It’s simple mathematics, mr. Tybring-Gjedde.

Jo eldre jeg blir desto vanskeligere blir det å overraske meg, med dumhet ihvertfall. Så da flere bekjente lenket til en sak fra Fremskrittspartiets landsmøte, hisset jeg meg ikke opp som innvandrergutter, jeg trakk på smilebåndet. Men la oss smuldre Tybring-Gjeddes påstander til en ostekakebunn:

I Groruddalen blir blonde jenter mobbet og farger håret sitt mørkt, barn blir truet med juling fordi de har salamipølse på brødskiven i matpakken, gutter med innvandrerbakgrunn truer norske gutter med juling dersom de ikke får mer spilletid på fotballaget(…)

Det stemmer sikkert. Det stemmer også at barn med minoritetsbakgrunn, oppvokst i «hvite» strøk har kommet hjem fra skolen og forsøkt å vaske vekk brunfargen sin. Det stemmer også at jenter med hijab har fått dradd av seg hijaben. Da jeg gikk i andreklasse sa en klassekamerat til meg, hatefullt, at han brukte Koranen som dopapir. Jeg begynte å gråte.

I alle tider, i alle verdens kanter og hjørner, har barn mobbet hverandre. Funnet trekk ved den enkelte som de kan dra frem og latterliggjøre. Mobbing er galt, mobbing er forferdelig, mobbing er ikke et innvandrerproblem. Det er et problem i de fleste skoler, og i mange arbeidsplasser. Mobbing må håndteres som mobbing, ikke som et integreringsspørsmål.

«(…)godteposer til barna ved markeringer i barnehagen blir gjennomgått for gelatin – slike poser blir merket med bilde av en gris til skrekk og advarsel. «

Har det skjedd? Isåfall ser jeg ikke helt problemet ved det. Igår satt jeg og koste meg på en park med en gjeng venner, da en etnisk norsk venninne drar frem en godtepose. Humoristisk spør min muslimske venninne: -Er det gelatin i den? For jeg er en som ikke er nøye på gelatin, godteri er godteri, føler jeg. Jeg begynner å le, men til min overraskelse svarer min etnisk norske venninne:- Nei, jeg har sjekket. Det har seg slik at hun er vegetarianer, og en vegetarianer som er nøye på hva hun putter i munnen.

Mennesker har forskjellige preferanser, mange muslimer gumler i seg Bamsemums, selv om den er full av protein fra knoklene til kyr og svin. Andre unngår det, hvorfor skal en persons matpreferanse brukes som et argument?Dersom barnehager tilrettelegger på en naturlig måte, uten å fremheve noe som idealet, ser jeg ikke noe problem i dette.

«Om kveldene og i helgene stikkes biler i brann og ruter knuses i skolebygninger.»

Vi hadde lenge samme problem i nabolaget mitt. Pøbler som ødela vinduer, drikkefontener og angrep hverandre i buskasene like ved ungdomsskolen. Da de ble tatt, for et par år siden, var det ingen gutt med eksotiske aner blant dem. Pøbler har ingen etnisitet.

«Jeg mener vi må våge å forsvare vår kulturarv, og være stolte av dem, svarer Tybring-Gjedde.»

Det var derfor Fremskrittspartiet gikk inn  for å kutte i bibliotekenes låneutvalg. Til fordel for hva da, lavere bensinpris? Tenker Ibsen snur seg i graven.

«Det er umulig for oss å påvirke situasjonen når 10-12 000 innvandrere bosetter seg i Groruddalen årlig. Det er innvandringen til landet som må begrenses, og det styres fra Stortinget, ikke i Oslo kommune.»

