Hvor mange har egentlig sett et ikke-norsk flagg på syttende mai?

Fredag 17.mai 2013. I et speil, i en gåtefull, alternativ verden (-eller dystopi, etter norske kommentarfeltsgjengeres syn):

«Mor, har du sett det angolske flagget mitt?»

«Nei, gi deg, Angola i år også?»

«Jeg synes svart er kult…»

«Du, mai er en vårmåned, velg et livligere flagg, er du snill. Goth-galskapen får du spare til Sankthans.»

«Hvorfor skulle jeg gå i svart på…?  Glem det. Greit, jeg har ikke viftet med det bhutanske flagget siden sjetteklasse, den må få se sollys i år!»

«Nei, nei, nei. Hva for en mor er jeg hvis jeg lar deg flagge med drager, når dragens år akkurat har ebbet ut?»

«Åh, pappa! Mamma er vanskelig igjen!»

«Nei, moren din har rett. Det er viktig å flagge riktig på den store flaggdagen. Hva med det japanske flagget i år?»

«Pappa! Det er en rød dott på et hvitt lerret! Det er skikkelig dølt! Hva med det swazilandske?»

«Hm, jeg synes spyd er upassende i et barnetog, frøken. Hva med – »

«Jeg har det! Kan vi ikke alle ta med oss Kiribatis flagg?»

«Nja, den har vi jo spart til en fin anledning…»

«Nei, pappa, mamma har rett! Kiribatis flagg kommer til å sette alle i feststemning! Dessuten har jeg en hijab som står helt perfekt til solen. Skynd dere nå. Hvis vi er raske rekker vi kanskje klezmerbandet som spiller på Vår Frelsers Gravlund.»

32 thoughts on “Hvor mange har egentlig sett et ikke-norsk flagg på syttende mai?

  1. Hva ønsker forfatteren å komme fram til? -Ingen andre flagg enn det norske har noe å gjøre i markeringen av nasjonaldagen den 17. mai. Grunnlaget for at vi feirer 17. mai gjorde Norge til den trygge havnen i verden mange har søkt tilflukt i. Det er mildt sagt provoserende om disse skulle fornekte det norske flagget til fordel for flagget til det regimet de hevder å må søke beslkyttelse fra. Men for all del, kle dere stolt i folkedrakter etc. og slutt dere til toget under det norske flagget. Da viser vi verden at mange forskjellige etnisiteter står sammen i en nasjon.

    Til info.: 1. mai er en internasjonal dag for markeringer. Bruk den!

  2. Men du svarte ikke på spørsmålet? Det bor over 600 000 innvandrere (og barn av innvandrere) i Norge – har du noen gang sett et ikke-norsk flagg i et 17.mai-tog?

    Én gang så jeg et FN-flagg, jeg synes den var litt malplassert. Hei, jeg har alltid flagget i rødt, hvitt og blått. Også til forargelse for mennesker som føler at de har større eierskap til Norge enn jeg. Poenget mitt er at noen av mine landsmenn går i fistel for noe som egentlig er en ikke-sak.

  3. Dønn ærlig? Jeg har fått 17. mai ødelagt i stor grad. Jeg har aldri sett noe annet flagg enn det norske, men jeg ser flere og flere jenter og kvinner i hijab hvert år. Saken er at jeg ikke kommer på særlig mye som er mer anti-norskt (rent verdimessig) enn mennesker som dekker håret sitt fordi de følger en ideologi/religion som sier at kvinner må/bør unlate å føle vind og sol i håret sitt fordi de er kvinner. Til vanlig er en hijab bare noe som gir meg en vag følelse av tristhet om jeg legger merke til en. På 17.mai føles det som en skikkelig krenkelse og en sterk påminnelse om at det norge jeg synes er så vakkert er på en demografisk og integreringsmessig dødsmarsj. Jeg minnes Kents klagesang ‘Sverige’:
    ‘vi skålar for en midtsommer til/fersk potatis og sild/som om tiden stod still…/glasen glitrar tyst på vårt bord/like tomma som ord/vist er kjarleken stor/velkommen velkommen hit/hvem du enn er/var du enn er’.
    17 mai føles litt sånn nå….spis litt is, rop hurra, si noen politisk korrekte plattheter om mangfold på tv og glem at flere og flere jenter i norge mener at de kun har lov å gifte seg med muslimer, at flere og flere mennesker i norge mener at homofile ikke bør ha lovlig rett til et kjønnsliv etc. For meg har akkurat denne dagen blitt en påminnelse om et pågående nederlag man ikke kan gjøre noe med.

