Nordmenn er et anstending folk, sier somalieren

«Nordmenn er et anstendig folk,» sier en eldre somalier til en annen eldre somalier, i en samtale om kulturforskjeller. En samtale som oppstår over felles erfaringer som er gjort i løpet av dagen, måneden eller gjennom hele oppholdet i Norge. Edeb er det somaliske ordet for anstendig. Det betyr også skikkelig og sømmelig. Mangler man edeb, mangler man etikette. I hele mitt liv har jeg hørt og overhørt somaliere snakke om nordmenns edeb. Dem jeg har møtt har latt seg forundre over familierelasjonene i Norge og individualismen som, fra et somalisk ståsted, fort kan oppfattes egosentrisk. Stillheten i Norge har også vært påfallende. Det bråker ikke i sentrum av bilhorn, av høylydte samtaler og av påtrengende musikk fra butikkvinduene. Det bråker ikke i nabolagene, av barn som løper frem og tilbake mellom hus, av selgere som selger ymse produkter eller av samtaler som føres. Det bråker ikke i hjemmene heller. I hvert fall ikke på samme måte. Ikke med samme svingninger, ikke med samme letthet.

Joda, somaliere jeg har møtt har stusset over seksualmoralen blant gjengse nordmenn: Førekteskapelig sex, samboerskap, seriemonogami (-riktignok praktiserer en del somaliere seriematrimoni, noe som mykner synet på seriemonogami) og, ikke minst, kleskoder. Bluferdighet, etter somalisk forståelse, har vært og er i kollisjonskurs med det generelt norske.Tross alle disse forskjellene  har konklusjonen vært at nordmenn er et anstendig folk. Noorweeyjigu waa dad edeb leh. Den gjengse nordmannen respekterer ditt personlige rom og ditt privatliv, den gjengse nordmannen er opptatt med sitt og ikke andres. Nordmenn respekterer både skrevne og uskrevne regler, derfor er det norske samfunnet et ordnet samfunn. Særlig eldre somaliere  – de erfarne, de med de dypeste furene i pannene, og med de grå mankne under og over hijaben  – påstår med gravitet at nordmenn er vellykkede fordi de, hver for seg, forsøker å yte sitt beste som samfunnsborgere. Likevel kulminerer hver individuelle innsats i positiv samfunnsutvikling.

Jeg vet ikke om alle disse inntrykkene, formulert av somalierne jeg har møtt, er særlig rotfestet i virkeligheten. Jeg mistenker at de fleste er det på en eller annen måte.  Nordmenn er ingen homogen gruppe, slik noen innvandrere og noen etniske nordmenn gjerne vil ha det til når de snakker om «norsk kultur», men noen generaliserte betraktninger kjenner jeg igjen. Og ja, selv om jeg har dårlig sammenligningsgrunnlag, er jeg enig i at noorweeyjigu waa dad edeb leh.

12 thoughts on “Nordmenn er et anstending folk, sier somalieren

  1. Er ikke vi nordmenn like forsjkellige som alle andre da? Det der med bråk har vi mye av her i kairo hvor jeg bor, men det opplever jeg som mer nødvendighet enn en kulturell greie. Det bråker fælt, som folk prover å overdøve hverandre så godt de kan.

  2. Takk og lov er vel nesten alle mennesker i hele verden anstendige. Noen av dem har bare nokså fryktelige ledere – vi mennesker har en tendens til å tro på autoriteter, noe som ikke alltid er like lurt. Selv de som dreper hverandre i Somalia har stort sett en begrunnelse, for seg selv hvertfall, som de mener er god og viktig.

    Bråk er den type kulturforskjell som er en ekte kulturforskjell. Hvor mye bråk er akseptabelt i en viss situasjon? Hvor høyt er det greit å snakke? Når må barna legge seg og slutte og bråke naboen? Det er slutt på stillhet i middagslurperioden, nå er det vel bare «helst stille sånn rundt 11 om kvelden»? En kulturforskjell under endring – en kulturforskjell som ikke er lik i hele landet. I Oslo er nok toleransen for små gutter som går rundt og trommer tidlig om morgenen litt lavere enn i Bergen. 🙂

  3. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til http://vg.no

    Er det andre som skriver en god blogg og vil ha mange nye lesere, ikke nøl med å sende en epost til meg på magnea |a| vg.no eller @magneda på Twitter.

  4. Hvis jeg kunne reist rundt jordkloden, funnet et land som økte levestandarden min, sikret meg mat og hus uten å måtte jobbe….Så ville jeg sagt at de var mer enn anstendig.

  5. Flott, «nordmann», ikke bare er nordmenn anstendige, vi er mer enn anstendige. Dessuten er vi beskjedne. Vi har verdensrekord i beskjedenhet!

  6. Vargas12: «t tankekors at gjengse nordmenn knuller i det fri,»

    Vi er iallfall åpne om det. I visse muslimske miljøer er det utbredt med både voldtekt, homofili og pedofili (de har jo t.o.m en profet som var notorisk for nettopp det sistnevnte), men det holdes skjult innenfor miljøet og huset fire vegger.

    Jamført med dette er jammen nordmenn flest mer enn anstendige.

  7. Godt skrevet!
    Det er alltids forskjeller blant et folk, men det vil alltid være likhetstrekk som man finner i de fleste fra dette landet/kulturen. Det er helt greit å påpeke dette. En somalier er kanskje veldig opptatt av sin familie, generelt sett, og en nordmann er veldig opptatt av likestilling, for å ta et eksempel.

    Vi nordmenn er et anstendig folkeslag, generelt sett!

  8. Jeg har tenkt litt på dette med bluferdighet her i Norge (det er noe utlendinger stusser mye over), og kommet til vi er det på en helt annen måte: Det er ikke slik at vi aldri vil gå godt avkledd på gata, men slik at om det går noen godt avkledd på gata så lar vi oss ikke merke med det. En bluferdighet i øyet til betrakteren heller enn i oppførselen til den betrakdede altså. Om det gjør oss anstendige, sjenerte, selvopptatte eller bare sjenerte, se det vet jeg ikke.

Legg igjen en kommentar