Innvandringen til Norge er høy, det skal sies. I 2010 krysset hele 65 100 mennesker den norske grensen og søkte om oppholdstillatelse. 41 700 av disse kom fra landet under den europeiske union. Det er ikke disse Tybring-Gjedde vil kvitte seg med, det er de 23 400 han vil ha stoppet. Senere i artikkelen sier Tybring-Gjedde at innvandring fra muslimske land må reduseres. Det vil si innvandringen fra Afghanistan, Somalia og Irak – ettersom disse, ifølge SSB, er de største landene, utenfor EU, nye innvandrere flykter fra.

Tungen rett i munn: SSB kan også fortelle oss at av de 7500 som bosatte seg i Oslo, i 2010, var 2/3 svensker. Min dårlige matte forteller meg at det vil tilsi omtrent 5000 svensker bare i 2010. Vi har da 2500 innvandrere igjen. Selv om alle disse hadde vært afghanere, somaliere og irakere (tvilsomt), og absolutt alle hadde bosatt seg i Groruddalen, så hadde regnstykket til Tybring-Gjedde ikke gått opp. Det er ingen likhetstegn mellom økt innvandring og det bosettingsmønsteret han, og  Human Rights Service, tegner opp. Men han har faktisk rett. Jeg tviler ikke på at mange innvandrere flytter til Groruddalen.

Jeg har møtt mange  asylsøkere og vet nå at man absolutt ikke kan bestemme bosted selv. Du sitter i asylmottak i x-antall måneder, kanskje år, før du får oppholdstillatelse. Du bosetter deg i en av de kommunene som ligger nærmest ditt asylmottak. Der må du bo i minst 2 år (tror jeg) før du kan flytte ut. Flytter du til Oslo mister du den støtten du hadde (kvalifiseringsprogram, billig språktilbud, billig bolig). Så skal du flytte til Oslo etter to år, må du ha en jobb klar. Også flytter du da, for alle du kjenner bor jo Oslo, og som alle mennesker leter du etter husrom. Du har ikke råd til å kjøpe, du må leie.

Du ser på finn.no og hører av bekjente at sentrum ofte er dyrt, finn leilighet litt utenfor. Så banker du på døren til fyren som leier ut en leilighet på Røa. Når han ser ditt brune smilende fjes og gebrokne norsk, slenger han døren på trynet ditt. Du hører minusord, hele tiden. Nei. Beklager. Dessverre. Ikke det vi så etter. Ønsker studenter. Og noen ganger er et blikk nok.

Du drar hjem til din venn, eller slektning som har hatt deg boende de siste månedene. Du forteller at det går veldig dårlig, og han eller hun, ringer rundt til vennene sine. En av vennene forteller at naboen, en pakistaner på Stovner, leier ut sin andre leilighet. Du hopper på Vestli-banen og med hjertet i magen banker du på døren. Et blikk på deg og han sier: -Somalier? Du tenker:-Faen. Han sier:-Betal på tide! Her kontrakt!

For å sitere Mos Def, it’s simple mathematics. 

Fortsettelse følger. Nå må jeg løpe og kjøpe pensko til 17.mai.

55 thoughts on “It’s simple mathematics, mr. Tybring-Gjedde.

  1. Takk for dette! Det er så godt med sånne som deg som setter virkeligheten i perspektiv😀 Og hurra for nye pensko til 17. mai!

  2. Takk for helt nødvendig og betimelig kommentar. Det er godt at noen klarer å holde hodet kaldt i møte med Tybring-Gjeddes grums. Selv ble jeg bare ukonstruktivt trassesint og oppgitt.

    Ha en finfin 17.mai!🙂

  3. Hanne, som jeg kommenterte på fb lenken din: «hvorfor diskriminere mellom gutter og jenter?! jeg kan skrive under på at det er ihvertfall én innvandrerkvinne som er ganske hissig akkurat nå…» Jeg berømmer sakligheten til somaleren, og hadde nok ikke klart det om jeg så hadde tatt meg grundig sammen…

  4. Å, så bra dette var! Du klarer å imøtegå alle de (ville) påstandene hans på en særdeles god måte.

