Tidsmaskin

Etter råd fra Toove har jeg gjort arkivet mitt tilgjengelig på forsiden. Jeg har blogget i over seks år, og det er en merkelig følelse å reise tilbake i tid. Noen ting endrer seg ikke. 17 år gamle Warsan og 23 år gamle Warsan er enige i at muslimer skuffer. Selv om jeg dessverre leser mindre skjønnlitteratur, er jeg fortsatt eksentrisk. Jeg har fremdeles de samme nyttårsforsettene (-pluss noen flere). Jeg har ikke sluttet å rekonstruere fiktive sammenstøt, når jeg helst burde lese. Jeg ble overrasket over denne, for eksempel, jeg husker at jeg var litt sint da jeg skrev den, men er artig nok fortsatt ganske enig i innholdet. Jeg er har blitt lykkeligere med årene, flere venner, flere tanker, mer kunnskap, mer livsutfoldelse, men jeg er fortsatt enig i at Lykken, med stor L, er forutsigbarhet.

Jeg har sluttet med hverdagsbloggingen, jeg vet ikke om det er en bra eller en dårlig ting. Jeg har endret mitt syn på samliv (men jeg tror fortsatt ikke på «forbudt» kjærlighet). Jeg er mindre glad i t-skjorter. Jeg har gitt opp selvdyrkede grønnsaker (jeg har ikke tid). Jeg er så vanvittig mindre emo. Det virker så fryktelig veslevoksent å si dette, men jeg virker mer moden. Det høres ille ut i hodet mitt også. Jeg synes også at jeg skriver litt bedre. Jeg er antakeligvis blitt mer oppmerksom på grammatikk (håper jeg) og setningskonstruksjon. Jeg har også blitt mer opptatt av formidlingens form, ikke bare innhold.

Jeg ser frem til å lese tilbake om fem år. Jeg lurer på hva som har endret seg da?

7 thoughts on “Tidsmaskin

  1. Du har alltid vært moden🙂 I alle fall det jeg har lest av deg. Men jeg skjønner hva du mener; jeg har gått igjennom samme utvikling selv. (Jeg mener selvsagt den voksende følelsen av å ha modnet, dog diverre, i en alder av 26 innser jeg at modningsprosessen trolig ikke er helt over riktig ennå.)

    15-17-årige meg var mer bastant, visste mer, var mer dømmende (det er vondt å innrømme at jeg i den alderen faktisk mente at voldtektsoffer ofte kan for det selv, og mange andre teite dømmende meninger).

    Som 20+-åring vet jeg mye mindre. Jeg anerkjenner flere ulike meninger, jeg trekker sjeldnere konklusjoner, jeg dømmer mindre (jeg ville nok ikke selv ravet smuglangs i tilnærma upåkledd tilstand og med en del innabords, men de som gjør det skal ikke klandres for at uhumskheter kan skje med dem).

    Jeg elsker å bli eldre! Det å gå fra å være smart til å bli klok og reflektert.

    Men nok om meg: gleder meg til å følge fortsettelsen på dine skriverier. Regner med at du kommer til å bli en viktig samfunnsdebattant/-aktør i Norge. Du har det i deg, klokskapen!

  2. Det var en god ide å bruke sin egen blogg å se tilbake på tiden som har vært. Jeg planla å skrive et brev til meg selv som jeg skulle legge bort i fem år, men har har foreløpig ikke skrevet et eneste ord. Jeg er ganske så fersk i denne bloggerverdenen, men hvis jeg er så heldig å holde på i fem år til, så blir det sannelig morsomt å se tilbake på de siste bloggårene, fra nyklekket kylling til å få svart belte i blogging eller noe. Ha en fin dag videre!

  3. Vi blir stadig «modnere». Det jeg trodde var slik når jeg rundet førti, er ikke helt sånn, nå som jeg har brukt ti år mer på å studere, fundere og skrive

  4. Jeg er 48. Har forandret meg veldig de siste årene. Lurer på om det er pga dietten, pga sykdommen eller noe som ville kommet uansett.
    Foreldrene mine har nesten totalt forandret politisk syn. Kanskje de endelig har blitt voksne og forstandige?

    Leste nettopp en undersøkelse hvor folk ble spurt om de hadde forandret mening de siste ti år. Jo, alle hadde det, om et eller annet. Så kom de til å forandre mening de neste ti åra? Å,nei, det de mente nå var jo totalt sannheten og de kom aldri aldri til å ombestemme seg.

  5. Leste lenken ‘muslimer skuffer’ og debatten under innlegget om menneskets dårskap. Er vi født slik eller er det miljøet vårt som gjør oss sånn? Litt tongue-in-cheek.
    Leste nettopp en bittelite utkast (20 sider eller noe sånt), som Tolkien skrev på en etterfølger til Ringenes Herre. Den skulle handle om hvordan ondskapen igjen våkner til live i menneskehjertene. Det var så deprimerende saker at den gamle professoren la fra seg planene om å skrive videre. For Tolkien (og de andre inklingene) var det ikke dårskap/dumhet, men en iboende hang til ‘wickedness’ (vi har ikke et godt nok norsk ord) som hjemsøker menneskene. Tolkiens ‘The Silmarillion’, som han arbeidet med hele livet, er en ganske så mørk affære om ‘hvem vi er’. Det går galt….fra den første hovmodige engel som lager disharmoni i musikken gud skaper verden med, og ned til menneskers og alvers hjerter som for evig og altid får et potensiale til ‘wickedness’. Og boken (som danner bakgrunnen for det som skjer i Ringenes herre) er virkelig historien om et eneste langt nederlag (moralsk og militært) mot mørkets makter. En veldig kristen ide om arvesynd som jeg selvfølgelig ikke tror på. Men jeg tror på at mytologi forteller oss noe om hvem vi er. I dette tilfellet dessverre.

  6. Og med ‘ i dette tilfellet’ mener jeg at mennesket har en iboende hang til ‘wickedness’…ikke at ‘muslimsker mennesker har en iboende hang til wickedness’. Bare for å være klar.
    Og ‘wickedness’? Tja….en gjeng 8-åringer som går langs veien med kjepper og slår med Geitrams som vokser langs veikanten…uten noen grunn. Det er et godt eksempel selv om det kanskje synes som noe lite sammenlignet med å ville drepe folk for å skrive en bok.. Selv kastet jeg engang en håndball på en flaggermus som hang på stammen på et bjørketre. Siden den hang der midt på dagen var den kanskje død før håndballen min traff den og den deiset i bakken. Men jeg hadde ikke noen grunn til å gjøre det. Det er 20 år siden og jeg skammer meg fortsatt og har fortsatt like lite peiling på hvorfor i huleste jeg gjorde noe slikt.

  7. «clearly i wasn’t thinking when i was much younger», says abdilatif, speaking for most of us:

    God bless

Legg igjen en kommentar

