22.7.2011

Jeg har skummet gjennom de 1500 sidene umennesket har etterlatt seg. Dette manifestet som han ønsker å proklamere fra rettsalen. Jeg har lest ordene som liksom skal rasjonalisere kaldblodigheten. Jeg føler kvalme, og skyldfølelse. Jeg deler noe av skylden for terrorhandlingene vi har blitt usatt for. Jeg har ikke skyld i at en mann hjerteløst skjøt mot unge mennesker. Det er ikke min skyld at denne mannen plasserte bomber foran statsministerens kontor. Men noe av skylden for at han ble den han ble er min.

Det er meg han hater, og fordi han hater meg angriper han alle som ser på meg som en medborger og en venn. Alle som vil la meg leve ut min tro, alle som tar meg i forsvar, alle som gir meg ly. Hvorfor hater han meg? Som muslim er det delvis min skyld at vi har fått et miljø, i Norge, som gir næring til vrangforestillinger om europeiske muslimer. Vi, muslimer, taler dem ikke imot. Vi angriper ikke løgn med fakta, vi motbeviser dem ikke, vi lar påstander stå uimotsagte. Men selv de mest irrasjonelle og absurde «sannheter» kan få katastrofale konsekvenser. Det har vi nå sett. Derfor er det på tide å utfordre idiotene. Vi må slutte å ufarliggjøre dem.

Det er også min skyld at disse vrangforestillingene eksisterer, det er min skyld at mennesker i Norge har en reell frykt for mine med-muslimer. For mange av mine med-muslimer opptrer galt. De er kriminelle og de er voldelige. Det er min skyld hvis et norsk-pakistansk gjengmedlem banker opp en etnisk nordmann. For jeg vedder halve garderoben min på at norsk-pakistaneren avstår fra svin – selv om han drikker alkohol – og begynner sine trusler med wolla. Walahi; ved Allah. Selv om vi muslimer rister på hodet og nekter å anse slike typer som muslimer – er de muslimer i øynene til fyren som ligger på asfalten med brukket nese. Muslimer må ikke bare ta avstand fra kriminalitet, men de må også – i samarbeid med politiet – forsøke å redusere ekstremisme og kriminalitet i sine miljøer. Jeg har latt noen muslimer male Islam i rødt – i blodets farge – men Islam, og ja dette høres håpløst corny ut i mine ører også, er grønt. Grønt for livet.

Det er min skyld at mange ikke-muslimer ikke ser en kvinne med religiøs tildekning når de ser en kvinne med heldekkende hijab, men heller ser en undertrykket hattifnatt. Du kan google hattifnatt hvis du har gått glipp av verdens beste barnebok. Har vi noengang vist at vi ikke er undertrykkede? Jeg mener, vi har jo vært på teven og krevd vår rett til å gå kledd som vi vil. Vi har også høytydelig invitert til te, men har vi deltatt på dugnader ikledd våre burkaer? Engasjert oss i nærmiljøet? Forsøkt å ikke få andre mennesker til å ikke føle seg fremmed i sin egen by?

Bombene på fredag smalt under fredagsbønnen. Muslimer følte først frykt, redde for at de var under angrep. Ut på dagen var veldig mange redde for represalier. Og da umennesket ble tatt, var de redde og nedslåtte – for de er tross alt nordmenn de også. Det tror jeg vi – vi som vender hodet mot Mekka fem ganger om dagen – snart må begynne å vise.

24 kommentarer om “22.7.2011

  1. Så bra skrevet! Nå vil ikke jeg gå så langt som å skylde på deg for alt det gale enkelte gjør, for da bør jo også jeg få skylda for alt det gale en annen «kristen» gjør… Men samtidig tror jeg nok det ER viktig at dere viser de gode sidene ved Islam og det å være muslim, de sidene som faktisk alle de som ikke har venner og bekjente som er muslimer ikke ser og faktisk ikke skjønner…

  2. Han er redd for det ukjente. Derfor ønsker han å skremme folk til å forbli trofaste mot sine gamle og inngrodde motforestillinger mot allt som er nytt.

    Han tør ikke å bli kjent med nye levesett da han er redd for at det skal fortrenge hans enkle personlighet.