    Når jeg hører Tybring-Gjedde snakke, veksler jeg gjerne mellom vantro, sinne og humring. I akkurat denne talen var det spesielt grisemerking av gelatinsnop (en utmerket idé spør du veggisen meg!) og svadaen om at kunstnere bør bruke tid og talent på å hedre det norske, ikke kaste bort skattepengene våre på å bryte det ned (som alle vet: kunst bør være lik nasjonalromantikk, ellers er det bortkasta) som jeg synes var litt hø-hø.

    Fyren er jo ikke riktig vel bevart.

    God 17. mai!

  5. Tilbaketråkk: Pøbler har ingen etnisitet | C'est la vie!

  6. Jeg tok meg den frihet og spre ditt gode budskap videre på bloggen min, håper det er greit med litt sitering, henvisning og slikt!

  7. Ja ja ja!
    (men altså: du må ikke kaste bort livet ditt på medisin! det finnes nok medisinere i norge! du må bli professor i sosiologi og fortsette å opplyse oss andre resten av livet!)

  8. Fantastisk tilsvar til Tybring-Gjedde! Og en ting til hvor kjedelig hadde ikke dette landet vært uten en blanding av fantastiske kulturer? Jeg satt med åpen munn da jeg hørte innlegget, og trodde ikke mine egne ører.

  9. Er kanskje det han er Koffeine?

    Matematikk er en ganske presis vitenskap. Innvandring og behov for arbeidskraft deromt er langt fra så presise størrelser.
    Derfor er det bra at noen har fakta å kegge fram som kan påvise at ting er slik og slik uansett hvordan enkelte vil at tinger og tanger skal være for at det skal passe i deres verdensbilde.

    Hyggelig at du skal ha nye sko til navnedagen min, selv har jeg på dagvakt og skal passe på at flagget er heist til ære for oss😉

  10. Det har skjedd en dreining mht hva som passabelt å si i det offentlige rom. Før begynte mange innlegg med «jeg er ikke rasist, men…» Nå er jeg redd vi må sette oss på skolebenken og utdanne oss i anti-rasisme, skille mellom kulturkamp i form av religionskritikk og frykt for det fremmedartede. Ofte er slikt blandet sammen, og skal vi overvinne det ene må vi få større kunnskap om det andre. Jeg er så gammeldags at jeg tror på kunnskap og argumenter og frykter det unyanserte. Moralske avsky-erklæringer overbeviser ingen. Ditt innlegg tar i en viss forstand FrP’s frykt på alvor, og argumenterer mot den mer enn du fordømmer den. Det tror jeg er en klok og langsiktig strategi. Lykke til med penskoa til 17.mai. Jeg har skrevet en refleksjon om den dagen på min blogg: http://bit.ly/mfj2MC

  11. Tilbaketråkk: Blogganbefaling « Under stjernene

  12. Kjempe bra skrevet.. Jeg må innrømme at når FRP kommer med slik svada så orker jeg ikke bruke tid på det.. Jeg blir ikke lenger opprørt over det de sier.. Å jeg kan nesten ikke begripe at de får så mange stemmer..

    Er virkelig folk så redde av seg at de tror på det tullet Frp sier??

  13. Hei, og takk for et knallbra innlegg i samfunnsdebatten.
    Jeg håper du sender dette til så mange aviser som mulig, for å få det på trykk.
    Det er slike innlegg som trengs nå i innspurten til valget i høst.

  14. Det første som slår meg, når Tybring-Gjedde, Jensen, Hagen, og Amundsen – slår om seg med slikt, er hvordan Mazyar Keshvari har det.

    Hvordan argumentere med Frp, uten å tape? De har gått retorikk-kurs hos de bruneste i verden – og alle som er uenig, hefter det noe ved. Hvordan argumentere, når de på enkelte punkter har litt rett? Det finnes problemer i massevis, det bekreftes ved statistikk – og alle som har opplevd gjengene i Groruddalen på bane fem, utøve vold på tilfeldige passasjerer en fredag kveld – må gå en runde med seg selv (oss selv) for å ikke trekke alle over samme kammen.

