hebraisk stamme. Hvorvidt det er hold i den påstanden vet ingen. Men bare ryktet har ført til, de siste årene, en noe antisemittisk holdning til Yibir.

Ikke alle småklaner stigmatiseres, noen småklaner er hevet over nomadene. Ashraf er en slik klan. De hevdes å være direkte etterkommere av profeten Muhammad (hvordan det har gått til er jeg usikker på).

På bunnen av det somaliske hierarkiet finner vi ikke-etniske somaliere: Bantu, barawaani, reer xamar (les: hamar) og wabajuni. Noen vil plassere både madhibaan og yibir i denne gruppen. Men dette er et definisjonsspørsmål.

Som somaliere flest tilhører jeg en av de fire store nomadeklanene,  Mormor forsøkte å forklare det mytologiske opphavet til disse klanene. Jeg mener at sannhetsgehalten i den muntlig overleverte historien er suspekt, men noe stemmer nok.

Irir Samaale er alle nomaders far. Jeg innbiller meg at han var en storkar med mange kameler og mange barn. Han er stamfaren til både Hawiye og Dir. Daarood oppsto da Ismail Jabarti, en yemeneser, fant ut at han skulle parre seg med en datter av Dir. Isaaq-klanens opphav er noe mer disputert. Noen påstår at de er en underklan av Dir, selv hevder de å være etterkommerne av en Sheikh Isaaq som også fant seg en datter av Dir.

Både Darood og Isaaq hevder å ha en direkte avstamning fra profeten Muhammad. De ivrigste forfekterne av dette synet vil tegne opp et slektstre like lang som Oslofjorden.

Det er mer sannsynlig at arabiske handelsmenn, som frekventerte den somaliske kysten helt siden oppfinnelsen av skipet, alltid har giftet seg med folk på Afrikas horn. Det samme gjelder somaliske sjømenn som bosatte seg langs hele Afrikakysten og blandet seg med befolkningen i den arabiske pen. Idag finnes det store somaliske grupper både i Yemen og i Mozambik. Men myten om Darood som ble forlatt av brødrene sine på den somaliske kysten, klatret opp i et tre, ble forelsket i en somalisk jente som han siden giftet seg med er helt klart forlokkende.

Jeg er Darood. Darood (Ismail Jabarti) fikk fire sønner: Sade Darood, Yusuf Darood, Tanade Darood og Kablalah Darood. Både mamma og pappa tilhører den siste gruppen. Det sier egentlig ingenting, da fire store og tre små klaner utgår fra Kablalah Darood. Men det er alt jeg egentlig ønsker å avsløre om min klan. Jeg diskuterte klaner med en kompis forleden, han spurte forsiktig hvilken klan jeg tilhører. Da jeg ba han gjette gjettet han riktig på første forsøk. Forundret spurte jeg hvordan han greidde det, da min dialekt er ganske nøytral. Han sa at min klan viste seg på nesetippen min. Den var foraktfullt vendt oppover. Jeg lo.

Men det er noe i det at klaner har stereotypiske  trekk, og det synes jeg er moro. Det ligner på hvordan vi  karakteriserer folk fra ulike områder i Norge. Noen ganger kan jeg fint gjette hvor en person er fra, basert på hvordan vedkommende snakker og oppfører seg.  Klanen kan også være en trygghet. De siste tjue årene har klanen garantert overlevelsen til mange somaliere i Somalia. Klanen beskytter der en svekket regjering ikke kan beskytte. Og dersom du likevel skulle bli skadet eller drept, er klanen den som søker rettferdighet. Enten ved å kreve liv mot liv, men langt mer vanlig: Ved å søke magg. Erstatning.

I diasporaen er klanen også en trygghet. Ofte hører jeg mamma og venner oppsøke en ensom kvinne som ligger på sykehus. Ofte gjelder dette asylsøkere som ikke har familie i Norge. De trenger å ha noen der og da trår klanen til. Det trenger ikke å være samme underklan engang. For en stund siden var det en somalisk kvinne som fikk kreft, hun hadde ikke  familie i Norge, men naboene hennes etterlyste kvinnens klan. Bare fordi mamma og kvinnen delte samme storklan trådde mange til.

Jeg har spurt meg selv og andre om hvorfor dette er viktig, hvorfor klanen være en forutsetning for å hjelpe. Men det er den ikke. Det hender også at en somalier fra en bygd i sør-Somalia, som mamma ikke har noen tilknytning til, blir syk og trenger hjelp. Da får vedkommende hjelp, nettopp fordi vedkommende er somalier. Men klanen er et internasjonalt nettverk. Sett at jeg blir syk i Indonesia og trenger penger til en operasjon, da vil klanen i Indonesia kontakte klanmedlemmer over hele verden og be om økonomisk bistand. Det er dessverre slik at vi mennesker har det lettere for å hjelpe de som er nær oss enn de som vi kanskje ikke har et forhold til.

