Tunnelbanerasisten

Jeg er en t-banerasist. En selverklært tunnelbanerasist. Går jeg inn i en vogn og kan velge å sitte ved siden av en etnisk nordmann og en sånn nordmann man betegner som flerkulturell, velger jeg selvfølgelig den førstnevnte. Jeg foretrekker å sitte med hvite mennesker. Det har ikke noe med at jeg prøver å unngå alle disse grønnsaksposene innvandrerdamene kommer drassende med, selv om det nok er en medvirkende faktor, nei, jeg prøver å unngå tunnelbaneghettofisering. Dere har alle sett det. Når alle de brune sitter sammen i en gruppe og prater uforståelig sammen. Når de grønne og hvite grønnsaksposene, fylt med okra og couscous, inntar rommet mellom to sittegrupper og gjør at du på vei ut selvsagt snubler, mister telefonen og mens du krabber rødmende rundt og lover deg selv å kjøpe det dumme støtsikre plastrekket til mobilen, ikke rekker å gå av på riktig holdeplass.

Nei, hvite mennesker er mer samlet og, selv om det er gøy å sniktitte i de grønne eksotiske plastposene, vil jeg ikke bidra til å fremme bildet av østkanten som innvandrerabad. Så jeg setter meg pliktoppfyllende og utilitaristisk ved siden av snertne damer med Steen og Strøm-poser. Jeg vil ikke kalle dem poser engang. Små gaver til seg selv.

Problemet er at jeg alltid greier å fremstå høyst uintegrert i selskap med velkledde damer på 50. For mine somaliske venner bestemmer seg for å ringe i slike situasjoner. Om ikke hijab og brun hud var distanseskapende skal jeg love deg at det å skravle raskt og noe høyt på somalisk, vekselsvis på norsk, med utbrudd av «hvaaaa» og «Oh no, she didn’t» vil omvende den beste blant oss til Fremskrittspartiet.

Jeg er en mislykket rasist.

Neste gang tar jeg med meg Peer Gynt, mariusgenser og slår av mobilen.

12 thoughts on “Tunnelbanerasisten

  1. Husk at enda bedre enn å sitte med Marius-genser, er å trekke opp strikketøyet og strikke en Marius-genser.

    Jeg opplever at når jeg strikker på T-banen, er det de flerkulturelle som glaner mest.

  2. Husk at etniske nordmenn følger Hunds regel fra atomfysikk: den meste stabile konfigurasjonen er når hvert undernivå er enkelt okkupert, så langt det er mulig. D.v.s. folk som ikke kjenner hverandre setter seg alene på hver seterad.

  3. Den viktigste regelen for en Ekte NordmannTM på T banen er at man ikke må snakke med noen andre, ikke se på dem og helst late som de ikke er der. Unntaket er at det er lov til å klage høyt på #&%¤#!!! Ruter når banen er forsinket. Derfor vil selvsagt en ekte nordmann føle seg litt beklemt over at disse brune menneskene tilsynelatende tar kontakt med hverandre uten å skjemmes. Særlig fordi nordmannen selvsagt innerst inne selv ønsker å ta sjansen på å ta kontakt med andre mennesker på T-banen.

  4. Jeg liker humoren din Somalieren. Og Karsten: det er ikke slik at ekte nordmenn ønsker kontakt med andre mennesker. Helst av alt vil vi sitte på hver vår fjelltopp og hate hverandre, noe som kommer til uttrykk i visa til Ivar Aasen:

    Eg rodde meg ut på seiegrunnen
    det var om morgonen tidleg.
    Då kom han Olav frå Kåremunnen,
    og lagde båten for ile.
    Då dreiv eg til han med fiskestongi,
    så’n datt i uvitet bak i rongi.
    Eg vart so glad, eg tok til og kvad,
    eg rådde grunnen åleine.
    Sudeli sudeli sudeli dei hoi!

  5. «Hvem vil jeg være? Jeg vil ihvertfall ikke være en som…» Slike tanker fører handlingene våre i mange underlige retninger, og bidrar til kaos, ny læring og en solid porsjon underholdning. Ved å utfordre de uskrevne reglene, vil de først komme opp til overflaten, og deretter blir det rom til å skrive nye regler og fortelle nye historier om et flerkulturelt samfunn i bevegelse 🙂 Vi trenger historiefortellere som deg

  6. Neste gang jeg er i Oslo og tar tunnelbanen skal jeg jammen meg sette meg midt i grønsaksposene og språkforvirringen. Jeg kan jo ikke være dårligere på integrering selv.

  7. @ Jan Odden
    Blant koketterende T-bane»rasister» er det selvfølgelig bare en bagatell, men jeg tror neppe Ivar Aasen ville gjort krav på å ha skrevet «Eg rodde meg ut på seiegrunnen…» Det er en folkevise han samlet inn, men som nok har mye eldre opphav.

    Ellers ser jeg at mange dyrker sine egne fordommer om nordmenn. Jeg skal ikke gjøre krav på å ha reist hele verden rundt, men når en supplerer med det andre har opplevd(film , er nok ikke vår oppførsel på kollektivtransport veldig forskjellig fra svært mange andre steder i verden (Hvor kjøretøyene ikke er fullstendig overfylt.).

    Men noen forskjeller er det nok.
    Det kan jo kanskje være hyggelig å tenke på at «den norske væremåten» som blir fremstilt som gretten og eksluderende for eksempel ikke har «institusjonaliert» tafsing på kvinner i kupeen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Women-only_passenger_car

    Cassanders
    In Cod we trust

Legg igjen en kommentar