    Om alle mennesker dyrker nestekjærligheten som sin religion vil mye av den redselen for det ukjente forsvinne. Men så lenge vi holder fast ved gamle og onde skikker vil denne mannens handlinger og tanker forankres i menneskeheten.

    Vis verden allt det gode som du tror på, og få dine medtroende på det vil andre komme etter.

    Takk for ditt bidrag til en bedre verden. Og fortsett å skrive slik du gjør!

  3. I Islam står prinsippet om den kollektive plikten sterkt, vi kaller den fard kifayah. Vårt ansvar er ikke å tvinge folk til å gjøre det rette, men vårt ansvar – og dette gjelder ikke bare muslimer, for all del! – er å arbeide for at alle vet hva det rette er. Her synes jeg at vi har sviktet.

    Ennå har jeg ikke hørt en fredagspreken om narkotikasalget langs Akerselva.

  4. Jeg er en trofast følger av din blogg og er glad for mye av den rike kunnskapen du deler med oss. Tillatt meg alikevel å være uenig og småprovosert av dette siste bidraget.

    Jeg synes for det første at det er upassende å sette pekefingeren på noen i denne sårbare tiden vi alle er i. Vi deler alle denne sorgen, muslimer som kristne som ateister. Vi er alle blitt angrepet. Det er en viktig debatt vi er nødt til å ta når vi går gjennom en selvransakelse som nordmenn men akkurat nå er den rett og slett upassende.

    For det andre må du gjerne som muslim føle skyldfølelse for hans hat mot muslimer, og all hatet mot muslimer for den saks skyld, fordi du føler at du ikke har gjort nok. Men vær så snill å ikke snakk på vegne av oss alle muslimer. Det denne terrorhandlingen nettopp viser er at terror er en handling som kan bli utført av hvem som helst og er verken begrenset til en spesifikk tro, ideologi eller hudfarge. Den bør være en evig påminner om dette viktige faktumet og en klar advarsel mot de som noen gang våger å forlange en kollektiv fordømmelse av en gruppe menneske kun basert på deres tro. Det er helt klart noe i Islam som heter kollektiv plikt, og det er islam ikke alene om. Jeg som et medlem av denne menneskeheten har selvsagt flere plikter overfor det samfunnet vi lever i. Vi skal alle arbeide hardt for dette samfunnet vi lever i og, så godt det gjør seg mulig, forsøke å hindre kriminalitet og at noen havner i ekstreme miljøer. Men dersom noen gjør det så er det INGEN som skal fortelle meg at jeg som muslim har sviktet og skal føle skyld. En viktig prinsipp i islam er også at ingen skal straffes for noe en annen person har gjort – kollektiv avstraffelse er FORBUDT. Punktum! Så er det opptil enhver å spørre seg selv om h*n har gjort sin individe plikt (fard ´ayn) i å være en god muslim og dermed en god medborger i dette samfunnet vi lever i.

  5. Kjære, vakre, kloke somalieren – han hater oss alle sammen, vi som ønsker å leve sammen i noen som helst slags fornuftig fellesskap. Jeg har tatt den utdanningen han kaller for «marxist boot camp», altså journalistutdanningen i Volda, og attpåtil underviser jeg. Jeg står med andre ord også på hatlista hans, og vet du hva – det er jeg smertefullt stolt av, akkurat nå.

    Jeg sendte ut en melding på twitter og FB da det ble kjent hvem gjerningsmannen er:

    «Ettersom det er vanlig å avkreve uttalelser fra trosfeller etter terroranslag og voldshandlinger: På vegne av norske kristne generelt, og Strømmen menighetsråd spesielt, tar jeg avstand fra den avskyelige handlingen i dag. Dere trenger ikke være redde for å sitte ved siden av meg på bussen. Jeg har ikke automatvåpen i veska. Sånn.»

    Den kollektive plikten står sterkt i kristendommen også. La oss bruke dette sammen for å vise gjerningsmannen og hans eventuelle sympatisører at de kommer til kort mot det vi har å stille opp med: Fellesskap, kjærlighet og tro.

    Klem.

