Etterdønninger

Hei.

Oi.

Det ble  massiv respons på siste innlegg. Forbauselsen og overraskelsen mange uttrykker er både trist og oppløftende. Det er trist fordi mange tydeligvis ikke er kjent med den type diskriminering folk med etnisk bakgrunn ofte opplever, men det er også oppløftende at så mange mennesker faktisk provoseres og er tydelige på at de ikke vil ha det sånn i Norge. Jeg har aldri trodd at nordmenn er rasister, eller at denne personen jeg har beskrevet på noesomhelst måte representerer Norge. Ingen nordmann skal føle skam eller skyld. Men det jeg håper vi alle føler er et ønske om endre og et ønske om en fremtid der sånt ikke skjer – og når det skjer: En fremtid der tilskuerne kan gjenkjenne slike situasjoner og være istand til å si imot.

For å oppnå dét kreves det arbeid fra oss alle.

12 kommentarer om “Etterdønninger

  1. Alt bunner i holdninger. Hvilke holdninger man har til hverandre. Der har alle ett personlig ansvar for å se nærmere på seg selv.

    Jeg håper det blir mer synlig, at så mange ønsker respekt for hverandre, og klarer å leve med respekt også.

  2. Fikk bare lyst til å være fullstendig usakelig.

    «Zaphod then meets Gargravarr who informs Zaphod that he is to be sent through the Total Perspective Vortex, a torture device which annihilates you by showing you just how infinitesimally small you are compared to the Universe. However when Zaphod enters it, the Vortex shows him that he is the most important thing in the Universe.»

    Alle ekte nerder måtte lese «Hitch Hikers Guid to the Galaxy» i de gode gamle dager…..

    Godt skrevet innlegg og stilig at så utrolig mange mener det fortjener å spres gjennom VG, facebook, osv……………………..
    :-)

  3. <3 Hitchhikers guide to the Galaxy <3

    Metadebatt på rasismeinnlegget til Somalieren er interessant. Jeg har også opplevd å få tusen motsvar på avisinnlegg hvor jeg kunne, for de som ikke faktisk visste hva vi hadde opplevd, bli kalt rasist. Så ble jeg flinkere og klarte å skrive innlegg hvor jeg ikke kan bli kalt rasist, men som til gjengjeld hadde konkrete forslag til tiltak for bedre integrering. Disse innleggene har fått antall svar: Null.
    (Ligger på min facebookside, men jeg klarer ikke innstille slik at det er offentlig tilgjengelig, selv om jeg har trykket "alt offentlig" og ikke har noe personlig info jeg vil skjule.)

    Det ser ut til at innleggene fra hvite nordmenn her og andre steder på nettet deler seg i tre:
    1. Åh, så fælt! Andre nordmenn enn meg er fæle, altså!
    2. Jeg har opplevd masse fælt selv om jeg er hvit, men ingen synes synd på meg.
    3. Tror ikke på at det skjedde, og uansett oppførte den mørkhudede som klager over rasisme seg helt håpløst og kunne derfor ikke vente seg noe annet.

    Du fikk i det minste noen konkrete forslag til hva dere burde gjøre med det – av dem synes jeg at det å invitere vekteren på middag var den beste (det var kanskje Somalierens eget forslag, forresten?)

  4. Bloggen din er herved lagt til i lista mi på Bloglovin’. Hilsen ei blondine som ikke visste hva rasisme var før du minte oss på det!

  5. Forresten, når det gjelder sauene:
    Øyvind Kvalnes hadde et innlegg i Aftenposten en gang, der han forklarte at det er en kjent psykologisk mekanisme at når det er mange til stede er det ingen som tar ansvar. En slags «De andre kan sikkert mer om det enn meg, det er sikkert ikke så alvorlig siden ingen av dem gjør dem noe»
    Kanskje neste gang man er i en sånn situasjon er det lurt å henvende seg direkte på en hyggelig måte til de omkringstående? Vet ikke hva Kvalnes og kolleger sier om det?

  6. Jeg leste først blogginnlegget ditt, og deretter alle kommentarene. Det jeg får ut av innlegget ditt er hverdagsrasisme, kynisme, fremmedfrykt, smålighet og en fryktelig sterk og tøff mor. Denne mannen lider tydeligvis sterkt av fremmedfrykt og smålighet, og jeg føler meg hjelpesløs og fortvilet når jeg ser at folk tør å utagere med rasisme i et moderne og multikulturellt samfunn som vi lever i nå. Jeg blir rett og slett skuffet.

