Wilders kaller Koranen en arabisk «Mein Kampf», gjør ikke det meg til en nazist?

I disse dager prater man om Flemming Rose og et ganske patetisk demonstrasjonstog opp Akersgata. Eller, kanskje ikke så langt engang? Norske muslimer har, mer eller mindre, unisont tatt avstand fra demonstrasjonen, og offentlige norske muslimer oppfordrer folk til å holde seg hjemme om en demonstrasjon varsles.

Her hjemme vet ingen, utenom meg, hvem Flemming Rose er.  Vi bryr oss mest om den somaliske statsministeren som har blitt presset til å gå av, den nye statsministeren, situasjonen i Syria og når skattepengene tikker inn. Jeg skal lese Murakami, og ikke Rose, i sommer. Jeg synes karikaturene var idiotiske, jeg synes at provokasjon er barnslig, og jeg synes at mange operer med et kunstig skille mellom «latterliggjøring av sak» og «latterliggjøring av person.» Men jeg bryr meg egentlig ikke, det er overraskende mange muslimer som ikke bryr seg. Om Rose, om Wilders, om Ayaan Hirsi Ali og om nordmenn som skyter hardt, og ofte meningsløst, mot Islam. Det er så mye annet som er givende å bry seg om. Søppelhaugen i Bellonas hage, for eksempel. Jeg liker Bellona. Frederic Hauge er det mange vil kalle kjekksomfy.

Tilslutt;

Fight your soul with the swords of self-discipline. These are four; eating little, sleeping briefly, speaking only  when necessary and tolerating all the wrongs done to you by men. (…) and tolerating wrongs will bring you to the goal – for the hardest thing for a man is to be mild when snubbed.

Yahya ibn Muadh al-Razi,  830-871 e.kr

14 thoughts on “Wilders kaller Koranen en arabisk «Mein Kampf», gjør ikke det meg til en nazist?

  1. google f.eks. «islam nazism», «hezbollah salute». i tillegg inneholder koranen og hadith anti-semittiske doktriner/utsagn. det er en hel haug med forbindelser og fellestrekk mellom islam og nazism. men du kan velge å avstå fra slik oppførsel og lære din familie og vennene dine at rasisme, hat, jihad, intoleranse, fører kun til lidelse og sorg.

    «and tolerating wrongs will bring you to the goal – for the hardest thing for a man is to be mild when snubbed.»
    skulle gjerne sette flere muslimer følge dette rådet (ref kunsteren bak muhammadtegningene, theo van gogh, salman rushdie, ayaan hirsi ali og alle andre mennesker som muslimer vil drepe eller har drept pga kritikk av islam)

  2. Hm, det er isåfall nytt for meg. Kan det vise litt mer konkret hvor likhetstrekkene mellom nazismen og islam er? Jeg tror ikke familien ei vennene mine trenger opplæring, jeg er den jeg er i stor grad på grunn av dem😉

  3. «det er isåfall nytt for meg» det overrasker meg ikke og jeg er heller ikke overrasket at du ikke har googlet de frasene jeg skrev i mitt første innlegg =) trenger alle muslimske somaliere å få alt inn med teskje eller levert på sølvfat? hvis ikke, så vær et godt eksempel =)

    begynn med bilder av «hezbollah salute»:
    http://www.google.no/search?q=hezbollah+salute&hl=en&safe=off&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=wkMETuC2HY3t-gbm_sC8DQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CAwQ_AUoAQ&biw=1200&bih=1782

    her er en oversikt over islam og antisemitisme:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_and_antisemitism

    filmen Dispatches inneholder bl.a. undercover videoopptak av anti-semittisk opplæring i moskeer og muslimske skoler i england:

  4. Er sikkert mogleg å google christianity og nazism òg. Det er ein heil haug av fellestrekk mellom kristendom og nazisme, men du, Nick, kan jo velje å avstå frå slik oppførsel.