  4. Jeg tror jeg har sett svenske flagg…og tror ikke det ble storm den gangen… Jeg mener at hvis noen vil være med å feire «vår dag» også med «sitt» flagg, så er jo det flott! De feirer kanskje med noe av det flotteste de har?
    Og til deg som mener dagen blir ødelagt av damer i hijab…hvordan skal det ødelegge DIN feiring??? Akkurat DET hadde kun ødelagt MIN dag, hvis noen hadde tvunget MEG til å gå med den…
    Ha en fin feiring alle sammen!
    Her har jeg også skrevet mine tanker rundt temaet…: http://amrama.blogspot.no/2013/04/norske-flagg-og-nisseluer.html

  5. å se kvinner med hijab er som å se folk med swastika eller stalinhammeren i toget….det er symboler for ideologier som går fullstendig imot norske grunnverdier. Det er veldig krenkende.

  6. Blir du randi målen virkelig bare preget om noen tvinger deg til å gå med en swastika? Blir du bare forstyrret av dårlige ideologier om de rammer deg direkte her og nå? Seriøst? Jeg finner islams syn på kvinner, homofile og ikke-troende fullstendig forkastelig…og å se islamske symboler 17. mai i togene……det ødelegger min feiring. Jeg er en idealist….slike ting betyr mye for meg selv om ingen her og nå rammer meg direkte med slike verdier.
    Jeg blir så opprørt av dette temaet at søvnen glipper inatt. På tide å legge seg og lese litt Knausgård…da kommer nok søvnen tross alt!

  7. Til dere som bare ser religion og ideologi når dere ser en hijab; det er et menneske under den hijaben. Prøv et møte, det blir sikkert ikke krenkende.

  8. Ivar Seip:
    det har jo ingenting med saken å gjøre. Har du for vane å ta andre folk som ytrer seg ned til et nivå der de ikke skjønner at det er mennesker som bærer flagg eller uniformer eller symboler? Skjerp deg.

    For å ta teskje-biten: ja noen som bærer et kommunistflagg eller har et hakekors på kjede rundt halsen er mennesker. Det forandrer ikke at jeg finner det utrolig krenkende å se slike symboler i et 17. mai tog. Jeg brukte et par andre symboler/uttrykk enn hijab for å illustrere poenget, da jeg av og til tar andre ned til et nivå der jeg tror de er så flasket opp på ‘islam er fred’ platthetene at de tror islam må få være unlatt et kritisk syn på menneskerettighetene status i islam. En hijab er et uttrykk for en religion som sier til kvinner at de ikke har like stor rett som menn til å føle vinden og sola i håret fordi de er kvinner, som sier at homofile ikke har rett til et lovlig kjønnsliv, som sier at kvinner ikke har lov til å gifte seg med ikke-muslimske menn, som sier at ikke-muslimer ikke skal ha de samme mulighetene til å innta borgerskap og verv i en idealstat som muslimer, som trekker kvinners bevegelsesfrihet og autoritet i forhold til menn i tvil, som gir menn rett til å disiplinere sine koner (selv om man skal tro på den litt fantasifulle forklaringen på hvordan ‘slå’ i koranen egentlig ikke betyr ‘slå’ så gir koranen menn rett til å disiplinere sine koner på andre vis også) etc.

    Jeg er et idealistisk menneske….jeg trenger ikke bli rammet direkte selv av de 3 ideologiene jeg har nevnt i dette svaret for at jeg skal opprøres av de (jeg kunne nevnt flere…..den radbrukne og utvannede versjonen av kristendommen som det finnes en rest av i norge provoserer meg ikke så mye lengre, men symboler for pavekirken eller god gammel pietistisk protestantisme i 17. mai tog ville jeg ha steilet over). Jeg ønsker ikke å forhindre at folk som følger disse ideologiene skal ytre seg, men jeg finner det av og til krenkende og trist og det er til å leve med tross alt. På akkurat 17. mai er det en krenkelse så stor at det ødelegger min 17. mai. Det blir for meg en påminnelse om at det som feires 17 mai er under voldsomt press.