  6. It is difficult not to allow oneself be manipulated by the press. Since the news that the man behind this horrendous act is Norwegian, Christian and a conservative right winger, the press do not know what direction to take. Do they call him a «Christian Extremist?» or do they find a way to squeeze in Islam. Once again they have found a way to blame Islam. They have done the latter and have consistently talked of this mad mad man as being anti islamic. The
    responsibility it seems is heavily weighted on maintaining that
    Islam is the scapegoat.

    While the Norwegian government did not speculate
    about whom was behind these atrocious attacks, I
    was shocked to listen to one expert after the other
    (including Al Jazeera) concluding that this was
    definitely the work of Al Qaida and the like.
    John Key, the prime minister of New Zealand even
    used it as his excuse for why his country is in
    Afghanistan. Obama used it as an apt occasion to
    justify his foreign policy than to offer a sincere show
    of respect to the people of Norway. The speculation
    snowballed and as a Muslim living in Norway I
    feared the repercussions if it was some mad man
    invoking the name of Islam.
    It is confirmed that the gun man was a white man,
    a Christian, a conservative, following the extreme
    right wing.today the media speculates over his
    motives assuming that they are not that of an
    christian extremist but of an anti islamist.

  7. The Christian and secular Norwegians do the same as all muslims do when they hear of a terroristattack: «He claims to be of my faith, but I don´t see it like that».
    Let us not blame eachother but blame ourselves and try to avoid speaking with hateful words against those we disagree with

  8. Som vanlig fantastisk innlegg. Dette er så tungt. Jeg håper vi får et samfunn som har større forståelse, mer inkludering. Håper mange vg kommentatorer åpner øynene. Vi er alle nordmenn. Umennesket har tapt. Vi skal virkelig vise han hva vi er god for. Og bygge det samfunn han hatet.

  9. Vi er vel sånn alle sammen? Redd for det ukjente og raske til å forsvare oss med at «slik er ikke jeg/vi»?
    Tror vi skal bruke den innsikten vi nå har fått, når vi nå har fått tatt vår uskyld, nordmenn kan faktisk ta til våpen for å forsvare seg.
    Det siste høres ut som noe som kunne vært sagt/skrevet av en neo-nazi. Men det var faktisk det som skjedde 22/7. En nordmann som var hellig overbevist om at hans syn var det riktige, at Arbeiderpartiet som det statsbærende partiet skulle angripes og helst fjernes.
    Vår oppgave, uansett livssyn og politisk hudfarge, er å bevise at vi har forstått at den veien vil vi ikke gå. At hat og enkle løsninger som massakrering av barn og ungdom, ikke bidrar til å bygge et bedre samfunn med plass til alle. Uansett hudfarge, kostvaner, døgnrytme, musikksmak, religion og alt det andre som gjør oss til unike mennesker i et unikt samfunn.
    Desverre er det mange som tror at vold løser utfordringene de står overfor. Men vi kan ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer oss selv. Vi må stå opp og vise ved handling at vi har plass til alle, at vold bare lager flere konflikter.

    Arnulf Øverland Du må ikke sove

  10. krig er forakt for liv, fred er å skape.
    (…)
    skaper vi menneskeverd, skaper vi fred.
    den som med høyre arm bærer en byrde
    dyr og umistelig, kan ikke myrde.
    – Nordahl Grieg, «Til Ungdommen» (1936)

    så godt skrevet, min venn. jeg er etter hvert nær tom for ord som gir mening, for det hele gir ikke mening. vi har alle ansvar for at alle skal vite hva det rette er. vi må ikke gi opp.

  11. What you wrote is a reflection of what you had just read. It understandably confused you. There is no reason to blame anyone other than the culprit himself. With the distance of time and a healing process, I am sure we shall be able to gain more insight into the causes and how to resolve them. For the time being, let me leave you with this wise reflection called Heart Unity:

  12. Hjerteskjærende og tankevekkende skrevet. Og jeg har tenkt i liknende baner: Hva kan vi gjøre annerledes? Hva kan vi gjøre for å bryte denne spiralen av «oss og dem»?

    I likhet med alle «etnisk norske» som ikke har gått aktivt nok ut i forsvar for et multikulturelt samfunn, har jeg en del av ansvaret for det som skjedde … ved å ignorere de som mener at selve multikulturalismen er problemet.