    Det er sånn vi alle lærer fordommer. Du får deg en lusing av en brun krølltopp, og så har du lært noe – er mer forsiktig neste gang du ser en brun krølltopp.

    Det er plundrete å la Frp sette dagsorden, og at Støre og Skei Grande til stadighet løper etter. Det er de sittende som skal gjøre jobben, initiere til debatt. Vi kan ikke la den kuppes av ekstremistene. Det som skjer, er at når vi får et slikt initiativ fra de sittende, så blir det ingen reell debatt, annet enn at FRP sier at dette har de sagt tidligere – og Høyre spør hvorfor de ikke fikk støtte når de selv kom med forslaget.

    Handling forsvinner i krangel om hvem som sa hva først.

    En av de store gleder jeg har, er når Frp stuper på målingene. Ulempen er at de da drar frem Per-Willy og Tybring-Gjedde, fordi misnøye vet de at nordmenn er gode på.

  15. Intet mindre enn strålende skrevet! Takk for at du fikk meg til å trekke på smilebåndet flere ganger og for at du treffer spikeren på hodet.
    Grattis med nye 17.mai-sko!

  16. Hei!
    så flott innlegg!
    Du skriver:…»Flytter du til Oslo mister du den støtten du hadde (kvalifiseringsprogram, billig språktilbud, billig bolig).»
    her må jeg «arrestere» deg: det er ikke billig bolig du flytter herfra ! Her hvor vi bor er en liten hybbel ca 4000,- og kommune er enda verre.
    Språk: De andre som IKKE har rett og plikt til Intr.program betaler mye penger !

  17. Et betimelig svar. Jeg har med voksende vantro lest om Thybring Gjeddes videreverdigheter i det siste. Fortsett aa sette fyren paa plass!

  18. Fantastisk bra skrevet! Gleder meg til fortsettelsen. Ha en god 17.mai med nye festsko!😀

  19. Tilbaketråkk: To streker under svaret. Nå er jeg bombesikker. Vent, hva hadde skjedd om jeg sa “bombesikker” på Fremskrittspartiets landsmøte? Iført min rosa burka altså? « bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

  20. Takk til dere, fornuftige landskvinner-og menn!

    Elgvin; ah, det er nettopp pågrunn av mitt hyperengasjement at jeg trenger avkobling. Noe som ikke er direkte relatert til politikk eller samfunnsdebatt. Et yrke der man ser resultater med engang. Dessuten skal jeg jo tilbake til Somalia, og da hjelper fint lite og kunne alt om hullene i Fremskrittspartiets politikk. Men fortvil ei, jeg er født høyttalende besserwisser, meg unnslipper dere ikke😉

    Lopez: Oi, det visste jeg ikke. Men får ikke disse som er med i intro.programmet støtte til bolig og bosetting generelt?

    Parker: Fremskrittspartiet har ofte rett, og jeg skal ærlig innrømme at jeg noen ganger sitter og rister på hodet når velmenende politikere griper tak i mikrofonen og skal tale innvandrernes sak. Det er to feil i Fremskrittspartiets integreringspolitikk: Retorikken, og en lite løsningsorientert kritikk. Du prøver å sanke stemmer. Og det er så opplagt, at det bare er flaut. Så jeg er enig med deg.

  21. Jeg har ikke hørt på Tybring-Gjedde, men jeg kan vel gjette på hva som er blitt sagt. Sikkert lite konstruktivt og «reduser innvandring» som eneste løsning.

    Når det er sagt så tror jeg at innvandrere uten noen form for utdanning vil ha vanskeligheter for å tilpasse seg vårt samfunn og å finne jobb, og at kriminalitet da kan bli en løsning for dem. Jeg tror heller ikke det norske samfunn har råd til å «importere sosialklienter» Men vi trenger arbeidskraft i Norge, helst faglærte.