  9. Og nei jeg ønsker ikke å forby noen av disse symbolene 17. mai. Jeg forteller om hva som krenker meg (og mange andre) og regner med at jeg er på journalist-fritt territorie nå slik at også medlemmer at landets majoritet kan uttrykke at de føler seg krenket uten at det avfeies som korttenkt, intolerant sutring. Hadde de vanlige aktørene i den norske samfunnsdebatten deltatt her hadde jeg selvsagt ikke giddet utttrykke krenkelse uten å være medlem av en minoritet.

  10. Somalieren: Jeg er ikke helt enig i at det er en ikke-sak, men i praksis er det en ganske liten sak. Årets flaggdebatt blusset jo opp fordi det var skolebarn i Ålesund som ville gå med papirflagg med et annet enn det norkse på den ene siden. Tidligere har dette vært diskutert med bakgrunn i ønske om forbud mot andre flagg fra 17. mai-komiteen i Oslo (og forbilledlig stoppet av Fabian Stang).

    Det viktigste her er likevel hva som skjer når debatten faktisk kommer opp. Da går den raskt over til å bli en prinsippdebatt, helt løsrevet fra faktumet om hvorvidt utenlandsk flagging på 17. mai er et problem. Det er åpenbart at mange engasjerer seg i denne debatten. Etter mitt syn handler dette om ytringsfrihet, noe vi skal stå for hver eneste dag, og ikke minst på 17. mai. Alle bør få veive med det flagget de vil (og gå med de klærne de ønsker), men alle trenger ikke å like det. Ytringen skal være tillatt selv om man ikke liker innholdet i den. Jeg for min del har ikke noe problem med utenlandske flagg på nasjonaldagen, men andre må gjerne mislike det, bare de ikke forbyr det.

    Jeg tror jeg lar hijabdebatten ligge, utover det å si at sammenligningen med swastika er temmelig drøy. Det nazistiske hakekorset er et symbol for en hatideologi som tok til ordet for utslettelse av en hel folkegruppe, og en rekke andre minoriteter. Du kan mene hva du vil om en hijab, men den står ikke for hat mot mennesker, og har dessuten paralleller i en rekke andre reigioner (ortodoks kristendom, ortodoks jødedom). Blir du provosert over å se kippaer på 17. mai også, Julia?

  11. Jeg har aldri hatt problemer med at mennesker i et 17 mai tog har et kors hengende i anheng, eller at de går med en jødekalott. Jeg synes det er hyggelig når en jente jeg kjenner stolt har på seg mors nasjonaldrakt fra Polen og vifter stolt med det norske flagget. Eller at en venninne av meg som ha bodd i Norge i 18 år nå «tør» ta på seg den norske bunaden svigermor har sydd, på tross av den mørke huden.
    Alle er med i et 17 mai tog fordi de feirer norges grunnlovsdag! Hvordan de vil kle seg, hva slags religion de tilhører har ingenting med hvilke følelser de har til landet. Jeg er ateist men føler meg hverken mer eller mindre norsk av den grunn.
    Både Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Wergeland kjempet heftig mot paragrafen om at «jøder ikke hadde adgang til til Norge». Jeg synes det er uendelig trist at denne «ikke saken» om norske eller ikke norske flagg blir som en katalysator for hat og rasistiske ytringer. Det har kommer et forslag fra en mikropromille mennesker her i dette landet som ble nedstemt. Man skulle nesten tro det var snakk om en muslimsk revolusjon etter all omtale dette har fått….

    Takk for flott blogginnlegg som setter ting litt i perspektiv.

  12. Dette var jo nærmest et poetisk innlegg. Synd det endte opp i en innvandringsdebatt. Fortsett skrivingen, den blir bare bedre.

  13. Debatten om det norske flagget og 17. mai, blir gjerne historieløs.
    17. mai er feiring/markering av Grunnloven. Og at Eidsvollsmennene gjorde et alvorlig forsøk på å gjøre Norge til en selvstendig nasjon i 1814. Det satte engelskmannen og svensken en effektiv stopper for samme høst. Slik sett burde vi feiret 7. juni, som var datoen i 1905 når vi faktisk ble selvstendig og fikk eget statsoverhode.
    Danskenes Dannebrog med et blått kors i, ble vedtatt av Stortinget som norsk flagg i 1821, og er derfor ikke et symbol for 17. mai, 1814 og Eidsvoldsmennene. Men et symbol for Norge som selvstendig nasjon.
    At folk med annen nasjonal bakgrunn vil bruke sitt eget nasjonalflagg 17. mai ser jeg som en hyllest til og respekt for at Norge er en selvstendig nasjon.
    Syns også at det er litt sært at det er greit at russen har det norske flagget på rumpa og setter seg på det.
    Det har noe med å behandle flagget som det symbolet det er, på norsk selvstendighet, demokrati og frihet. Og det gjør man ikke ved å glemme historien og hvordan landet har utviklet seg og gått inn i en internasjonal sammenheng.