    Eg merker eg kanskje blir litt meir provosert enn du, somalieren, som ga eit veldig fint og sakleg svar. Eg liker veldig godt å lese bloggen din av nettopp den grunn. Og så gir du meg innsikt i ei verd eg trur eg ikkje kjenner. Eg ser berre hijaben, eller den litt lengre varianten, og så tenkjer eg at, stakkars, dei er sikkert veldig undertrykte og har slemme menn. Men det stemmer jo ikkje. Takk for innsikt! (Sjølv om eg veit at hijab eller ei ofte er eit sjølvstendig val og eg respekterer det, må eg innrømme at eg ikkje skjønner det, men men, det får så vere!)

  5. hilde, du har helt rett, kristendom har også antisemitiske elementer–men det på ingen måte unnskylder islam og deres antisemitisme eller hva? jeg er ikke kristen og misliker også kristendom, men her snakker vi kun om islam så hold deg til saken.

    her er et eksempel fra islams hadith:
    Abu Huraira reported Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: The last hour would not come unless the Muslims will fight against the Jews and the Muslims would kill them until the Jews would hide themselves behind a stone or a tree and a stone or a tree would say: Muslim, or the servant of Allah, there is a Jew behind me; come and kill him; but the tree Gharqad would not say, for it is the tree of the Jews.

    ref http://www.usc.edu/schools/college/crcc/engagement/resources/texts/muslim/hadith/muslim/041.smt.html

  6. Fight your soul with the swords of self-discipline. These are four; eating little, sleeping briefly, speaking only when necessary and tolerating all the wrongs done to you by men. (…) and tolerating wrongs will bring you to the goal – for the hardest thing for a man is to be mild when snubbed.

  7. Jeg vil si meg enig med Jan Arild Snoen:»Can’t we all get along og holde kjeft? Nei, vi kan ikke det. Så lenge den religiøse galskapen kontrollerer mennesket sinn, trengs slike og langt mer ”støtende” karikaturer. Så lenge norske karikaturtegnere kan angripe kristendommen på det mest fornærmende uten frykt, men ikke våger å tegne krigsherren fra den arabiske halvøy, som påsto at han fløy på et hestelignende vesen fra Mekka til Jerusalem og tilbake samme natt, og derfor trolig må ha røyka noe annet enn tobakk, trengs flere tegninger. Jo oftere de kommer, jo bedre.

    Kristendommens strupetak på det frie sinn forsvant først etter gjentatte og vedvarende utfordringer. Noen av disse var satiriske. Mange måtte betale med sitt liv. I dag finnes det knapt en kristen som er rede til å drepe fordi noen har fornærmet deres gud. Islam trenger den samme utfordring. Blir de mange nok, rekker galningene ikke over drapstrusler og demonstrasjoner mot alle blasfemikerne. Etter at de har innsett at loven ikke støtter dem i liberale land (Norge foreløpig ikke inkludert, siden feigingene på Stortinget enda ikke har opphevet den sovende blasfemiparagrafen), henvises de til den siviliserte formen for meningsutveksling, rasjonell argumentasjon.»

    Når den siste muslimske galning legger volden vekk som kommunikasjonsform, er islam ferdigkrenket.

