En niqabi er en ninja med Allah som sitt hemmelige våpen

Foto: He’s gonna flip out like a ninja, ‘coz that’s what ninjas do

Jeg har faktisk ingenting imot niqab. Du vet, det ansiktsløret noen muslimske damer bruker. Jeg ser på niqaben som et symbol på at man har vendt seg – totalt – fra verden. For det finnes ingen større handling enn det å skjule sitt ansikt. Ansiktet er en avgjørende del av ens identitet, niqaben signaliserer at man vender fokuset fra sitt fysiske legeme og til sitt åndelige. Niqaben er asketens bærebare hule.

Niqab brukt med tanke på det jeg prøver å få frem i avsnittet over, synes jeg er helt fantastisk. Noen  av de mest spirituelle kvinnene jeg kjenner dekker ansiktet, og bruker anonyme klær. Ingen av dem bor i et ikke-muslimsk land. Jeg er for niqab, men jeg er imot niqab-bruk i ikke-muslimske land. Hvorfor så dobbeltmoralsk?

Hvis niqabens hensikt er å vende individet vekk fra verden, virker den mot sin hensikt i land som Frankrike, England og Norge. For verdens fokus vendes mot deg. Det er som om asketens hule ble okkupert av byggearbeidere. Skal asketen bruke tiden sin på å klage, eller skal asketen flytte til en langt roligere leilighet og fortsette meditasjonen der?

Jeg tror svaret er opplagt.

Spørsmålet som da melder seg er hvorfor byggarbeiderne ikke flytter på seg?

I vår del av verden er det ikke plass til  asketens hule, et menneske kan ikke distansere seg fra et samfunn som, i utgangspunktet, er skeptisk til ens levemåte. Det du gjør er å grave en dypere grøft mellom deg selv og «de andre», du legger til rette for at ytterliggående mennesker får bruke din tro mot deg og dine trosfeller. Du fjerner fokuset vekk fra det som faktisk teller: At du, som muslim, viser hva islam faktisk handler. Å leve som et godt og imøtekommende menneske.

Jeg er ikke imot niqab fordi den er kvinneundertrykkende, eller fordi jeg føler ubehag rundt kvinner som velger å skjule ansiktene. Jeg er imot niqab fordi den, i en denne konteksten, blir uislamsk. Derfor har de fleste lærde, selv de ultrakonservative, gitt dispensasjon fra å dekke ansiktet i ikke-muslimske land. De fleste anerkjenner at det å dekke ansiktet er et tillegg og ikke et påbud.  Å argumentere med «brudd på religionsfriheten» synes jeg blir for drøyt – ingen har nektet deg å praktisere din tro. Men det er veldig mange som frykter det å bli fremmedgjort i sitt land. Som muslimer synes jeg at vi skal ta denne bekymringen på alvor.

Det eneste forsvaret med en viss legitimitet er det liberalistiske argumentet. Det er dét mange muslimer støtter seg på, deriblant Bushra Ishaq som skriver i Aftenposten «Å forby noe en selv ikke liker, og særlig der majoriteten begrenser en minoritets rettigheter, er ikke noe annet enn udemokratisk.»

Dette blir litt hyklersk av muslimer. Det er få ingen muslimer som vil stå i barrikadene for å kjempe imot et eventuelt forbud mot nudisme i Europa. Vi er ikke akkurat store på det  å la andre gjøre det de vil – tvert imot.  Jeg minnes vagt opptøyer dengang en eller annen tulling tegnet noen bilder av profeten Muhammad (fvmh).  Få muslimer gikk til forsvar for karikaturene og sa: Vi hater det, men vi må tillate det vi ikke liker, for hvis vi ikke gjør det får vi et demokratisk problem.

Muslimer kan godt bli pasifistiske ninjaer med Allah som sitt hemmelig våpen, og som mål å vise islam på sitt beste. Men midlene noen ønsker å ta i bruk fører oss aldri til målet.

