To streker under svaret. Nå er jeg bombesikker. Vent, hva hadde skjedd om jeg hadde sagt «bombesikker» på Fremskrittspartiets landsmøte? Iført min rosa burka altså?

Alltid greit å begynne med begynnelsen. Les denne først: It’s simple mathematics, mr. Tybring-Gjedde. Pensko innkjøpt, pre-17-mai-kake inntatt, noe lesing unnagjort, det meste skjøvet til side; og nå har jeg gledet meg til andre del av Tybring-Gjeddes uttalelser:

«Muslimer har selvfølgelig ikke et slemt gen, men det er kulturelt. Det har noe med den unaturlige patriarkiske linjen muslimske familier er bygget opp på, hvor far bestemmer, deretter følger sønnene foran mor og døtrene i hierarkiet.»

Det er herlig formildende hvordan Tybring-Gjedde spesifiserer at dette ikke handler om medfødte  egenskaper. Å nei, gutter, dere er ikke født sånn, dere er blitt sånn. Det er foreldrene deres som er ondskapens gjødsel, det er de som forer dere med negative kvinnesyn. Hadde det ikke vært for disse ufrigjorte, mullahelskende feministene på venstresiden, så hadde Tybring-Gjedde fjernet guttene fra destruktive og unorske hjem, og plassert dem på gode, norske institusjoner. Det var jo det vi gjorde med samene, og se så fint det gikk med dem.

Men hva er det små, søte gutter med innvandreropphav kan lære av Fremskrittspartiet?  De kan lære at norske kvinner drikker mer, slåss mer, er uhøflige i trafikken og sjekker opp folk på byen.  De lærer at det grenser mot kriminalitet å ikke kunne norsk etter halvannet år i Norge. Når et barn fødes [må derfor] sykehuset gi bekymringsmelding til integreringsetaten dersom foreldre ikke ser ut til å kunne norsk. De lærer at det er fullstendig legitimt å filtrere mennesker med behov for humanitær hjelp gjennom et  byråkratisk filter,  stenge de vi ikke trenger i brakker ute i gokk, i påvente av et charterfly tilbake til Afrika.  Det verste med Fremskrittspartiet er at klovnene får spillerom hver gang partiet halter. For jeg beundrer Siv Jensen. Jeg gjør virkelig det. Og jeg mener at Fremskrittspartiet ofte fremmer saklige forslag, ofte forslag til gode for de eldre. Tror det  var Aslak Bonde som skrev i Morgenbladet forrige uke at FrP har et taperstempel hengende over seg, og derfor overser man alle de fornuftige innspillene partiet kommer med. Men Fremskrittspartiet legger opp til det selv. Da jeg var liten fortalte jeg onkel at jeg ville stille som elevrådsrepresentant, jeg stilte aldri, jeg var altfor sjenert, men han noe  relevant: Du må aldri fremme deg selv ved å rakke ned på andre.

Også til utfordringene:

 «Dagens innvandringspolitikk er ikke bærekraftig, verken verdimessig eller økonomisk.»

Vel, jeg er enig. Ikke i det «verdimessige», jeg vet ikke hva det vil si engang. Noen innvandrergrupper er særdeles vellykkede, andre er det ikke. Om jeg ikke har misforstått Brochmann-utvalgets konklusjon, så sier de mer eller mindre det samme. Det som mangler er likevel realistiske løsninger. Et eksempel: Somaliere er entrepenører. Det ligger i blodet vårt. Alle somaliere jeg har møtt har en idé om å skape noe nytt. Eller forbedre noe som allerede eksisterer. Hvis Hagen tar seg en tur til Grønland, og omegn, vil han oppdage at det er overraskende mange somaliske butikker, caféer og systuer i området. De fleste greier seg ikke særlig lenge, det ene er at det er dyrt å drive butikk i Norge, det andre er at mange ikke forstår systemet. Det skal ikke mye til å støtte nye bedrifter med økonomi, kunnskap og erfaringer. Dette gir mennesker en mestringsfølelse uten like, og dette gir økonomisk avkastning.

Snakk med menneskene dere lager lover om, ikke snakk om dem.

«Islam utstår ikke frihetsverdier, og islams makt øker dag for dag. Derfor må innvandringen fra muslimske land reduseres kraftig.»

Sarkasme: Enig. Billig bacon til folket!

«Nye innvandrere skal ha begrenset tilgang til offentlige ytelser. Den som bidrar skal fullt belønnes.»