    Hadde jeg vært der hadde jeg satt himmel og hav i bevegelse for å få rettferden på plass igjen, for faktum er at vi kan ikke fortsette å bruke tid og energi på å gå rundt å være forbanna hele tiden, om det skal være seg forbanna på rasister eller forbanna på folk av annen etninsk bakgrunn. -det er smålig og lite utviklende.

    når det kommer til kommentarene jeg leste til innlegget var det som festet seg hos meg at; folk er imot rasisme (bra) og at folk fornekter rasisme som en forsvarsposisjon (dårlig). Uansett om historien er sann eller ei, som flere av «fornekterne» var innom tanken på, så spiller det ingen trille. For saken er den at det skjer uansett, og det hadde vært et utrolig bra bilde av en imaginær situasjon.

    -Stå på krava, damer! Liker det.

    (NB: Hvorfor er heldekkende hijab oppfattet som skummelt? Det er jo tøy, ikke gift. Det er jo vakkert…)

  7. Leste artikkelen din! Kjempe fin! Det er viktig å peke ut slike situasjoner, og illustrere dem for folk. Jeg vokste opp på Tysnes, og vet i grunnen det meste om trakassering ettersom jeg var en av de første adopterte (med annen farge) på øya.

    Mvh Alexander ;-)

  8. Kanskje vi trenger en TV-serie som dette i Norge?

    Jeg har et lite håp om at «folk flest» ville sagt noe. Dette setter problemet om rasisme virkelig på spissen og ser hva folk har å si om det.

  9. @ Marianne (og Somalieren)
    ….En fryktelig tøff og sterk mor….

    Mja, jeg leste den opprinnelige historien igjen idag, og da så jeg plutselig en litt annen vinkel.

    For det første : Dere klagde: fint. Butikken ba om møte og hadde sannsynligvis ønske om å rette opp fadesen: fint, og korrekt.
    Men dere / din mor nektet (orket ikke)? Men hun orket derimot å gå i ny clinch med mannen dagen etterpå..!??

    Er dette fint og sterkt?

    Ville dette vært applaudert hvis hun hadde vært norsk?

    Cassanders
    In Cod we trust.

  10. Hun sa ham imot. Det har hun rett til. Vi har alle rett til å imotsette oss urettferdighet. At hun ikke orker en sak, skriverier og flere møter – og da stopper det ikke bare med butikken, men må antakeligvis også involveres både vaktselskapet og senterledelsen – har jeg full forståelse for.

  11. Må være litt enig med Cassanders her. Selfølgelig hadde din mor rett til å si i mot, og selfølgelig har hun rett til å ikke ta det møtet. Og jeg skjønner henne veldig godt, jeg har selv unngått denne typen konfrontasjoner fordi jeg ikke orker å ta saker gjennom systemer jeg med norsk kulturbakgrunn syns er veldig vanskelige – jeg bor i sør-Italia.

    Men – jeg syns ikke det er en fin og sterk måte å håndtere saken på.

  12. @Somalieren: Synes historien var ganske så morsom ved første gangs gjennomlesning. Virker dog som om jeg er en ensom svale i så måte. Har sett igjennom historen en gang til og du har da vitterlig lagt inn en god del humor.

    Eller er jeg helt på jordet?

    Angående vekteren og kassadamen — de hadde en utrolig uprofesjonell oppførsel. Er dette en butikk i et veldig «hvitt område»? Dvs, møter personalet i dette butikksenteret så få hijabkledde brune damer at de ikke på ren refleks behandler dem på samme måte som alle andre nordmenn? Nå ja … er vel mulig å være fordomsfull selv om en daglig har mulighet til å få korrigert sine fordommer.

    @Oslo: Fin video. Vet av erfaring at norsk-somaliske familiere i Norge med dårlige språkkunnskaper nesten kan glemme å få leid en normal leilighet i norske småbyer. Og det selv med uklanderlige referanser. Det er nok å oppgi eget navn så er leiligheta allerede utleid.

    Usikker på om dette er rasisme i klassisk forstand, men liten tvil om at det er diskriminering.

Legg igjen en kommentar