Noen somaliere er fullstendig imot all klan. Selv om man kanskje kan få inntrykk av at jeg er av dem, i siste innlegg, stemmer ikke det. Jeg ser godt i klankulturen, men så lenge denne ikke misbrukes. Noen somaliere diskriminerer på bakgrunn av klan. Min sønn skal ikke gifte seg med en kvinne av Darood, eller min datter skal ikke gis bort til en Hawiye. Noen familier aksepterer at barna gifter seg med bunnslammet i en klan (kriminelle, rusmisbrukere, voldelige) enn at de gifter seg med en god person utenfor klanen.

Men, jeg har diskutert dette med en pakistansk venninne, iforhold til indisk og pakistansk kastesystem så er ingenting, i Somalia, hogget i sten. Det er faktisk slik at det å rangere folk etter klan, ihvertfall åpenlyst, er en stor tabu. Og jeg vet om flere tilfeller der foreldre har motsatt seg datteren eller sønnens forlovelse til en utenfor klanen, hvor store deler av det somaliske miljøet har stelt seg på barnas side. Mange innser at klan og klandiskriminering er mye av grunnen til at vårt land går ad undas. Jeg bare håper at klan som et politisk  virkemiddel også går ut av trenden.

I min familie spiller det ingen rolle hvem jeg ender opp med, sålenge vedkommende er god. Men det er noen klaner min mor helst ser at jeg unngår. Ikke fordi hun har noe imot dem, men fordi de – vanligvis – har mye imot mors klan. Hun vil ikke at jeg skal bli såret av dem. Men, for å være helt ærlig, jeg er mye sterkere enn det mor tror jeg er.

13 kommentarer om “En kort og rotete innføring i somalisk klankultur

  1. While the adults have been fighting over their fictional eponyms, there is one silent, neglected and who bore the brunt of these vain clan conflicts: the clan of children – who in every social development index rank last in the world now. Someone needs to start a somali children’s clan. Much of what Somalieren discusses relates to the introduction of Islam and Arab trade. Somalis pre-existed both by thousands of years. For those keenly interested in the anthropology the closest groups to the somalis, like the Oromos, especially their animists, still carry the cultural markers that existed before this patriarchal genealogy business. Some linguists say the maay dialect is the root of the somali language. Contrary to what many believe, the rahanweyn constitute a third of the somali population and probably were marginalized when the colonialists used the nomads to move around in the country.

    I belong to a clan called sijui and Somalieren we’d call a mlendo (short for mzalendo or native) 🙂 We are a minority who are very oppressed. I should make an effort in writing Norwegian before Othelia evicts me (my dyslexia explodes though when I do that and anyone with a cure please help lol)

    ps: i assumed she was omar mohamud but from now on she’s my nemesis. the battle continues, Somalieren.

  2. Somalieren, our sijui clan is open to all members. When you get bored with the mlendo clan, you can join us. And people, please do not report my unveiled threat of clan warfare with Somalieren to pst. I am a man of peace. I read Gandhiji before I sleep. Be the change that you want to see. And all that jazz. I recommend to all to follow @Kenyanpundit @twitter. You’ll learn a great deal about Africa from her.

  3. More trivia to chew on:

    http://sayidka.blogspot.com/2006/01/land-of-gods-brief-study-of-somali.html

    Somalieren veiled her clan well so that even I couldn’t tell her specific clan. If I presented some alien words full of consonants, they are not somali. Mzalendo is the swahili word for native. Sijui means ‘I don’t know’ and is an inside joke among us diaspora somalis of East Africa. We usually hangout together regardless of clan affiliation by virtue of our shared lingua franca and culture. Native somalis would interrogate us as kids about our clan and our answer would be ‘sijui’ 🙂 I suppose when our norwegian somali kids grow up and travel out as expats they’ll most likely seek each other, and probably start a ‘vetikke’ clan. Welcome to the diaspora somalism, Somalieren.

    One important point. Too bad I couldn’t tell Somalieren’s clan. This has to do with the value of a woman. The most prestigious are worth more than 100 camels. The most valued virtues are piety, loyalty and dedication – and among the northern clans there is one clan of females who are several heads above the rest: the Ogaden women. I have just shared a secret with our young lads. Among the men, I don’t think many somalis would doubt that my fellow clansmen (Timacadde) have the most tempered, mild mannered and shrewd business heads. We are also known for being peace brokers. And among us you’ll find the good old diaspora somalis long before the refugee crises. Now the young somali readers of this blog know where to seek and find the best brides and grooms 🙂 (cupid gives no warning when he strikes though)

  4. @cigaal

    Me like 🙂
    The wisdom you have shared here at Somalierens more than once.
    May I ask you to share some of your wisdom with my readers? As a guest writer on Karavanseraiet.no?
    It is no coincidence I have called my blog the Caravanserai. I see it as a place where people meet, rest after a long journey, exchange stories, laugh together and learn from each other.

    My E-mail is kamelryttersken[at]karavanseraiet.no if you will write something for my blog 🙂

    If you find my question rude or offending, I apologize, My question is sincerely meant as a tribute to you and your skills.

