Muhammad

Jeg har lagt min elsk på BBCs miniserie om profeten Muhammad fvmh. Ikke nødvendigvis fordi det er en hyllest til profeten, jeg synes at serien har en profesjonell distanse til Islams grunnlegger. Selv om både produsent og journalist er muslimer. Det jeg synes denne serien virkelig greier er å ta tak i, på en konstruktiv og objektiv måte, problematiske sider ved profetens liv og lære. Nå er det ingen dybdeanalyse serien tilbyr, dette er en introduksjon som gjør sitt for å være lettfattelig og tilgjengelig for selv de med minimale kunnskaper om islam. Et annet fortrinn ved denne serien er bruken av variere kilder. Rageh Omaar intervjuer ikke bare de «konservative» muslimene eller de «progressive» muslimene, han interjvuer også islamkritikere og islamforskere fra hele den vestlige verden (+ Israel).  Verdt å se på denne introduksjonen om mannen som har endret livet mitt.

Lenke til Youtube-spilleliste: The Life of Muhammad

Serien består av  tre episoder, på Youtube er hver er episode delt i 4 deler.

7 thoughts on “Muhammad

  1. Hvordan og hvor melder man i fra om man har venner/bekjente/kommer over personer som man frykter er i en radikaliseringsprosess (enten på den ene eller den andre måten)? Hva ville du gjort i en slik situasjon? Skal man bruke føre-var prinsippet, eller burde man la tvilen komme personen til gode? Dette er ikke ondsinnede spørsmål. Jeg digger bloggen din og har stor tiltro til din stemme, derfor spør jeg deg 🙂 takk! (PS. dette spørsmålet hadde ikke noe med innlegget ditt å gjøre, men fant ingen annen måte å spørre deg på).

  2. Ser du har tvitret om spørsmålet mitt 🙂 er så glad du ser verdien av spørsmålet! takk!

  3. Det er et veldig viktig spørsmål du stiller! Vi får se hva kloke folk på Twitter sier også skal jeg tenke litt før jeg kommer med et innlegg om det 🙂

  4. I watched it yesterday. Fascinating. Thanks for sharing. I follow Rageh on twitter and heard him mention the series, but thought it would be on Aljazeera. Good on BBC for being the first in the West to do this. MissV, I think the best way to deal with twisted logic is to demystify it. Knowledge, or facts and critical thinking.

    I recommend Rageh’s book to being muslim, somali in Britain: http://www.amazon.co.uk/Only-Half-Me-Muslim-Britain/dp/0670915092

  5. Jeg skal undervise om Muhammads liv på en videregående neste uke, og ble veldig nysgjerrig på denne dokumentaren. Vet du om det er mulig å få tak i den? Ser den er slettet fra YouTube, i alle fall der du har linket til.

Legg igjen en kommentar