  13. Jeg føler at en oppklaring trengs her:
    Ingen, absolutt ingen, utenom Anders Behring Breivik har skyld i det som skjedde 22.7. Verken muslimer eller ikke-muslimer. Han valgte selv å myrde unge mennesker i kaldt blod. Dette er ikke noe jeg på noen måte forsøker å bortforklare. Drap og terror kan verken forklares eller rettferdiggjøres.

    Det som likevel slår meg, når jeg leser disse idéene som har drevet ham til dette, er at jeg har hørt det før. Jeg har hørt det i diskusjonsforum, jeg har hørt det i kommentarfelt under nyhetsartikler, jeg har hørt det i blogger og jeg har hørt det – i modererte former – av politikere fra et av Norges største partier. Jeg føler derfor skyldfølelse, for selv om jeg har hørt det har jeg ikke aktivt gått inn for å forsvare min tro mot det. Jeg har ikke gjort mitt for å hindre at slike tanker sprer og fester seg. Breivik er kanskje den eneste som har tatt til våpen, men han er sannelig ikke den eneste som mener at muslimer ønsker å skape et «Eurabia».

    Enda skumlere er at jeg har hørt alt dette; – med motsatt fortegn. Jeg har hørt muslimer bable om «kuffar» som ønsker å innføre sitt «kuffar»-velde i den muslimske verden. Jeg har hørt muslimer prate stygt om homofile, om feminister, muslimer som setter likhetstegn mellom jøde og sionist. Og jeg har ristet på hodet og tenkt; faen heller, dette gidder jeg ikke. Men vi må gidde, vi må gidde å motbevise ekstremister, vi må gidde å ta sprøytet deres på alvor – for kun da vil alle se at det de preiker om er ren bullshit.

    Laila, du reagerer også på at jeg setter et særskilt ansvar på muslimene. Jeg mener selvsagt at dette gjelder alle borgere som ønsker seg et godt samfunn. Men jeg mener samtidig at vi som muslimer må ta på oss det ansvaret å renvaske vår tro. En av de første facebookgruppene som hoppet opp etter terroren på fredag var en gruppe som het «islam tar avstand fra all terror!» – hvilket selvsagt stemmer! Men i vårt forsøk på å distansere oss fullstendig fra terroren glemmer vi at mange såkalte jihadister likefullt er muslimer. Det er deres desillusjoner som gir opphav til mye av hatet andre, ikke-voldelige anti-muslimer, har mot oss. Det er ikke tilfeldige at man har kalt Breivik både kontrajihadist og anti-muslimsk terrorist. Da er det ikke nok å ta avstand, da må vi få bukt på desillusjonene. Muslim til muslim. Før vi oppklarer misoppfatninger andre har om islam, må vi få ende på de misoppfatningene med-muslimer har om islam.

    Jeg prater stort sett for meg selv og ikke på vegne av andre, og på vegne av meg selv er jeg skyldig i at jeg ikke har gjort nok i denne saken. Og i mine øyne har det muslimske felleskapet heller ikke gjort nok. Du kan for all del være uenig i det, men da tror jeg at vi to lever i to forskjellige miljøer. Det er ikke en selvfølge at en god muslim er en god borger, for hva er egentlig en god muslim? Er vi enige om hva en god muslim er? Jeg kjenner mange «gode muslimer» som ikke er gode med-borgere.

    Dette med kollektiv avstraffelse må jeg innrømme jeg ikke forstår hvor du har fra, jeg føler ikke at jeg har rettet pekefinger mot noen andre enn meg selv, og pekefingeren er ikke en som straffer men en som formaner om den plikt jeg har overfor mine med-mennesker 🙂

    Også må jeg tilslutt si meg grunnleggende uenig i at du kritiserer tidspunktet her. Det er kanskje min somaliske «kuftay-dhacday-ayaad-taqaan»-mentalitet som råder her (det betyr: du har snublet, du har falt, men hva nå?), men for meg er det viktigste «aldri mer!» og det vil jeg jobbe hardt for. Jeg ser absolutt at jeg har brukt sterke ord, og kanskje dette sårer eller støter, og det er beklagelig. For min intensjon var verken å såre, støte eller provosere.

