En uke i subkulturell rim

Igår satt jeg i t-banen med en blyantstump og en kvittering og noterte idéer.  Jeg fikk rare blikk. Det er generelt ganske spesielt å se en somalisk jente, med nesa presset mot låret, bøyd over en kvittering. Men jeg har visst mye å blogge om. Jeg har veldig mye på hjertet. Men denne uken er kjip. Kjipere enn alle leiesoldater i hele Kongo kombinert. Ikke bare inntar alle vervene mine meg, og det noe sinnsykt kjapt, men jeg har greidd å love meg bort til diverse arrangementer, også må jeg lese pensum! Og være en god datter, søster og venn. Og svare på e-post. Og få kjøpt hyller fra Ikea. Og mye mer. Åherregud. Prokrastinering er herpes. Seriøst.

Så selv om jeg har sykt mye å blogge om, materiale nok til en hel måned, selv om jeg tusler hjem og skriver hele blogginnlegg i tankesenteret i cerebrum, har jeg ikke tid. Så, venner, denne uken er jeg på hiatus. Rastløs på Blindern. Men jeg svikter ikke. Når somalieren er stresset hører hun på rap. Mye rap. Bra rap. Hun hører på straight outta compton og tenker: Herregud,  fullt mulig at jeg har gått i minus på kontoen men jeg blir vitterlig ikke jagd ut av drabantbyen min av dopselgere og korrupte politimenn.

Mandag

Heard a voice say hey,
You never question when you get the blessings
So don’t get vexed when your life is stressed
And I promised I’ll be with you no matter what the issue
But there will be some issues to address
Listen to the lady in the dress.

Tirsdag

His laptop sits like a window into Constance’s room,
where he exits cause it’s almost noon,
and he’s expecting his wife home soon,
with new clothes for the baby,
she’d be angry if she saw his new lady,
a 13 year old Filipino named Constance.
Trust me girl, God has not forgotten.
He knew Mary Magdalen, and the woman at the well.
He knows everything that happens, and in his arms she fell.
(In his arms she fell fell fell)

Onsdag

But it’s still all music stop judging and listen
Some of the joints you don’t like were the best songs ever written
No genre that was conjured has accomplished what rap has
Filled with brilliant poets who you thought just rap fast
And that’s sad, only heard when using curse words
Racial slurs and calling women out of their name

Torsdag

Keep woofing all you want girl, im in a brick house
With a thick spouse, pimped out, blue diamond dripped out
In my helicopter luv, fuck ya little benz, bounce
Fuck you think i work for huh?

Fredag

Lørdag

2 thoughts on “En uke i subkulturell rim

Legg igjen en kommentar