  8. KARIKATURSTRIDEN 270210
    Innlegg i klassekampen, minerva, utrop og islam.no

    Nok en gang blusset striden om karikaturen av profeten Mohammed (fvmh) i Norge. Denne gangen var det Dagbladet som ville skape litt uro. Lars Helle sa ved dialogmøtet hos det islamske forbundet at ja vi visste det ville provosere men det var ikke meningen å såre noen. Dette blir rett og slett bare for dumt fordi det henger ikke på greip med den forhistorien denne saken har hatt. Når man vet at dette vil såre mange så kan man ikke gjemme seg bak av at det hadde en journalistisk nyhetsverdi å fronte den opphetete debatten på Pst sine sider. Undertegnede mener at det var helt unødvendig å ha tre sider og en vulgær forside om dette. SÅ viktig var ikke denne ”nyheten”! Denne dagen fantes det nok andre saker som hadde en større betydning for allmenheten. På den andre siden synes jeg at muslimer er alt for hårsåre. Dette må muslimer i Norge tåle. Når vi har en ytringsfrihet i dette landet bør man sette pris på dette da mange muslimer kommer fra land med totalitære regimer. Hvis man kritiserer slike regimer kan man risikere tortur og dødsstraff. I dette landet har vi det så trygt at statsråder kan vandre fritt på Karl Johan uten å ha med seg en hær av livvakter. Denne friheten og tryggheten må vi verdsette. Det er også et paradoks at muslimer demonstrerer sjeldent i andre saker som ikke dreier seg om deres ”identitet”. Norges muslimer bør derfor begynne å engasjere seg mer generelt i samfunnet og verne om de norske verdiene uten å gå på akkord med sin egen identitet. Dagens innvandrerungdom og deres foreldre må innse at her skal vi leve og bo for mange generasjoner. Denne kamelen må også de etniske nordmenn som er imot det flerkulturelle samfunnet svelge enten de vil eller ikke. Muslimer har kommet for å bli en del av dette samfunnet. De muslimer i Norge som elsker profeten (fvmh) så høyt at de må få utløp for sitt raseri bør tenke på hva han måtte gjennomgå og hvor nedverdigende han ble behandlet når han prøvde å spre Islams budskap. Mohammed (fvmh) er derfor muslimenes ideal og beste eksempel på hvordan man ter seg i et samfunn hvor man er en minoritet. Det vil vi alltid være selv om Siv Jensen er redd for at muslimer skal ta over Norge. Så kjære muslimer vi må akseptere at vi er en minoritet og at media vil skape konflikter og ha et kritisk søkelys på innvandrere. Det er jobben deres, men det er også innvandrernes rett til å benytte seg av ytringsfriheten når urett begås.

  9. og nick kan du være så snill å dokumentere at hadithen du refererer til er sahih eller i det minste hassan hvis du vet hva det er siden du har så mye peiling på islam? For din argumentasjon blir som boken til H. Tjønn om Profeten (fvmh) som har inneholder masse feil og som tar ut en liten brikke ut fra et stort puslespill. http://www.shoaib.no/muslimen/?tag=bokanmeldelse Med andre ord er kildekritikk ikke så dumt når man henviser til flere hundre år gamle tekster.

  10. @kamelryttern er vi late eller blinde idag eller begge deler? hvis du klikker på kilden/linken jeg limte inn RETT UNDER sitatet så ser du at det er Sahih Muslim, Bok 41.

    for å fortsette med spoon-feeding-en:
    «Sahih Muslim is one of the Six major collections of the hadith in Sunni Islam, oral traditions relating to the words and deeds of the Islamic Prophet Muhammad. It is the second most authentic hadith collection after Sahih Al-Bukhari, and is highly acclaimed by Sunni Muslims…Sahih translates as authentic or correct.»

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sahih_Muslim

    og hvem er Sunni muslimer?

    «the largest branch of Islam…Followers of Sunni Islam consider Sahih al-Bukhari and Sahih Muslim to be the authentic hadiths.»

    http://en.wikipedia.org/wiki/Sunni_Islam

    «som har inneholder masse feil»
    hvem er det som skriver feil nå?😉

  11. Kamelrytteren, hvis du er troende muslim bør du begynne å sette deg inn i skriftene din egen tro er basert på.

    Sitatet til Nick er fra Sahih-al-Bukhari, 4:56;2926

    Sahih-al-Bukhari anerkjennes og vurderes som den kanskje beste hadith samlingen av alle de sunni-islamske teologiske skolene.