Uten sarkasme: Enig. Dette bør selvsagt vurderes individuelt, men jeg får inntrykk av at mange arbeidsdyktige innvandrere misbruker systemet. Ikke ved å lyve, men å ta i bruk alle smutthullene. Men, Tybring-Gjedde, jeg kjenner litt til Nav og slik jeg forstår det har man allerede «begrenset tilgang til offentlig ytelser». Det stilles krav, og introduksjonsprogrammet er noe, jeg tror, både innvandrerne og etnisk nordmenn med kjennskap til det, er godt fornøyd med. Men i Fremskrittspartiets alternative budsjett anno 2009 står det, svart på hvitt, at «[Fremskrittspartiet] kutter i bevilgningene på utlendingsfeltet.» Så partiet velger å ikke støtte prosjekter som jobber for å gjøre innvandrere arbeidsdyktige i Norge, men krever samtidig at innvandrerne skal integrere seg?

Ai, de sier Jeppe drikker, men ikke hvorfor han drikker.

«Ansvar for integrering ligger først og fremst hos innvandrerne selv.»

Min helt heter Regis Watts og er en alternativ musiker. Han er obskøn, han er den type musiker en muslim ikke innrømmer at hun hører på. Men jeg tror bare han er istand til å uttrykke, på sin egen sære måte, hvor idiotisk utsagnet over egentlig er. For han sier: – You take some shit, put it up on the wall, check it out for a while. You take that shit up off of the wall, put it down on the floor in a glass bowl.

Tybring-Gjedde, hvis folk hadde vært istand til å sysselsette seg selv, uten en arbeidsgiver, hadde arbeidsløsheten falt drastisk. Men når du går ut og sier at innvandrergutter er noen hissige onde djevler, hvilket oppegående vesen vil gi dem en jobb? Stop the  bullshit. Eller, jeg må jo vise «ubetinget kjærlighet til Norge og vår kristne kulturarv»: For Vårherres skyld, stopp med oksedritten.

17 thoughts on “To streker under svaret. Nå er jeg bombesikker. Vent, hva hadde skjedd om jeg hadde sagt «bombesikker» på Fremskrittspartiets landsmøte? Iført min rosa burka altså?

  1. WOW! For eit fantastisk innlegg! Kunne ikkje vore meir samd! (Blei litt mange utropsteikn her, men det seier muligens noko om kor glad eg blei for å lese innlegga dine.. :))

  2. Hvordan har du det med at norske muslimer lar seg fronte av tullinger?

    I min region av Panama er det tilsammen 133 000 innbyggere, og det finnes 2 moskeer, og om ikke annet synes jeg bygningene virker store.

    Jeg kan ikke huske ett eneste presseoppslag om ekstreme muslimer i Panama. Jeg kan ikke huske noen som har omtalt islam som et problem her jeg bor. Internasjonalt ja. Folk snakker om han galningen i Iran osv, men aldri noe lokalt. At lokale muslimer skulle sette fyr på biler eller sette tredjemanns liv og eiendom i fare pga. noe staten Israel har gjort, er utenkelig her.

    Hva er det som gjør at de vesteuropeiske landene har hatt så lite hell med sine muslimske befolkninger?

  3. Tilbaketråkk: It’s simple mathematics. « The swing of things

  4. Takk for oppfølger jeg nok en gang velger å anbefale både på FB og blogg. Viktig budskap for å få frem de sårt tiltrengte nyansene🙂

  5. Tilbaketråkk: Blogganbefaling | C'est la vie!

  6. Assalaamu calaykum, abaayo.
    Bra skrevet, som vanlig, ma sha allah! Jeg tenkte bare å kommentere litt på det du sier om at FrP vil kutte i bevilgningene til tiltak for å gjøre innvandrere «arbeidsdyktige». Selv er jeg milevis unna å være noen FrP-sympatisør, men hva om de faktisk (og formodentlig uten selv å være klar over det) tar rett akkurat her? For eksempel har jo Gerhard Helskog i boken «Innvandrernes supermakt» vist at amerikansk integreringspolitikk – som er nesten ikke-eksisterende – faktisk ser ut til å fungere svært mye bedre enn den norske politikken på området. Somaliere i USA tillates å være de entreprenørene du helt riktig påpeker at de er overalt hvor de bosetter seg. I Norge, derimot, virker det som om man i stor grad har klart å ødelegge denne entreprenørånden. Helskog mener det er nettopp alle de godhjertede bevilgningene og «integreringsfremmende» tiltakene som har mye av skylden for dette. Jeg er tilbøyelig til å si meg enig.

  7. Nå er det vel ikke Frp som lager alle de byråkratiske reglene som forhindrer at disse somalierne kan starte opp sine egne bedrifter.
    Se helheten, og plasser ansvaret der det hører hjemme.

  8. Ehm, hvis du leser innlegget mitt på nytt, Geir, så ser du forhåpentligvis at nettopp dette var poenget mitt. Norskopplæring til nordmenn, derimot, hadde kanskje vært en god idé…

  9. Det ble nok smør på meg! Håper det blir nok til deg og… Lykke til🙂

  10. Hei. Jeg liker bloggen din veldig godt. Den er morsom samtidig som den tar opp viktig tema. Du har en fin skrivestil. Jeg følger deg, stå på!

Legg igjen en kommentar