    Så at innvandringen bør kontrolleres? Ja uten tvil. Det har vel regjeringspartiene og skjønt.

    Men det er vel typisk FRP å fokusere på kriminalitet blant innvandrere. Og jeg tror fortsatt de har en høy andell kriminelle prosentvis som kan gi FRP «vann på vogna», men jeg tror ikke løsningen på det problemet ligger i innvandringspolitikken. Det er heller de ulike kriminelle «bransjene» som må angripes. Og da bør vi se rundt oss i verden hvordan problemene er blitt løst, jeg tror f.eks. vi kunne lære mye av Nederland.

    Amerikaneren Rick Stevens har skrevet en bok som heter «traveling as a politcal act» som ser på hvordan de samme problemene har blitt løst på ulike måter rundt i verden og hvor stor suksess de har hatt. Det er en bok som trygt kan anbefales til europeere og.

    Mvh. Sindre

  22. Utrolig bra skrevet. Det å ta komplekse situasjoner og gjøre de endimensjonale er en lett måte å skape fiende bilder på. Men veldig lite konstruktive. Jeg er selv etnisk norsk og når jeg skulle mobbes av etniske norske klassekamerater ble det brukt mot meg at jeg som jente hadde meninger og turte å ytre dem …Skulle ikke det på byde Norge da.
    I dag er det dessverre ikke mye bedre. Min datter som har norsk utseende med blå øyne, blir titulert terrorist siden hun har en far som heter Mohammad!! På en skole med nesten ingen innvandrere. Her blir og jentene kalt horer av gutter med INGEN FREMMEDKULTUR i genene!!

    Statistikk er lett å bruke feilaktig fordi få tar seg tiden å lese alt om statistikken. F. eks er det en høy andel med minoritets bakgrunn som søker til krisesentrene. Men OBS OBS !!! Halvparten av disse kvinnene har etnisk norske menn!!
    Håper du fortsetter å setter meningene og ankene dine på papir. Var inspirerende.
    Linda

  23. Har ingen planer om å forsvare Tybring-Gjedde, jeg anser ham rett og slett som litt for uspiselig til å forsvares. Men en ting du skriver som svar hans retning er rett og slett sludder og vås:

    At etnisk norske barn mobbes fordi de oppfører seg etnisk norsk… i Norge… skal liksom ikke ha noe med integrasjonsproblemer å gjøre???

    Beklager, men dette er rett og slett bare for dumt til å tas seriøst. Dette mener du ikke, det nekter jeg å tro på.

  24. Beklager å måtte være kritisk i denne rosa såpebobla av nesegruse beundrere, men dette er verken godt skrevet eller godt tenkt. Slik snakker en som mangler verdier, flytende rundt i den rødgrønne tåkesuppa. Du tror sikkert du fremmer integrering, men resultatet er faktisk det motsatte. Du påstår, muligens mot bedre vitende, at vi er «like», mens all erfaring som framkommer fra Groruddalen og liknende områder tyder på det motsatte. Det er bedre å innse fakta enn å diskutere våre små forskjeller som om de var eksistensielle verdispørsmål. Muslimer spiser ikke svin, det er jo noe alle vet. Hva så? Hvis vi fortsatt skal benekte forskjeller mellom våre forskjellige kulturer kommer det til å blåse opp midt i fjeset på oss.

  25. Archimedes: «At etnisk norske barn mobbes fordi de oppfører seg etnisk norsk… i Norge… skal liksom ikke ha noe med integrasjonsproblemer å gjøre???» Du får selv velge hva du vil tro på, men jeg tror nå at mobbere alltid vil finne en unnskyldning for å mobbe. I bunn og grunn uttrykker «æsj, han spiser salami» og «æsj, han heter mohamed» det samme.

    Hvis en chilensk 5-klassing kaller lille Asbjørn «jævla hvitost», skal vi tolke det som mobbing eller manglende integrering?

