«Now we just showin’ and provin’ that there’s a ghetto everywhere you go.» – Method Man

 Foto fra The Library of Congress

Faren ved å definere «muslim» som en etnisk gruppe:

Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd at jeg stod midt i Mogadishu eller Dakar. Hvis det ikke var for at også folk av kaukasisk herkomst vandret i gaten på utsiden av undergrunnstasjonen Whitechapel i London.

Fra første steg ut utgangsdøren så jeg afro, uansett hvilken retning jeg snudde meg. Gatebildet som møtte meg vitnet om at jeg langt derifra hadde dannet meg et overdrevent bilde av en negerdominert bydel. Dominansen var langt mer massiv enn jeg hadde hatt fantasi til å forestille meg.

”Butikkene”, eller rettere sagt bodene, var som tatt ut av byer i Kongo. Brukte sko, mobileffekter, sentralafrikansk musikk og filmer, grønnsaker, trommer, sjal, billige klær, vaskemidler, fisk, juggel av ymse slag, og selvsagt gullforretninger der det selges 24 karat. For å nevne salgsvarer jeg husker umiddelbart.

 Jeg gikk rundt med fotoapparatet i 22 minutter. Jeg må ha sett minst femti svarte kvinner i løpet av tiden jeg prøvde å fotografere uten at det var åpenbart hvem kameraet først og fremst jaktet på. Derfor handlet jeg også. En CD med Miriam Makeba, til den nette sum av 19 kroner, produsert i Nigeria, selvsagt piratkopi. Og en stor tube Colgate til i underkant av ti kroner. Pengene forsvant rett ned i bukselommen til forhandleren.

 En mann av orientalsk herkomst ble irritert over fotograferingen og tok beina fatt etter meg. Jeg avsluttet derfor etter nettopp 22 minutter.

Tower Hamlets has the third highest proportion of adults claiming out of work benefit in London. Every ward except one has a proportion of people claiming out of work benefits that is above the London average. Problems are by no means confined to the economic – Tower Hamlets also has very high rates of long term illness and premature death.

Over half of children in Tower Hamlets are in households either receiving out-of-work benefits or tax credits insufficient to lift them out of poverty. This is five times as high as the rate in Richmond. The four boroughs with the highest level of poverty using this measure are all in the Inner East & South though two of the next four are in the Inner West. Only two boroughs in Inner London are below the London average.

 

6 thoughts on “«Now we just showin’ and provin’ that there’s a ghetto everywhere you go.» – Method Man

  1. Hvor i Kaukasus kan disse du omtaler som av kaukasisk herkomst ved undergrunnsstasjonen i Whitechapel ha vært fra, tro?

    Georgia?
    Aserbajdsjan?
    Armenia?
    Tsjetsjenia?

    Ante ikke at det var så mange kaukasiere i London?

  2. Dangelbæret og Ottar Grimstad viser i kommentarene sine hvor lett det er å trå feil når man snakker med noen som kommer utenfra sin gruppe. Det gjelder kanskje å først bli helt trygg på hverandre før man kan ta opp og kanskje til og med vitse om den andre gruppen? Merker at jeg til stadighet må bevise/understreke at jeg faktisk ikke har noe spesielt i mot andre personer selv om de skulle tilhøre den eller den gruppen.

  3. Kan være dette kommenterfelt til en blogg hvor det er mulig å diskutere mer følsomme temaer på en fornuftig måte.

    Iht SSB statistikk fra 2005 var forventet levealder for nyfødte menn i Vestre Aker 80 år mot 68 år i Sagene. I 2010 mottok 1,9% av innbyggerne mellom 20 og 66 år i Vestre Aker sosialhjelp mot 8,4% i Gamle Oslo (Aftenposten).

    Spesielt forskjellen i levealder er helt utrolig. Antar den delvis har bakgrunn utdanning og inntektsnivå. Det er mao ikke bare London som har problemer med sosiale forskjeller mellom bydelene. Liker dog å tro at Oslo er betydelig bedre enn London og at den sosiale mobiliteten i Norge er betydelig bedre enn i de fleste andre europeiske land.

    Er forøvrig (nesten) aldri innom Oslo uten å besøke et av byens mest levende og eksotiske områder — Grønland — med sine negere, kaukasere og andre😉. Det er rett og slett koselig der.

Legg igjen en kommentar