P.S: 

Utydelige meg. Jeg støtter ikke forbudet, men forstår hvorfor det kom.  Poenget mitt er at det blir veldig pussig om muslimer, som generelt ikke har noe imot at andre aspekter ved samfunnet forbys (jeg anklager ikke Bushra for det, dette er mer enn generell observasjon), skal bruke liberalistiske argumenter mot et forbud som rammer dem.

11 thoughts on “En niqabi er en ninja med Allah som sitt hemmelige våpen

  1. Nå fikk jeg litt bakoversveis. Jeg leste første avsnitt, og måtte gå å lage meg litt te, for jeg visste at her måtte jeg komme med et svar på hvorfor niqab ikke er greit i Norge. Også leser jeg videre, og så har du skrevet akkurat det jeg mente.

  2. Jeg synes ikke det blir hyklersk av muslimer å bruke et liberalistisk argument for niqab (kan ikke forby ting vi ikke liker), bare fordi muslimer ikke sa det samme under Muhammed-karikaturene. Det var mer enn nok ikke-muslimer som mente at dette var misbruk av ytringsfriheten. For meg er det ikke frihet om den ikke kan misbrukes, men det er en annen sak.

    Det er fortsatt et gyldig argument i forhold til niqab og det er jo først og fremst ikke-muslimer som vil forby det.

  3. Jeg synes samtidig det er en forskjell mellom det å mene at karikaturene var usmakelige, dårlige og unødvendige (og tilogmed velge å ikke trykke dem i sine aviser/magasiner) – og det å mene at man burde forby det å trykke karikaturer. Veldig mange muslimer mente, og jeg antar at de ennå mener det, at forbud var veien å gå. Og det å nå mene at man skal «kle seg som man vil» fordi Europa er demokratisk og liberalt, blir for meg inkonsekvent.

  4. Bakoversveisen kom vel først og fremst av at du er den første som har ment det samme som meg om niqab. Å bruke niqab i Norge kan ikke forsvares religiøst, tvert i mot, det er feil. Fordi man skremmer andre. Fordi man, som du sier, gjør det stikk motsatte av intensjonen.

    Jeg kan forstå unge jenter som _tror_ det er en rett ting å gjøre, og som går gjennom noen år hvor de tar det i bruk. Men det er en umoden tro, en umoden teologi.

    Vi regulerer allerede i dag bekledning i det offentlige rom. Det er ikke lov å gå naken mua av avgrensede områder. Om noen påsto at dette var en religiøs overbevisning de hadde at man burde gå naken, ville dette allikevel gå på tvers av blotterlovgivningen, og fordi det vekker anstøt og ubehag hos så mange mener jeg det er rett.

    Det er i dag ikke lov å gå maskert i nærheten av banker og postkontor. Jeg vil ikke gjøre noe unntak for dette selv om det handler om religion. Og på samme måte som nakenhet vekker anstøt og frykt, så gjør også det å maskere seg det samme.

    Det skremmer ikke meg, og derfor har jeg heller ikke brydd meg så mye om dette tidligere. Men da det gikk opp for meg hvor mye det skremmer og provoserer svært store deler av befolkningen så innså jeg at jeg må ta hensyn til andre enn meg selv når det kommer til slikt. Og at man som religiøst menneske ikke er i stand til å ta hensyn til det, da utviser man en hensynsløshet ingen religion jeg kjenner støtter opp om.

  5. Helt herlig å lese dine artikler. velskrevet, reflektert og godt begrunnet. En fornøyelse å lese. Du bør legge de ut på facebook så når du et mye større publikum. gleder meg til neste.