    Rosenkreutz: Flott at du vet mer om verdiene mine enn det jeg gjør. Prater vi tankelesing her? Ha en fin dag.

    Linda: Gode poeng!

    Sindre: «Traveling as a Political Act» settes opp på leselista, høres interessant ut!

  26. Skjønner ikke hva tankelesing har med dette å gjøre. Jeg responderer på det du skriver, verken mer eller mindre. Det du driver med er bagatellisering og skjønnmaling. Alle blir mobbet, så det er vel ikke så farlig, liksom. Velbekomme. Det er konflikter mellom den etnisk norske befolkningen og den innvandrede befolkningen, særlig den muslimske. Hvorfor kan vi ikke debattere virkeligheten i stedet for å late som om konflikter ikke finnes?

  27. Fantastisk godt skrevet! Takk skal du ha! Husk å gå inn skoene før 17.mai, så du ikke ødelegger dagen. Finnes det burkaer i rødt, hvitt og blått? Lurer på hva TG hadde sagt om han så det.

  28. Meget bra innlegg. Jeg låner med meg denne:

    «Jeg mener vi må våge å forsvare vår kulturarv, og være stolte av dem, svarer Tybring-Gjedde.”

    Det var derfor Fremskrittspartiet gikk inn for å kutte i bibliotekenes låneutvalg. Til fordel for hva da, lavere bensinpris? Tenker Ibsen snur seg i graven.

  29. Tilbaketråkk: It’s simple mathematics. « The swing of things

  30. Så lenge mennesket har vært «sivilisert» har det eksistert mobbing, trakasering, rasehat…….. you name it. Mennesket gjør mye bra, har peiling på teknologi, men oppfører seg som dyr. Alle som én. Intet unntak, ei heller for meg.

  31. Tilbaketråkk: Top Posts — WordPress.com

  32. Tilbaketråkk: Godbiter uke 19 | kaffedamen

  33. @somalieren
    Jeg tror det er viktig at du forstår at du er en resursperson i dette komplekse bildet.
    Det er du som har innsikt og forstår begge kulturene, og slik du formulerer deg ønsker å dra det positive ut i fra dem.
    Det er du som er diplomaten og den beste brobyggeren.
    Lykke til🙂

  34. hva synes du om TG’s forslag til innvandrere?
    http://www.dagbladet.no/2009/09/04/nyheter/valg_2009/valg09/politikk/innenriks/7934900/

    • Snakk norsk til barna i hjemmet.
    • La barna se på norsk barne-TV og lytte til norsk radio.
    • Les norske eventyr og barnebøker for barna.
    • La barna besøke klassekamerater, overnatte hos venner og delta i bursdagsfeiringer (sosialiseringen skjer utenom skoletiden).
    • Engasjer dere i barnas skolehverdag gjennom foreldremøter og FAU.
    • Slutt å sende barna deres på Koranskoler etter skoletid. La dem heller bruke denne tiden til lekselesing og lek.
    • Vær aktive i nærmiljøet – delta i idrettslagene, musikkorpsene og på dugnadene.
    • Slutt å ta med barna på månedslange ferier i opprinnelseslandet.
    • Slutt å importere ektefeller og la barna deres få gifte seg med hvem de vil ut av gjensidig kjærlighet.
    • Frigjør døtrene deres. La de få prøve seg frem i det norske samfunnet — ikke legg kulturelle eller religiøse restriksjoner og begrensninger på deres bevegelsesfrihet

  35. Jepp, fra et idealistisk ståsted er dette meget godt skrevet. Virkeligheten er imidlertid noe annerledes.

    Å forsvare Tybring-Gjeddes uttalelser har jeg ingen interesse av, hans kildebruk er under enhver kritikk og får stå for hans egen regning, men det viktigste han sier i dette innlegget, eller ihvertfall i VG-artikkelen er at hans mål med uttalelsene er å provosere Høyre og Ap til debatt. Provosere har han jo unektelig klart, om det blir en debatt ut av det gjenstår å se, utover nokså ensidig bedømming av hans såkalte rasistiske uttalelser.