    Jeg har lest Koranen 3 ganger, og tusenvis av hadither. Hvis du vil ha noen hundre jødefiendtlige sitater fra Koranen og Hadithene er det lett å finne.

    Koranen er et eneste rot av selvmotsigelser. De muslimske teologene har derfor etablert prinsippet om abrogasjon. Det betyr at et utsagn i Koranen erstattes av et senere utsagn om samme sak. F.eks. er det to steder i Koranen at alkohol omtales positivt, mens det i tid siste stedet er svært negativt. Derfor forbudet mot alkohol.

    Prinsippet om abrogasjon er slått fast i Koranen – på flere steder. F.eks. Q2:106

    «And for whatever verse we abrogate or cast into oblivion, We bring a better of the like of it, knowest thou not that Allah is powerful over everything»

    Siden nesten alle «hyggelige» og «omsorgsfulle» sitater fra Koranen er fra den tidlige Mekka perioden, er de fleste av disse annulert og ikke lenger gyldige fordi de er erstattet av krigerske, voldelige og brutale vers fra den senere Medina perioden.

    Dette er elementær Islamsk teologi, og f.eks. de prinsippene Qaradawi arbeider etter, som jo er en autoritet for Islamsk råd i Norge,

  12. Hm, dette ligner mistenkelig på Elgvins kommentarfelt. Skal dere bruke bloggen min til å kjekle om profetens påståtte antisemittisme?

    Dere kan godt gjøre det et annet sted, jeg trenger ikke å bli fortalt at jeg hater mennesker ikraft av å være muslim.

    For å oppsummere min reaksjon på dette:

    1. Veldig mange muslimske lærde er enige om at mange vers i Koranen omtaler spesifikke situasjoner, og spesifikke mennesker. Endel situasjoner har et helhetlig budskap som transcenderer tid og sted, men det blir søkt å bruke disse versene til å understreke Islams fiendtlighet til disse gruppene.

    Ja, Koranen vier mye tid til Israels barn og deres forhold til, hovedsaklig, Moses. Som muslim er det ikke «jøder er slik og slik» jeg leser, men jeg leser om menneskets sinn. For slik Israels barn reagerer på Moses sine ønsker er slik folk flest sikkert hadde reagert; med tvil, med skepsis.

    2. Profeten Muhammad var ikke videre fornøyd med de tre jødiske stammene han samhandlet med. De ville ikke akseptere han som profet, og de – i muslimenes øyne – brøt fredsavtalen imellom dem. Likefullt anerkjennes jøder, til den dag idag (ingen abrogasjon her gitt), som trosfrender – bøkenes folk.

    Å tolke profetenes utsagn om disse gruppene som universelle er det muslimer med baktanker gjør, og det er det dere gjør. Det er synd. Jeg synes dere bør lese Koranen på nytt. ikke med tanke på å «ta» muslimer eller få bekreftet Islams iboende ondskap – for slikt finner man på melkekartonger om man er innstilt på å finne det på melkekartonger – men for å få et grep om hva det er denne muslimenes Gud ber dem gjøre. Stort sett ber Han dem om å bøye seg i ydmykhet. Ydmykhet altså, ikke å heve knyttneven i hat.

    Det er egentlig alt jeg har å si. Dette endrer ikke deres syn på Islam eller muslimer, men jeg lever ikke for å forsvare min tro overfor mennesker som er innstilt på at min profet er en brutal krigsherre. Jeg er som oftest overbærende med mennesker, men jeg er ikke særlig glad i å argumentere i sirkler🙂

    Med det, peace out:-

  13. Ikke bry deg om å diskutere masse med folk som har bestemt seg for hva de mener på forhånd, hvertfall ikke når det de mener er så negativt og generelt fordømmende. Jeg er sikker på om det ikke hadde vært for at det er muslimer eller innvandrere i Norge i dag, ville de ha snakket på samme måte om hipppier, eller om…

Legg igjen en kommentar

