«May you act on prophetic tradition.»

Det er ikke ofte jeg blir avstandsforelsket i en fyr mange år eldre enn meg, fra et helt annet kontinent og med en helt annen bakgrunn enn min. Men første gangen jeg hørte Baraka Blue ble jeg forelsket. Hektet. Sendte musikken hans rundt til vennene mine. Hyllet han. Kjøpte diktsamlingen hans. Fikk diktsamlingen hans i gave like etter at jeg kjøpte den. Likte siden hans på facebook, la han som en venn på facebook (jeg vet, jeg er en sertifisert forfølger) og fikk en kommentar på veggen min fra han. Ekstase!

Han er kjempehyggelig. Heter Ahmad. Eller han heter Ahmad nå, jeg vet ikke hva han het før han konverterte. Han er endel av det muslimske miljøet i og rundt San Francisco, og som californiere flest er muslimske californiere de chilleste og mest laid-back muslimer du noen gang vil møte. Det er den type islam jeg elsker. Han er rundt kretsen i Zaytuna og Ta’leef, to herlige prosjekter om hvordan islam og det 21.århundrets muslim kan forenes. Ta’leef skal jeg komme tilbake til senere, men Ta’leef er et institutt, med tilknyttet moské, der muslimer  – enten hele ryggen er tattovert eller ansiktet er dekket med slør – er velkomne. Der kunst, musikk og poesi er en del av den muslimske kulturen. Der man kan diskutere islam som politikk med folk som mener at islam ikke kan være politikk, og motsatt, i en trygg atmosfære. Sukk.

Jeg og venninna mi diskuterer stadig hvordan vi kan gjenskape en slik mentalitet i Norge. En chill men tradisjonell islam. Med all respekt og kjærlighet å melde til unge muslimer idag, og til Fahad Qureshi spesielt, det er en polarisert islam dere dyrker. Når du samler 5000 mennesker under «sannhetens» fane, hvilken sannhet snakker du om da? Din sannhet. Islam er et hav, det er synd noen muslimer begrenser vår tro til en bekk. Av denne bekken, denne norsk-muslimske bekken, kan veldig få drikke av. Det er så langt unna the prophetic tradition. 

Men uansett, dette skulle ikke handle om muslimer i Norge. Det skulle handle om at jeg ville gifte meg med Baraka Blue og denne bønnen han ber for sitt ufødte barn. Fantastisk:

6 thoughts on “«May you act on prophetic tradition.»

  1. Glad jeg oppdaget blogen din, Somalieren. Jeg deler denne også på facebook, med særlig hilsen til dem som synes muslimer er skumle greier. Skaff fram et sånt samlingssted som det du beskriver fra San Fransisco, så skal jeg komme selv om jeg ikke er muslim. 🙂

  2. big smile on my face 🙂

    Langston Hughes – Motto

    I play it cool
    i dig all jive
    That’s the reason
    I stay alive
    My motto
    As I live and learn
    Is dig and be dug in return

  3. Fahad Qureshi? I googled. Where people fail is lessons in history. Pakistan is a troubled place, a failed-state, and he needs to read the history of the place. Islamnet projects inspirations from Pakistani politics to Norway which is very unsuitable. Theirs is doubling in politics and has little to do with religion. Buyer beware.

    Tariq Ali on Pakistan:

Legg igjen en kommentar