  6. Ikke det minste redd kvinner i burka, niqab, chador eller hijab. Jeg jobber med en jente som bruker chador, hun et høyt utdannet og et rivjern av en kvinne. Og plagget plager ingen.
    Hva mennesker ønsker å ikle seg, uvahengig av religion, kultur eller kjønn er aldri statens oppgave å regulere. Det finnes mange grupper som «vender seg bort fra verden» Jeg som anarkist har venner som slettes ikke hadde blitt invitert inn på te på Majorstuen. Mangfold er ikke limited, mangfold handler om individers rett til å leve livet slik de vil. Du trenger ikke like hva andre har på seg, eller hvordan de velger å ytre seg, men det er faktisk fundamentet i et demokrati. Å bo i europa er ikke ensbetydende med å være en del av en mainstreamkultur, det er nettopp friheten til å være et utskudd, en freak, goth, pønk, gladkristen, rocke en burka eller en hanekam. Å limitere nettopp denne friheten er i mine øyne udemokratisk og bakstreversk.

  7. @abdelhak abdellaoui: Facebook er et lukket rom. Hvis du vil nå ut er det bedre å legge artikler ut i et åpent forum som dette og heller lenke til dem fra Facebook eller andre lukkede rom.

  8. Når det gjeld karikaturane så står eg på mitt om at den aggressive responsen dei fekk står i strid med Profetens (fvmh) lære. Forbodet mot å framstille bilete av han, eksisterar for å hindre han i å verte ein falsk guddom, ein gullkalv som vert dyrka i staden for Gud slik som tilfellet vart med profeten Isa. Når då karikaturar av han vert oppfatta som blasfemiske, tyder mykje på at muslimane faktisk har brote med intensjonen av forbodet. Dei reagerar som om nokon skulle ha spotta ein guddom.

    Det gjer meg trist.

    Når det gjeld niqab, så ser eg poenga dine, og eg meiner dette må i utgangspunktet vere opp til kvar enkelt muslimsk kvinne å bestemme sjølv. Situasjonen, slik som den er no, tilseier at dei må vere varsame med å dekke seg til.

    Eg personleg meiner at ein òg skal vere varsame med å dekke til Guds skaparverk, i den grad dette kan tolkast som ein skam over vår fysiske lekam og alle dei utfordringane som følgjer med den.

  9. Det er en glede på lese dine velskrevne og reflekterte artikler. Jeg er absolutt enige med de som mener artiklene dine burde få større publisitet, f.eks. på debattsidene hos våre største aviser. Det er viktig med nye stemmer i integreringsdebatten, og mitt inntrykk er at det er kvinnestemmene som har de klareste, friskeste og modigste budskapene.
    Jeg ønsker deg lykke til med bloggen din og med studiene dine.

  10. Jeg har ikke noe imot hijab, chador eller abaya. Men jeg støtter forbud mot ansiktstildekking (niqab, burka o.l.). Jeg ser at enkelte kvinner velger dette av egen fri vilje, enten av religiøse eller andre årsaker. Min bekymring går ikke først og fremst på dette, fordi jeg ikke tror at det er særlig mange muslimske familier i Norge som tvinger sine kvinnelige medlemmer å tildekke seg med burka eller niqab. Min bekymring er heller dette: Man har valgt å bosette seg i Norge, i motsetning til den arabiske halvøy. Hvis man da velger å dekke seg til med niqab: Hvordan skal man da få jobb(man kan jo ønske seg at diskriminering på bakgrunn av klesplagg ikke skal forekomme, men er man realistisk, ser man nok at få niqab-kledte kvinner vil få jobb i Norge)? Hvordan skal man unngå å bli avhengig av sosialhjelp for livsopphold? Hvordan blir kvinnens livskvalitet i Norge (hun stiller seg jo på utsiden av samfunnet), med alt det medfører av helseproblemer? Og barna hennes, de blir fattige sammenlignet med etnisk norske barn/barn av innvandrere som integrerer seg (er det greit å ofre barna sine for å få lov til å gå i niqab?).. I tillegg er jeg selvfølgelig bekymret for sosial kontroll/press, hvis alle i venninnegjengen begynner å bruke niqab, hvor reelt er eget valg da?

Legg igjen en kommentar

