Kulturkollisjoner fra kommentarfeltet

For tiden bor jeg i Egypt (jeg studerer arabisk), og der kalles det å dele regningen å “gjøre det på den engelske måten”. Synes det er ganske festlig.

Når jeg går ut og spiser med venner, vil vi nok stort sett betale hver for oss, ja. Men jeg føler at når folk er invitert hjem til meg, skal jeg stå for all oppvartningen og maten, så om folk spør om de skal ta med noe lar jeg dem aldri ta med noe annet enn småting. Der varierer det hva folk synes, men: noen synes det er greit å be gjestene bidra, andre synes ikke det.

Det du nevner om å dele en pose smash: i slike situasjoner vil også jeg alltid dele. Har du noe delelig må du tilby andre også. Mine foreldre pleier å fortelle om en venn av dem som ikke skjønte denne sosiale koden: han kunne komme på besøk til dem med en pose chips og sette seg i sofaen og spise av den – ikke før min mor spurte ham om han ville ha en bolle å ha chipsen i tenkte han på å tilby dem.

Et eksempel på ekstrem delesyke: jeg har studert noen år i England, og da noen jeg kjenner giftet seg, lagde en av vennene deres en kake til dem i bryllupspresang og ba etterpå mange andre av deres venner (meg inkludert) om vi kunne gi henne et bidrag fordi ingrediensene hadde vært så dyre. Det syntes jeg var veldig uhøflig: hvis vi skulle gå sammen om en kake til brudeparet måtte vi ha avtalt det på forhånd, jeg syntes det var rart at hun avkrevde oss penger for en kake vi ikke hadde noenting med å gjøre. Hun var dessuten en veldig nær venn av dem og jeg syntes det var gjerrig at hun ikke kunne påkoste seg ingrediensene til en kake til dem. Jeg var en mye fjernere venn og hadde dessuten min egen bryllupsgave, så ikke snakk om at jeg skulle betale for kaken hennes.

Oppsummert tror jeg man kan si at folk her generelt betaler for seg selv når man er ute og gjør ting, men at flere føler en forpliktelse til å betale alt når man inviterer folk hjem til seg, og at overdreven delesyke (for eksempel at alle skal betale for akkurat sitt når det er helt umulig å regne ut) oppfattes som litt smålig. Vanskelig det med deling. Grensa går vel forskjellige steder i alle kulturer.

Angående kulturforskjeller rundt mat: jeg synes det er ekstremt vanskelig å vite når det er uhøflig å takke ja og når det er uhøflig å takke nei i Egypt. Aldri helt sikker på om jeg bør si nei før jeg takker ja, og eventuelt hvor mange ganger, og om jeg nøder mine egne gjester nok og sånn. Jeg har funnet ut hvor vanskelig det kan være når man ikke kjenner de sosiale normene: noen ganger kan man tråkke i salaten uten å ha noen anelse om det fordi man ikke har fått med seg noen a de sosiale kodene.

–  Hanna

Jeg sliter med å bli påspandert. Det er som du skriver, at det blir en følelse av å ha gjeld. Hvis jeg låner en femtilapp av noen, er jeg svært nøye med å få den tilbakebetalt. Omvendt er ikke så farlig, fordi –hallo– det er jo bare en femtilapp. Jeg er nok redd for å bli oppfattet som en parasitt, selv om jeg vet at jeg strengt tatt ikke er det.

Hilde

6 thoughts on “Kulturkollisjoner fra kommentarfeltet

  1. Høres kult ut med arabisk i Egypt! Håper du stortrives. Masse å lære av andre når man bor i utlandet. Kos deg!

  2. Spørsmål

    Brukes høyre/venstre hånd til spesielle ting? Vet at i enkelte islamske/afrikanske kulturer regnes venstre hånd som uren. Hva innebærer det?
    Spør av faglig interesse, siden jeg fra tid til annen har innvandrere som brukere av mine tjenester. Også Somaliere. Noen av brukerne har nedsatt funksjonsevne i enten begge hendene eller i en av dem. Blir da viktig for meg som skal være med og legge til rette for daglige aktiviteter som egenpleie og spising å vite om det er kulturelle begrensinger for hvilken hånd som brukes til hva.
    Mer om arbeidet mitt finner du her: http://karavanseraiet.no/2012/08/rollator-selvsagt-ordner-vi-det/

    Ha en fortsatt fin søndag
    Vennlig hilsen
    Ragnhild Vinkenes
    Ergoterapeut
    Innsatsteam Østbyen
    Trondheim kommune

  3. Ser ut til at somalieren har blitt tapt til twitter…
    Her er hvertfall et fint kart over noe som stadig kommer opp i diskusjoner med afrikanere: Hvor urettferdig grensene fra kolonitiden er og hvordan de slett ikke passer med stammegrenser.Stammene i Europa har akkurat samme problem. Grenser blir bestemt av kongers hærer.
    http://www.wimp.com/presentday/
    Kanskje denne linken er bedre: http://historicalatlas.com/

  4. Tilbaketråkk: Identitet eller kulturforskjell |

Legg igjen en kommentar

