Somaliere spiser også fisk

Hjemme i Mogadishu hang det, i stuen, et stort bilde av en fisk (en tunfisk i følge flere familiemedlemmer) og min bror, med et gedigent glis. Det var hans første fangst, derfor tok mamma og pappa dette bildet, stolt, og hang det på veggen.  Til skue for alle som kom på besøk.

Farfar var den som ble mest henrykt. Både farfar og oldefar var sjøfarere, og ble svært skuffet da far valgte landkrabbelivet. Men nå så det ut til at min bror utviklet sansen for havet. Dessverre brøt krigen ut, før min bror virkelig fikk utviklet sitt sjøfarer-potensial, men sansen for havet har han beholdt. I dag bestemte han seg for å servere fisk, og han imponerte.

«Spiste dere fisk i Somalia,» spurte jeg forundret. Jeg ble øyeblikkelig truffet av en potetbåt.

Ja, somaliere spiser også fisk.

9 thoughts on “Somaliere spiser også fisk

  1. Hehehe, når jeg leste dette, kom jeg til å tenke på den gangen jeg bodde i finnmark, på en liten øy med kun EN butikk, og trehundre mennesker. Så fikk vi besøk, av min svoger(som den gang var 5 år) og sannsynligvis den første NEGEREN som noensinne hadde vært der, og folk stirret jo nyskjerrig på denne lille gutten, men det var han jo forsåvidt vant til. Inne i denne lille kolonialbutikken en lørdag formiddag var vi, fullt av innfødte var det i butikken, og innerst i lokalet var det en sånn hot dog-disk, hvor det sto pølser til varming. Jeg var i andre enden av butikken, da han roper til meg(på klingende bergensk) – «Atle- se her – hot dog! Sånn som dette har vi jo hjemme i Norge også!»
    Å se hakesleppet til de «innfødte» når han sa «hjemme i norge» var bare helt fantastisk.

  2. *flirer* det er vel mer riktig å si at noen somaliere spiser fisk for noen gjør det IKKE, under noen omstendigheter. En selsom opplevelse å se ansiktsutrykket på de som IKKE spiser fisk når en sitter og koser seg med middagen og tilbyr dem å ta del i måltidet. «Det er ikke mat!» er svaret. Det er vel betinget av hvor en kommer fra; en hardbarka nomade uten kjennskap til havets delikatesser ville vel rynka på nesen? Men, det er vel endringer på gang der også med større mobilitet overalt, både i og utenfor Somalia.

  3. Øh, ække Somalia stort sett kystlinje? Sånn sett på noen kontinenters avstand i alle fall… Må ærlig innrømme at jeg har null peiling på hvor godt hav det er, tradisjoner for utnyttelse etc.

  4. Atle:
    Haha, genialt!

    Sadie:
    Det er jeg helt enig, men jeg ikke er så veldig glad i hval. Hvalen klassifiseres som en fisk, vel?

    Othilie:
    Selvfølgelig! Det er gjerne somaliere ved sjøen som implementer fisk i sin hverdag, ellers er RØDT kjøtt det store. Ingen somalisk festmiddag uten oksekjøtt…og visse ting endrer seg ikke, noen av vennene mine nekter å spise fisk. Så det er ikke altfor store håp for de kommende somalierene, for å si det sånn.

    skoddekonsulent:
    du sier ikke det?

    Shoaib:
    Det ursomaliske er kamelkjøtt, kamelmelk og ‘injeero (gjærede pannekaker). Kost egnet for ekte nomader. Men etterhvert som somaliere bosatte seg og dyrket jord, fikk vi retter av kornprodukter og andre planter som f.eks grøt, bønne-og linseretter, brød osv.

    Senere har vi blitt påvirket av mange andre kulturer: Arabiske, italienske og selv den indiske. Så en vil finne ris-, pasta- og gryteretter som kan minne om disse kulturene, men som har et somalisk preg.

    KEE:
    Du har helt rett, vi har en utrolig lang kystlinje og på det viset, ligner Somalia litt på Norge. Og det er rikt, biologisk mangfold i det indiske hav, med veldig mange fiskearter. Problemet, om det nå er et problem, er at somaliere aldri har brydd seg noe særlig om det. Til glede for andre land som har kjøpt fisken, billig, fra Somalia.

  5. hei , men herre gud , er dere ikke vett at somalia har den nest strøst kysten i hele Afrika, som er bare sør Afrika den har størst kysten i hele Africa.
    Ca: 3333 kvadrat kilometer, og somalia har lange tradisjon å spise fisk med mange forskjellige typer, selv om somalia har jo forskjell på grunn av små tradisjon det har folks, men får noen som spiser ikke hele tatt fisk.
    men alle hadde jo problemmer eller bolgerkrik, dette er ikke noen nyt i verden .
    1835 somalia hadde god kontakt med Egypt, Sudan, og Yemen , denne gangen somalia vær monarki det kommet i Mogadisho, som vær kongen plass, for å ha med somalia kontakt med næringlivet da somalia eksporterte mer om BANNAN, Mais, Fisk, Semsem, og mange andre viktig tinger, alle kan søke på Google.com det kalt de tre stor landene somalia (Guds land) og god lukted land.
    men nå vi har problem, men etter hvert det blir Ok håper jeg.

Legg igjen en kommentar