  14. Kjetil,
    mitt forhold til abrahamske religioner kom vel ganske klart fram i mitt forrige innlegg. Hver gang jeg vandrer forbi den lille plassen i Trondheim der Lisbeth Nypan ble brent levende kontemplerer jeg all jævelskapen kristendommen klarte å gjøre i norge imellom kristningen og avkristningen. Kvinnebrenningen var toppen av kransekaka. Hverdagen lenket til hjemmet borte fra utdanning og et vell av yrkesvalg var det store store overgrepet. Vi har radbrukket kristendommen i vest-europa i så stor grad at selv prestene her nå ofte har et diametralt motsatt syn på kvinner og homofile av hva bibelen sier. Det er en suksesshistorie, men man skal ikke glemme at det abrahamske åket ligger tungt over mange kristne land i andre verdensdeler. Tror du det er stor forskjell på kvinners stilling i somalia og etiopia? Det tror ikke jeg. Reform av islam har jeg liten tro på. I motsetning til bibelen regnes koranen som en bok som 100% korrekt gjengir guds ord til menneskene.

    Er sammenligningen med swastikaen drøy? Nei slettes ikke. Islam kriminaliserer homofiles kjønnsliv. Milliarder av kvinner og jenter får eller har fått sine grunnleggende menneskerettigheter tråkket på av islam og kulturer gjennomsyret av islam de siste 1400 årene. Man kan ikke måle den ufattelige urettferdigheten som har kommet bare på grunn av en liten bit av koranen (4:34) og om man tar med alt koranen og hadithene sier om kvinner ….. Vi snakker om en bok som i stor grad ikke engang henvender seg til kvinner, men bare til menn imens den snakker OM kvinner («dere troende….og si til kvinnene deres»).

    Nå er jeg riktignok på siden av en forbudsdebatt da et forbud mot diverse flagg eller klesplagg vil stride imot norske grunnverdier. Jeg snakker om hva jeg mener er krenkende på 17.mai.

  15. Kammelrytterske:
    flagget er ikke et symbol på 17 mai, det er et symbol for norge. Flaggets sentrale plass 17 mai følger av at vi feirer norges grunnlovsdag. At andre mennesker betrakter 17. mai som noe de feirer med ‘det fineste de har’ (sitt opprinnelige lands flagg), som noen her sa det, har jeg ikke noe imot egentlig (men jeg har ikke sett noen gjøre det). Dog ville jeg hatt problemer med enkelte flagg som står for stater/statsideologier jeg finner forkastelige (sør afrikas under apartheid, nazitysklands, israels, saudi arabias, irans)

  16. Kjetil, jeg er faktisk helt enig, og når jeg sier at dette er en ikke-sak mener jeg det numerisk. Ja, en skole i Ålesund ville vifte med håndlagde papirflagg, med et annet flagg enn det norske på den ene siden, men det er én skole på Vestlandet. Ser man barnetogene til skolene fra indre øst, i Oslo, vil man se mange ulike barn, og bare norske flagg. Jeg får inntrykk av at det selv for flerkulturelle nordmenn er viktig å feire det norsk flagget. Det handler om å føle seg som en del av helheten og de fleste forstår svært godt at man på 17.mai skal feire Norge.

    Så hvis barn vil markere med noe de har arbeidet med i skoletiden, må de da få lov til det, og om det faktisk oppstår en situasjon der folk begynner å flagge med Angolas og Kiribatis flagg på 17.mai, må vi diskutere, ikke forbud, men flaggskikk da.

  17. Julia, jeg vet ikke hva jeg skal si. Du er klar over at jeg bruker hijab? Du har jo lest bloggen min en stund?

    Det er trist at du mener det du mener, men jeg føler virkelig intet behov for å forsvare min hijab mot swastikasammenligning. Du får prøve å unngå meg på 17.mai, så blir du ikke provosert av min Kiribati-hijab.

