«Oh Somalia, only if your beautiful wasn’t so black. The world has grown accustom to watching you die » – Jeg gråter.

black faces
white tongues
the smell of sea water
taunts with sarcasm
drink me

oh somalia
im sorry i couldnt be there for you
but while you were trying to to get your daughter
to drink her urine
a singer died
while your children
were falling from the tree of life
scattered bushels of rotten fruit
some whiter children were shot

oh somalia
only if your beautiful wasnt so black
only if you were
gaza or
libya or
bahrain or
egypt or
norway or
england or
japan or
america
or the moon
i would mention you in a poem

only if you had
oil or
poppy or
timber or
rubber or
white people
i would mention you in my prayers

oh somalia
only if your beautiful wasnt so black
the world has grown accustom to watching you die
since i was a child
somalia – synonymous with suffering
african meant adversity
an african struggling was like
a fish swimming
a dog barking
somalia meant starvation

nevermind the magic in your poetry
or the glowing saints rising from your lands like a thousand moons

nevermind the beauty of your beaches
or the utter perfection in the hips of your women

oh somalia
only if you didnt wear the resemblance of eve
like an ornate funeral shroud
we wouldnt see you as our sin
and avert our gazes
in shame
turn our faces
to blame
only if your lack of the worldy
didnt remind us
of our lack of the other-worldly
perhaps then we would mention you

oh somalia
only if your beautiful wasnt so black

5 thoughts on “«Oh Somalia, only if your beautiful wasn’t so black. The world has grown accustom to watching you die » – Jeg gråter.

  1. jeg blir så matt av dette
    det slutter liksom aldri
    jeg lurer på når Afrika skal kunne bære alle menneskene som bor der
    nødhjelp på nødhjelp
    jeg tenker at jeg kan gi 200 kr på sms
    men samtidig, at det ikke kommer til å hjelpe, i det lange løp
    og det gjør meg trist

    Sidsel Wold hadde forresten en interessant kommentar på nrk sine sider i dag
    hun skrev om hvordan hun alltid hadde tenkt at Israel/Palestina hadde hatt så godt av å anerkjenne og forstå hverandres lidelser
    men så; hvordan hun merket at å høre om det harde livet i Gaza, på Vestbredden ikke interesserte henne nå, etter 22. juli, når hun sørget og var sjokkert over sitt lille land
    og videre: hvor umulig og vanskelig det er å ta inn over seg andres sorger, når man sørger selv

    det er freaky. jeg har kjent det selv. Syria, Somalia. historier jeg ville grått av og blitt sinte av for noen uker siden. nå har jeg bare ristet på hodet. sagt; kan ikke noen gjøre noe?

  2. jeg gråter òg. fant noen med bøsse på mela den dagen, spurte om det var mange som gikk, men det virket som om folk var for opptatt av sitt. som vaarloek sier; jeg ga penger, men jeg føler ikke at det er nok, føler ikke at det hjelper i det lange løp, føler ikke at det er en stor nok innsats for mennesker som tross alt er mine medsøstre og medbrødre, mine medmennesker, selvom jeg likner mer på den norske terroristen enn på dem som dør av sult, utseendemessig. jeg vil kjempe, kjempe for en bedre og mer rettferdig verden, der barn ikke skal dø av sult mens rike mennesker ser på. men hvordan?

  3. Mamma og jeg kranglet stort her om dagen, om tørken og sultofrene, og det som avrundet hele diskusjonen vår var at hun sa: Somalia trenger ikke korn og vann, Somalia trenger hjelp for fremtiden. Og det satt. For hun er ikke kritisk til nødhjelpen, men hun er kritisk til bistandshjelpen. Somaliere kjøper mat fra utlandet selv om de er istand til å dyrke selv, og det de dyrker selv kjøper utlandske bedrifter billig fra dem og selger dyrt i sine hjemland. Somalia har en lang kyststripe japanerne tjuvfisker fra. Buskapet og kamelene selges billig til arabere og bananene eksporteres billig til Italia. Somaliere har ikke fått muligheten til å greie seg selv. Det er klart krig har mye å si her, men når man har en skyhøy gjeld og pengene som skytes uansett ikke hjelper – er det på tide å endre taktikk.

    Det vi kan gjøre er å kjempe for alle bønder og håndverkere i u-land, la dem få innpass i de globale markedene. Vi kan kjempe imot store bedrifter som utnytter små fattige land, og ikke bare Somalia. Vi kan sende gode nye løsninger for hvordan man fint renser vann, graver brønner og lagrer energi. Vi kan kjempe for organisasjoner som stadig er i Somalia og tilbyr helsehjelp som Leger uten Grenser. Og ikke minst, vi kan kjempe for utdanning og mere utdanning. Og når disse er utdannede, kan vi tilby jobber i deres hjemland – økonomer, leger, ingeniører, lærere, sykehjelpere og ikke minst psykologer!

    Idealist? Jeg? Næhei.

    Men når det gjelder dette med å føle distanse, er jeg helt enig, vaarloek. Man tenker på sine og det er naturlig. Det var ikke sultkatastrofen jeg satt og leste om og gråt over dagene etter 22.7. Men marire, det stemmer også det du sier, man må utvide «mitt» til å omfavne hele menneskeheten. Mitt DNA er ikke særlig annerledes fra en bangladesher og den bangladeshiske kvinnen har like mye rett til lykke og rikdom som meg!

  4. Du er ett vakkert menneske 🙂 Vi må utvide vårt «mitt»: Ikke «mitt» land, «mitt» folk, men VÅR VERDEN!

  5. helt enig. i alt!

    bistandshjelpen MÅ revurderes. det er HELT absurd at det skal foregå sånn som nå. jeg tror det er derfor jeg er så ihuga fan av kortreist mat. sjølberging. visst, vi må eksportere, det er greit, men hver region burde i det minste kunne produsere mat til å opprettholde sin befolkning. om du skjønner. det gjør du jo. gah.

    jeg er helt med på «vår jord». vi er ikke så forskjellige. det er bare så langt unna. som med tsunamien. vanskelig å relatere til det også, det var jo på andre sia av jorda, enda over 80 nordmenn (altså «mine») omkom. jeg ble bare provosert over at ingen brydde seg om alle de andre tsunamiene. om jordskjelvet i pakistan. etc.

    jeg tror jeg må gi penger. som en minstegest.

    men jeg skulle virkelig ønske NOEN kunne gjøre NOE. noe ordentlig. sjefene. de som faktisk kan, med pennestrøk og taler og handtrykk.

    jeg tror moren din er klok. jeg tror dere er bra mennesker, begge to.

Legg igjen en kommentar

