En sjokkerende nyhet: Sokker og kvinner kan ikke behandles likt

Begge bestefedrene mine var polygamister. Tenk Bill Paxton fra Big Love – bare mer muslimske, mer afrikanske og mer aksepterte av sin samtid. Jeg har i teorien hatt fem bestemødre, men har bare forholdt meg til to. Det syntes mer praktisk. Jeg vet ikke om det skyldes forskjeller i farfar og morfars personligheter, eller andre faktorer jeg for øyeblikket er blind for, men deres respektive forhold fortonet seg svært ulikt. En kan si at farfar var en langt mer vellykket polygamist enn morfar. Farfar slet ikke med søsterkoner som kranglet og han ble ikke stilt overfor et fryktelig valg. Farfar slapp unna mye drama, men min farfar var en rolig og svært sindig mann. Dessuten var han sjeldent hjemme, og mye i skipet sitt. Det er kanskje noe i dét også. Polygamister er best når de holder seg unna hustruene sine.

Jeg har vokst opp med konsekvensene av mine kjære polygamisters handlinger. Jeg har stått på sidelinjen og fulgt med på forholdet mellom barna til min morfar. Det har vært interessant. De er glad i hverandre og uavhengig av hvem de kaller sin mor, regner jeg dem alle som mine onkler og tanter. Men det er så mye som ulmer under overflaten, til tider passiv aggresivitet mot hverandre og mot en mann som valgte en familie over en annen. En aggresjon som noen ganger smitter over på den tredje generasjonen, på meg og mine fettere og kusiner. Jeg var ti år gammel da min tretten år gamle fetter foraktfullt fortalte meg at morfar elsket ham høyere enn han elsket meg. Vi var på slektsamling og det var første gangen jeg på alvor forstod hva polygami egentlig betyr: Det betyr å skape sår som ikke heler på mange generasjoner.

Derfor blir jeg overveldet av den kortsiktigheten som utvises av muslimer som romantiserer eller støtter polygami. Ja, islam åpner for polygami, men det betyr ikke at du må gifte deg med en haug kvinner. Det finnes knapt noen normal familie i verden, hvorfor forsterke den naturlige dysfunksjonaliteten ved å introdusere én eller to koner til? 3-for-1 tilbud er hensiktsmessige ved kjøp av sokker, men mindre klokt ved inngåelse av ekteskap. Man skal være grundig apatisk hvis man tror at man ikke lar seg følelsesmessig påvirke av vissheten om at ens mann har sex med en annen kvinne. Og man er grundig hyklersk hvis man ikke ønsker for sin datter den samlivsformen man selv lever i. Jeg lurer på hvor mange fedre som ønsker det for sin datter? Polygami?

Problemet med polygami er illusjonen om at man kan leve i et polyamorøst forhold. Jeg tror ikke at et menneske kan elske flere kvinner, eller flere menn, like høyt. Det er den som elskes utilstrekkelig som taper, og ikke bare hun, men også hennes barn og hennes barnbarn. Hvorfor ikke la henne finne en mann som kan elske henne like høyt som hun fortjener å bli elsket?

Uavhengig av samlivsform, enten det er monogamt eller polygamt, blir jeg overrasket over alle menneskene som finner seg i å leve i ulykkelig middelmådighet. Mennesket lever ikke i all uendelighet, kanskje er det lurt å bruke sine leveår på å søke lykke?

Og polygami? Fysøren, det er det aller verste som – til tross for alle de forbehold og begrensninger Koranen setter for mannen som søker å gifte seg med flere kvinner – er tillatt i min tro. En tankevekker, i så måte, at selv profeten Muhammad (fvmh) slet med sine koner. Og han var, etter muslimsk tradisjon, det mest rettferdige mennesket på jorden. Hva sier det om dagens muslimske menn som gifter seg med yngre kvinner?