  14. Kanskje du kan skrive en bloggpost med hjelp til folk som vil motsi ekstremister av alle farger?
    F eks: Husk at jødene som bor i Norge har valgt å bo i Norge og ikke har stemmerett i hverken Israel eller USA.
    Hvorfor tror du at en eventuell diktator vil være enig med deg, når nesten ingen andre er det?
    Er det ikke å sette seg over Gud å skulle dømme i andre menneskers forhold til Gud og Guds regler?
    «Kristen kulturarv» betyr det inkvisisjonen? At homofile skal bli arrestert? At øvrigheta er innsatt av Gud? At det er tvungen salmesang og bønn hver morgen på skolen? Kan du spesifisere?

    Jeg kjenner forresten en som er mot demokrati og flyttet til Syria fordi hun mente det var det perfekte landet haha! Vet ikke hva hun tenker nå. Hun visste ingenting om nordmenn og trodde vi var en annen rase, selv om hun var oppvokst her. F eks trodde hun at bare muslimer gjør det slik at de gjerne treffes to familier i helgene hvor det er slik at mennene kommer godt overens, konene kommer godt overens og barna kommer godt overens. Selv har jeg f eks mye mer kontakt med folk jeg kjenner hvor mitt barn går godt overens med deres barn. Alle er jo sånn! Alle i hele verden!

  15. Kriminalitet har ingen hudfarge, religion eller tilhørighet. Kriminalitet er ett enkeltindivids handling, som kan være motivert av en gruppe.

  16. I have posted comments as A or Awoowe, but mostly as Cigaal which I borrowed from the somali mythological man Cigaal Shidaad. Some say he depicts a coward character but his main function is to caution against heroism and violence. I only write short comments and leave youtube videos that say more or less what I mean or intend to convey. I started writing comments when I found about somali bloggers writing about the violence in their home country, and that’s where I first encountered Somalieren. I believe she has done us a great service for having this blog. I am old school and had never had a blog (my excuse is I can’t write), but appreciate those who have one and bring ideas and inspirations that we can learn from.

    I left this youtube video by Marshall Rosenberg in the previous post, but I think it fits in here better. It is about nonviolent communication which helps us understand that violence is not only physical, but originates in the language we use. I am guessing that the majority of the readers here are women and are familiar with misogynistic language. That’s one example of aggressive or violent language. I am a black man and I have met ridicule directed at black men. That’s another example of violent language. We can find examples from our daily lives and experiences, but let’s listen to Marshall Rosenberg’s definition:

  17. Tilbaketråkk: Om frykt, muslimhets og en historie som gjentar seg « bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

  18. ekstremister på begge sider, i alle former, har mer til felles med hverandre enn de noen gang kommer til å ha til felles med oss. vi som ikke er livredde hverandre. vi som ikke ønsker å dominere og herske. vi som ikke føler oss truet, tråkka på og som offer for en konspirasjon vi ikke har kontroll på.

    og jeg, som tidligere auf-er og goddamn stolt politisk korrekt, kjenner også denne stoltheten som har vært nevnt, over å være på et slikt menneskes hatliste. for jeg vet at jeg aldri ville gjort de handlingene han valgte å gjennomføre. jeg vet at jeg er et bedre menneske. du er et bedre menneske. de aller fleste av oss er bedre mennesker. det er der min tro på menneskeheten ligger. at vi er bedre enn hatet og frykten.

  19. Jeg må bare bøye meg i støvet over nivået på dine refleksjoner Somalieren. Håper at du ikke føler altfor mye skyld eller plikt til å rette opp det som er galt i ditt miljø.

    Man kan jo også snu det andre veien: Har JEG gjort noe særlig for å bli kjent med hijab-jentene? Har jeg invitert, åpnet mitt hjem, tatt kontakt? Ja, i noen grad, men slett ikke nok! Det er mye jeg kunne ha gjort for å bli kjent med andre enn min krets, og det er jo noe jeg også må tenke over.

    Håper du har en fin ramadan.

  20. Tilbaketråkk: Utvalgte godbiter | kaffedamen

Legg igjen en kommentar