    Nå bor jeg i det tredje landet jeg har bodd i, i mitt liv. Begge de to andre har større integreringsproblemer enn Norge har. Det man har lært i diss landene er at integrering må behandles fra et realistisk perspektiv.

    Det er klart mange muslimer kan være viktige bidragsytere i det norske samfunnet, men det legges ikke til rette for det. Istedet legges det til rette for at de skal kunne leve ut sine særegne normer og regler innen det offisielle norske regelverket. Dette er ikke integrering, det er akseptering, noe som er viktig for at integrering skal fungere, men det er langt fra nok. Det vil på sikt føre til et samfunn med etniske sub-kulturer langt mer adskilt fra storsamfunnet enn det vi ser idag.

    Å peke på «rasistiske» utleier som en grunn til at mange bosetter seg i samme områder er heller ikke en dekkende forklaring på at disse småsamfunnene oppstår, selv om det naturligvis bidrar til det. At det er en stor utfordring å få arbeid som fremmedkulturell innvandrer tror jeg personlig er en langt viktigere grunn.

    Jeg kan ikke komme opp med noe fasitsvar på problemet, slik lesere på blogger og andre nettfora som regel ønsker. Den finnes ikke.

    Alt jeg gjør er å etterlyse et realistisk perspektiv også i innvandring og integreringsdebatten. Det ER et faktum at muslimsk innvandring har medført problemer i andre land i Europa, les Frankrike, Nederland og Tyskland, for eksempel. Nederland er det beste eksemplet på at en mislykket innvandringspolitikk i sin tur slår ut i en mer høyreekstrem linje… Det er ingen som er tjent med flere Holmlia saker, og det er heller ingen som er tjent med at Pro-Israelske møter utenfor ambassaden blir voldelig avbrutt av muslimer og såkalte «Fredselskende» antirasister. Begge deler kan unngås, men å si at «mobbing skjer overalt, pøbler har ingen etnisitet» er i beste fall en maskering av problemet. Man kan ta for seg etnisk mobbing i en omgang, og andre undertyper av mobbing andre omganger.

    Hva som kommer først får vel bli opp til de folkevalgte…

  36. Det skumleste (og kanskje tristeste) med denne debatten er hvordan noen oppfatter alle mørkhudete innvandrere som muslimer, og glemmer at en fint kan være arisk muslim eller pakistansk kristen.
    Ordene muslim og Islam nærmer seg en fellesbetegnelse, ofte med negative vibber, for somaliere, eritreere, pakistanere, og de fleste andre som kommer som flyktninger fra krigsherjede land.

  37. hovedtemaer for meg:
    * hvor mange muslimer vil at sharia skal innføres i norge?
    * nordmenn som sympatiserer med islam: skjønner dere at dersom sharia blir innført over hele norge at det vil bety slutt på alkohol og svinekjøtt? slutt på at deres damer/døtre kan gå løpetur ute i joggeshorts?
    * tilsynelatende islamsk mål om å føde så mange som mulig for å ta kontroll over landet.
    * muslimske privatskoler som underviser barn om hat, jihad og halshogging av egne muslimer som ikke faster under ramadan og fengsling av de som ikke ber 5 ganger om dagen (ref: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7619521 )

  38. Tilbaketråkk: Blogganbefaling | C'est la vie!

  39. Tilbaketråkk: It’s simple mathematics, mr. Tybring-Gjedde. (via bak rosa burkaer og gule mullahskjegg) | I'd rather go blind.

  40. Tilbaketråkk: It’s simple mathematics, mr. Tybring-Gjedde. (via bak rosa burkaer og gule mullahskjegg) | I'd rather go blind.

Legg igjen en kommentar

