Blått blod

Det norske kongehuset er folkelig. Det er noe jeg aldri har satt pris på. Hva skal vi med en kongefamilie, hvis de kjører t-banen som alle oss andre og danser tango med transvestitter? Nei, kongefamilien skal være noble. De skal fremstå noble. Hva som gjøres bak slottets fire vegger har jeg ingenting med, men blant folk skal en kongefamilie sitere fra Odysseen, dandere språket med latinske termer, drikke port etter middagen og lese filosofi ved et skikkelig, gammelt europeisk universitet.

Medlemmer av en kongefamilie skal ikke kommunisere med engler, la seg avbilde iført trøtte klær eller vanke med folk som Per Heimly.

Men jeg er glad i dem. Jeg er virkelig glad i dem. Det er en del av det å være norsk, å være glad i en hypofolkelig kongefamilie.

2 thoughts on “Blått blod

  1. Berge Furre, tidligere leder av SV, ble en gang på -70/80 tallet spurt om hvem han ville ha som Norges første president.
    Olav R, svarte den gamle republikaner kontant

  2. jeg skjønner hva du mener. samtidig liker jeg at kongefamilien er folkelig. det vil si, det finnes måter å være nobelt folkelig på, om du skjønner. engleprat er kanskje ikke heeelt rette måten. men men.

Legg igjen en kommentar

