Ramadanutfordringen II: Å tynges av tro

«We did not send down the Qur’an to you to make you miserable.»

Koranen [20:1]

Dette er et viktig poeng. Muslimer, særlig unge muslimer som gjenoppdager sin tro, henger seg opp i detaljer. Man har lett for å henge seg opp i skjulte forbudte ingredienser i kjente matprodukter, hvorvidt skinnvesken er lagd av nøffnøffskinn, hvorvidt høyhælte sko er i tråd med islam og om skjegget skal være en nevelang eller være like lang som avstanden mellom tommel og lillefinger. Detaljene kan overvelde den beste blant oss, sette oss på kanten, kanskje tilogmed få oss til å hate islam?

Mine venner vet at jeg er en stor motstander av mekanisk islam. Jeg verdsetter åndeligheten ved min religion. Jeg er en stor tilhenger av det å omfavne islam som en helhet. Islam er et stort puslespill, og derfor er det ikke detaljene – hver lille bit  – som er viktig, men den innsikten det helhetlige bildet gir deg. Det er ikke detaljene som er målet. Detaljene kan føre deg til målet – jada, skjegg er endel av islam, muslimer skal unngå det som er haram – men detaljene kan også føre deg vekk fra målet. Dette overfokuset på detaljene, som om detaljene er islam, virker tyngende.

Når du opplever din tro som en tung last og ikke en sann glede. Når islam blir en slitsom plikt og ikke en drivkraft, så har man feilet. Jeg har feilet mange ganger. Men inshallah, hvis Allah vil, skal jeg slutte å feile.

Dagens utfordring: Greier du å oppleve islam som en drivkraft? Greier du å nyte bønnen og nyte fasten?

One thought on “Ramadanutfordringen II: Å tynges av tro

  1. Somalieren, jeg liker ditt syn på Islam! Skulle ønske flere tenkte som deg! Har lest bloggen din i det siste, og jeg må si at den er fantastisk. Jeg tror jeg er like gammel som deg (1990), men jeg må si jeg føler meg MYE yngre. Du skriver så fint, så flytende og vakkert, at det er en fryd å lese. Du har så mye kunnskap og innsikt som jeg mangler, og jeg tror sannelig at jeg er litt misunnelig!

    Jeg liker også å fokusere på helheten ved islam; det viktigste er jo troen – det åndelige. Er helt enig i at mange velger å fokusere ALT for mye på detaljene, og noen ser også ned på andre som muligens ikke er like detaljorienterte. Jeg bruker selv sjal og kjenner også mange muslimske jenter som ikke gjør dette. Men jeg føler ikke at det av den grunn er riktig å si at de som ikke dekker håret er dårligere muslimer enn meg. For alt jeg vet, er de tusen ganger bedre mennesker enn meg. Hva er vitsen i å følge alle islamske påbud og plikter, om man ikke er et godt menneske generelt?

    I et tidligere innlegg; om jeg husker riktig, skrev du at det er bare Allah som kan dømme oss. Dette er jeg helt enig i – Allah har det siste ordet!

Legg igjen en kommentar