  18. @Julia
    Unnskyld? Men det var vel det jeg sa?
    At flagget symboliserer Norge som en selvstendig nasjon? Og det er naturlig at man bruker et nasjonalt symbol for å markere at man er det. Selvstendig. Med egen grunnlov, statsovehode og ellers alt som hører til det å være en nasjon. Eller land, hvis det er mer forståelig.
    Men jeg kan gjerne gjenta meg selv.
    Kan også gjenta at respekt betyr å se tilbake på, reflektere. Det betyr ikke å godta. Selv om det noen ganger brukes synonymt.
    Vi har ytringsfrihet, og vi har all grunn til å bruke den, men det kan noen ganger være greit å vite hvordan man bruker den. Eller for å si det på en annen måte, man skal vite hvorfor man brenner sine bruer. Andre ganger skal man lye når gammelhunden gjør.

    PS
    Norge skrives med stor forbokstav, også midt i en setning.

  19. Jeg har bursdag på 17. mai, og finner det krenkende at alle disse korpsene forpester luftrommet med sin halvelendige maltraktering av de musikkstykkene de liksom skal presentere. Jeg blir også provosert av alle disse folkemassene som fyker rundt som sauer og roper «Hurra» som en gjeng dresserte apekatter. Men jeg velger å tolerere dere fordi jeg innser at jeg ikke er verdens midtpunkt😉 Så, alle dere som føler dere så krenket over muligheten til at det kanskje kan bli et flagg fra et land med mørkhudete i et hav av norske flagg – Toleranse er en underbrukt ting idag. Fokuser på det dere liker med dagen, ikke det dere ikke liker. Det er kun dere selv som kan ødelegge dagen for dere selv😉

    NB: Hvor var dette ramaskriket da det ble brukt svenske flagg i 17. mai toget?

  20. Kammelrytterske: jeg liker ikke å skriver hverken gud eller nasjonsnavn med stor forbokstav midt i setninger…det føles galt for meg. Er sær sånn (også)🙂

  21. somalieren :
    har egentlig aldri tenkt på om du bruker hijab eller ei. Jeg er en fast leser av (og sporadisk kommentator på) bloggen din fordi jeg liker temaene du tar opp og fordi jeg får et estetisk utbytte av hvordan du bruker språket.
    Hadde jeg møtt deg 17. mai på Nordre hadde jeg nok bedt deg på en kopp kaffe og en prat (blandt annet om hvordan jeg kan unngå min overdrevne bruk av parentes, og min underdrevne bruk av komma). Jeg går ikke rundt og stirrer på eller kritiserer hijabier.

    Om meg? Jeg hadde engang en høylytt diskusjon med min mor etter at hun dekorerte mitt juletre i min leilighet med engler. Jeg forklarte henne veldig tydelig at jeg feirer jul og ikke kristusmesse og at kristen julepynt for meg representerer et skamløst kulturtyveri. Jeg er veldig vanskelig🙂

  22. Euquid: hvilket ramaskrik? Det eneste ramaskriket som har kommet i den offentlige debatten er vel mot hun FrP-dama som fortalte hva hun opplevde som krenkende. Ikke skjønner jeg at hun ville utsette seg for all latterliggjøringen og hetsen. Og hun HAR blitt latterliggjort og hetset for hva hun finner krenkende MER enn hun har blitt imøtegått på snakk om forbud mot andre flagg. Å gå imot FrP hva angår flaggforbud (eller deres hyklerske forsvar av kristne privatskoler vs muslimske privatskoler) er viktig argumentasjon bevares, men det kan gjøres uten den politisk korrekte mobbingen som kjennetegner norsk samfunnsdebatt.