    Have nice day where you are 🙂
    Ragnhild Vinkenes

  5. Jeg er sikker på at den smågale somalieren er verdt minst 100 kameler, uansett klan. Og det var sikkert lurt av henne å ikke si til hele verden hvilken klan hun kommer fra, ettersom mange nok vet hvem hun er.

    Det var interessant å lese, og det er ekstra interessant synes jeg hvordan vi tenker om hverandre. «Den klanen er sånn og den klanen er slik». Jeg tror at vi ofte blir litt påvirket av våre idéer om vår egen folkegruppe og andres idéer om vår folkegruppe. F eks merk at i India er de fleste på landslaget i cricket og slikt fra Bombayområdet, hvor mange priser seg over at de er fra en krigerkaste som er stolte og dyktige i sport. Andre steder priser de seg kanskje over at de er flinke lesere og kan en hel bok utenat, det skaper andre typer helter. Det dumme er når vi tillknytter oss til de negative idéene andre har om oss, og prøver å bli stolte av dem og være dem. «Jeg er en stolt innvandrergutt, så jeg er aggressiv og sloss for min rett» eller «jeg er en stolt svart mann, så jeg har barn med femten damer». Eller naturligvis når vi bare ikke er født slik at vi passer inn i vår folkegruppes idé om de beste menneskene «jeg er en jente, men jeg holder ikke ut å sitte stille og ikke si noe» eller hva det nå måtte være.

  6. Kamelryttersken, takk selv!

    Hanne og enkommafire: Sånt som putter et bredtsmil på et sultent fjes. Takk! Og dere har begge svært forskjellige herlige blogger, selv om jeg er fryktelig dårlig til å kommentere titter jeg ofte innom!

    Cigaal: Oh, come on. Du kunne utelukke Isaaq/Dir fra listen over klaner jeg kanskje tilhører, all den tid jeg er supernasjonalistisk? 😉 Forøvrig er også Ogaden-menn høyt etterspurte. For meg representerer de ur-somalieren. Han som står høyreist og stolt, midt i et tørt, karrig og vanskelig klima. Helt sinnsykt heit. Også har jeg alltid hatt en tendens til å falle for gutter som tilhører habargidir (Hawiye). Litt à la hvordan noen østlendinger lett faller for bergensere.

    Men ja, klan er klan, og kjærlighet er kjærlighet. Ganske uavhengige ting!

    Tove, kloke ord. Veldig enig. Det viktigste er å huske at de bilder vi har av grupper er stereotyper. Enten det er snakk om klan, etnisitet eller legning. Ingen er en stereotype eller en karikatur. Den siste, legning, har jeg brent meg på veldig ofte. Jeg har møtt en del homofile gutter, og det er lett å forvente en bestemt oppførsel fra dem. Også møter du da en ung mann som «absolutt ikke kan være en homse» men som siden introduserer deg for sin helt utrolig herlige guttekjæreste. Dumbfound, sier engelskmenn. Målløs!

  7. Les The Invention of Somalia , red.Ali Jimale Ahmed, Red Sea press. Den kaster et litt annet lys over klanene.
    Takk for flott blogg!

  8. Hei.

    Jeg lovte for lenge siden å legge inn en kommentar om somalisk klansystem og paralleller til bygdenorge (og bygdedyret?).

    Jeg kommer fra en middels stor bygd midt i ingenmannsland (Tynset), og syntes det var facinerende det du skrev om klansystemet, fordi det minner litt om storfamiliene i norske bygdesamfunn. Du har de gjeveste familiene, store, mhttp://no.wikipedia.org/wiki/Tor_Jonssoned lange historiske tråder å trekke på, såkalte «menn (og ikke minst kvinner) av bygda».

    Det er jo også interessant at politiske skillelinjer kan se ut til å følge «klanen» på bygda også. Og det er et trygt system. Følger du «klanen» så går det deg vel, men faller du utenom så kommer bygdedyret og tar deg.

    Det er jo stadig mindre av det, men det er altså viktig å ha riktig navn på bygda, å være av riktig familie, og jeg opplever at det er litt slik med somaliske klaner også (og ikke minst har jeg sett det i Sri Lankiske samfunn). Det er vel generelt et kjent fenomen i ikke-moderne bysamfunn.

    Anbefalt lesestoff:
    http://no.wikipedia.org/wiki/Tor_Jonsson

  9. Leser bloggen din fra London, fant den i dag i VGs utvalg av blogger. Du skriver så flott! Jeg er så imponert, virkelig! Dette innlegget her var ikke rotete i det hele tatt. Selv om jeg ikke kan så mye om klanhistorie osv. vet jeg godt at det er vanskelig å forklare det bort til andre. Gud vet hvor mange ganger mamma har prøvd…

  10. De siste dagene har jeg lest en god del av det Warsan har skrevet i bloggen sin. Jenta er flink og skriver om spennende temaer som man blir klokere av. Og så er det et meget pluss at hun har alltid hatt en tendens til å falle for gutter som tilhører habargidir haha.

Legg igjen en kommentar