7 kommentarer om “En sjokkerende nyhet: Sokker og kvinner kan ikke behandles likt

  1. det verste med polygami er at det river vekk kvinners likeverd….akkurat som en kvinne kan dele sin kjære noe lettere enn en mann kan dele sin kjære med en annen mann. NOT

  2. Jeg tror fortsatt det er utfordrende nok å være gift med en kvinne. Så jeg er veldig glad jeg aldri har hatt noen mulighet for å vurdere seriøst å være gift med flere samtidig.

  3. Når Muhammad tok seg flere koner var det vel fordi dette var ganske vanlig i hans samtid? Har stjålet noen sitater fra en annen religion som også beskriver polygami (kopi fra en «tilfeldig» artikkel og ikke dobbeltsjekket):
    ==
    «After he left Hebron, David took more concubines and wives in Jerusalem, and more sons and daughters were born to him.»
    2 Samuel 5:13
    «He (Solomon) had seven hundred wives of royal birth and three hundred concubines…»
    1 Kings 11:3
    «And Lamech took unto him two wives: the name of the one was Adah, and the name of the other Zillah.
    Genesis 4:19
    «If a man have two wives, one beloved, and another hated, and they have born him children, both the beloved and the hated; and if the first-born son be hers that was hated: then it shall be, when he maketh…»
    Deuteronomy 21:15
    «if he take him another wife; her food, her raiment, and her duty of marriage, shall her not diminish.»
    Exodus 21:10
    ==
    En kan velvillig si at Muhammad, og dermed Islam, siviliserte flerkoneriet i sin samtid og at flerkonieri i noen sammenhenger kan være svært så fornuftig (i situasjoner hvor det er underskudd på menn i rett alder, &c). Det er sikkert også mulig å finne langt mindre vellvillige tolkninger.

    Selv om enhver må få velge den samlivsformen som er mest hensiktsmessig (en er tross alt liberal), er det å utøve polygami i Norge i 2012 fordi det var vanlig – og muligens til og med hensiktsmessig – på den Arabiske halvøy for 1500 år siden ikke blant mine favoritter.

  4. Jeg lurte på hva Somalieren ville skrive om denne gang, og ble nok en gang overrasket :-)
    Det var vel en urolig tid og mange menn ble drept. Derfor Mohammed skriver om foreldreløse?

    Boka Jungelbarnet, som egentlig handler om noe helt annet (veldig fin), skriver om hvordan stammens eldste menn fant ut at de ikke skulle ta seg en kone nr to, for å få slutt på kvinnekidnapping og frustrerte unge menn. Ikke en veldig sympatisk kultur Sabine Küegler beskriver, men den har vel sine gode sider, den som andre.

    Jeg kjenner også folk fra Nepal som kommer fra polygame familier. Der med det lille ekstra at far kan ta seg en kone til av lavere kaste, kanskje hun han egentlig elsket hele tiden, eller bare en billig slave. Uannsett blir det problem for barna. De som er barn av hun med lavest kaste blir da en mellomkaste, og kan vokse opp med en mor som ikke får drikke vann fra samme brønn som resten av familien. Hinduer.

    Kvinner som har flere menn blir visstnok beundret som veldig sterke. De må jobbe veldig mye. Men som oftest har eldste mann forrang når han er hjemme og alle barna regnes som hans, slik sett blir det veldig annerledes enn ved polygami. Er det en evolusjonær forskjell mellom menn og kvinner i hvor hierarkisk man ordner seg? Mange dyr organiserer seg jo også med en gruppe enslige hanner som lager seg hierarki hele tiden, og søstergrupper hvor bestemor er sjefen, om de har noen sjef.

  5. Takk for interessante innspill, dere! Alltid en glede å lese kommentarfeltet!
    » Er det en evolusjonær forskjell mellom menn og kvinner i hvor hierarkisk man ordner seg? » – Kanskje blir kvinner mye sterkere tilknyttet emosjonelt én person?

  6. bra tekst! jeg tror man kan elske flere, men det betyr ikke at polygami er løsningen. det er en urettferdig ordning, og som du sier: hvorfor gjøre den naturlig dysfunksjonelle familien MER komplisert? klok unge kvinne!

Legg igjen en kommentar