  23. @Julia
    Man kan være konform (oppføre seg som alle andre) bare for å være konform. Fordi det er enklest. Man kan velge å ikke være konform for å markere et standpunkt. Men det krever omtanke og respekt for egen verdi å være konform fordi det er det som gir best markering av eget avvikende syn.
    Langt de fleste som leser en tekst hvor egennavn, konsekvent er skrevet med liten forbokstav, vil oppfatte forfatteren som respektløs, uten forståelse for alminnelig skikk og bruk. Kanskje ikke bevisst, men man reagerer, uten helt å tenke over hvorfor.
    Som mennesker vil vi alle tilhøre, identifisere oss med en gruppe, uansett hvor marginal den er. Som nordlending, en gruppe som i verdensmålestokk må kunne regnes som rimelig marginal, vil jeg sette pris på at andre skrev navnet på hjemstedet mitt med stor N, som i Nordland. Det viser respekt for meg som menneske. Den samme respekten som jeg viser deg, ved å skrive navnet ditt med stor forbokstav.
    Man skal være forsiktig med å diskutere hverandres respekt og forståelse for egen verdi/selvrespekt. Man kan få en slik diskusjon rett i ansiktet. Og det kan gjøre vondt. Veldig vondt. Derfor er vi konforme, vi tilpasser oss hverandre.
    Men det har med antall mennesker som er samlet på samme sted å gjøre. Første gang jeg var i Tyskland slo det meg hvor høflige alle var. I butikken sa betjeningen «De» til meg. Som oppvokst i en utkant hvor folk snakket rett fra levra og kunne være nokså rå i sin oppførsel overfor hverandre, særlig i språkbruken, var det en stor overgang å møte europeisk høflighet i vanlig omgang mellom folk. Hjemme sier vi jo «du» til alle, uansett.
    Det handler om respekt og om hvor nær man vil trå hverandre før det gjør vondt. Det blir det samme i en diskusjon om bruk av nasjonale symboler. Ja, vi er uenige, men vi bruker språket på en omforent måte.
    Englenderne er enda verre. De skriver ikke bare England med stor forbokstav, men også eieformen, English, med stor forbokstav. Mens vi klarer oss med liten n i norsk. Handler det om respekt eller høflighet? Eller var det den berømmelige fjæra som ble til en elefant?

  24. Julia – For det første er nicket mitt euqid🙂 Hvilket ramaskrik? Kjære deg, hvor har du vært den siste måneden?

  25. kamelrytterske:
    vi lever i verdens minst konforme samfunn her i vest-europa med et virvar av religioner, etnisiteter, kulturuttrykk, bekledninger, politiske ståsted, språk. Det finnes steder i verden der det er vanslig å sette opp en ballett fordi det er for sensuelt og framhever menneskekroppen. For meg er konformitetsdrivende ideologier ganske så skumle.
    Ellers er respekt en rar greie. Folk er ikke enige i hva ordet inneholder.

  26. Tilbaketråkk: Merforståelse, om henge til tørk | Karavanseraiet

  27. sitat:
    “Respekt eller aktelse er et begrep for vår holdning overfor andre som kan vise at vi anerkjenner at den andre er verdig en aktelse enten som vår likemann eller som en vi setter høyere enn oss selv. Ordet respekt kommer fra det latinske spici og spectare. Begge varianter av verbet har betydningen «å se, å skue noe fremfor seg». Med «re-» foran verbet får vi «respici» eller «respectare». Det norske verbet «respektere», kan bety: «å se om igjen, se på ny».”
    Re – spectare kan også bety å speile eller se tilbake. Altså at vi ser det andre mennesket og gir ham/henne det han/hun gir til oss. Gir jeg respekt, viser at jeg oppfatter den andre som verdig min oppmerksomhet og min omtanke, at den omsorgen jeg gir, gir jeg fordi jeg mener at det andre mennesket har rett til min omsorg og omtanke. Altså at jeg anerkjenner det andre menneskets rett til å bli tatt vare på.»

    Jeg er en ikke-troende. Ifølge islam betyr det at jeg fortjener (om jeg dør som en ikke-troende) evig tortur i et helvete jeg blir sendt til av gud. En slik straff insinuerer et moralsk nederlag av episke dimensjoner (vi trenger ikke gå inn på alt jeg gjør i livet som bryter med islam). Folk som tror at ikke-troende fortjener en straff av deres gud når vi dør, respekterer meg ikke. De kan SI at de respekterer meg og mine rettigheter, men så lenge de tror noe slikt så respekterer de meg ikke. Jeg gir slike troende mer enn de gir meg. Jeg tillegger dem ikke en moralsk feil i kraft av sin tro som gjør at de fortjener en allmektig guds evige straff.
    Hva gjelder nevnte gud så er min mangel av stor forbokstav (på engelsk) et signal om hva jeg mener om den abrahamske ideen om en allmektig gud som straffer bittesmå mennesker i all evighet for å ikke gjøre som de blir fortalt.

  28. kamelrytterske:
    har ikke sjekket kilder…..det kom plutselig en lenke inn i tråden (over mitt forrige innlegg) Jeg bare svarte på det.

  29. 17.Mai = Norsk Nasjonaldag

    Angolsk Nasjonaldag = 11. november

    Så nå er det bare 5 dager til så kan de som vil feire Angolas Nasjonaldag vettu…

  30. Tilbaketråkk: Flaggreglement | Langust og korsnebb

Legg igjen en kommentar

