Forutinntatte flerkulturelle nordmenn

I dag leste jeg Arbeiderpartiets integreringspolitiske dokument. Dét etter å ha lest Shazia Sarwars kommentar i Dagsavisens debattportal, sett Debatten på NRK og diskutert med ulike mennesker. Siden jeg er en såkalt flerkulturell nordmann, med over middels interesse for integreringspolitikk, har jeg lyst til å kommentere dette.

Jeg er absolutt enig med majoriteten av forslagene i dokumentet. Jeg må finskjemme dokumentet for å finne språklige nyanser jeg kan si meg uenig i (joda, jeg er uenig noen steder), men det helhetlige inntrykket mitt er at dette er bra. Det som er skrevet er bra. Ja, det mangler mye; det mangler krav til norske arbeidsplasser, det mangler krav til boligmarkedet, det mangler krav til holdninger i det byråkratiske Norge, det mangler løsninger på flere asylpolitiske problemer deriblant ureturnerbare asylsøkere, men – og dette er et  stort men – det utvalget har kommet til er skikkelig bra.

Og så langt har jeg ikke hørt en ikke-etnisk nordmann, i den norske offentligheten, innrømme dette. I stedet diskuterer man hvorvidt forslagene er diskriminerende, assimilerende, urettferdige, brudd mot menneskerettighetene, stemmefiskende, popularistiske og repeterte klisjéer.

Debatten omkring utvalget og bestemte forslag har ført til at man ikke ser på alle de andre forslagene som virkelig  gavner. Vi må behandles som en annerledes gruppe, vi i betydning innvandrere, fordi vi er en annerledes gruppe. En gruppe med annerledes problemer og utfordringer. Veldig særegent for innvandrergrupper er at problemene ofte er knyttet sammen. At vi har  problemer er ikke et problem, men jo raskere vi innser at problemene våre må takles på en annen måte og at vi har behov for spesifikke løsninger, vel, dess raskere tilpasser vi oss og forstår det norske samfunnet.

Kjære Arbeiderparti, det spiller ingen  rolle om det dere sier har blitt sagt før. Det som spiller noe rolle er at dette er en god start. Så får vi håpe at dette bærer frukter. Men som ei såkalt flerkulturell, som har arbeidet med barn fra familier som har bodd i Norge i mindre enn ti år, sier jeg bare: bedre sent enn aldri!

3 thoughts on “Forutinntatte flerkulturelle nordmenn

  1. svært interessant synspunkt. selv vil jeg påpeke at debatter i norske medier som regel er preget av klager, og ikke sjelden lite konstruktive sådanne. slik kjører de seg fast og blir mindre fruktbare enn de har potensiale til. men klager, og ofte klager fra de som skriker høyest, selger. dessverre.

  2. Jeg har ikke lest dokumentet ennå, takk for link. Ut fra avisdebatten har jeg bare lyst til å si:
    De legene som mener at det er stigmatiserende med forbud mot søskenbarnekteskap ble nylig intervjuet i Morgenbladet. Her er et veldig godt svar til dem : http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110128/ODEBATT/701289989

    Jeg ser mange syke barn rundt omkring og blir veldig lei meg. Det er en mellomting mellom dødfødt og helt frisk! Og jeg tror at endel press på de norske fra familien i opprinnelseslandet blir borte dersom det blir forbudt. Og jeg tror at når barna vet at de selv må finne en ektefelle vil de rent generelt bli mer åpne for å bli kjent med potittene.

    Ellers er jeg generelt mot tvang, f eks synes jeg ikke gratis tvungen barnehage er noe lurt. Det er kjempevansklig å betale for barnehagen for alle med lav inntekt. Og det som er gratis verdsetter vi ikke like mye. Det er jo også en del barn som rett og slett ikke passer i barnehage fordi de ikke er helt friske f eks. Jeg er mer for Reidar Hjernmanns forslag med kursing av foreldre: http://morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110128/ODEBATT/701289989

    Og DET synes jeg godt kan være tvungent, for ellers kommer ikke de som trenger det mest. Det gjelder både innvandrere og nordmenn. Det er et mye mindre inngrep i en familie å tvinge dem til å gå på et lite kurs. Og mer ressurser til helsesøstre. Kjempeviktig!

Legg igjen en kommentar

