Løver i Mudug

«Jeg var sint,» sa hun.

Hun sippet på teen jeg hadde satt foran henne. Rikelig med sukker, pulvermelk, kardemomme, kanel, ingefær og et snev av nellik. Hun godkjente teen med et lite nikk.

«Jeg var sint og gravid,» fortsatte hun – «og sinte gravide somaliske kvinner er verst.»

Hun så på meg. Den ettermiddagen var jeg sikker på at hun ikke så seg selv i meg. Nå er jeg usikker. Eller, hun er så mye bedre enn meg. Mormor, altså. Hun er tøffere i kjeften enn meg. Hun er mer prinsippfast enn meg. Hun har opplevd så mye mer enn meg. Jeg vet ikke. Kanskje er det en bit av henne i meg likevel.

«Jeg kan ikke engang huske hva vi hadde kranglet om,» fortsatte hun.

«Jeg husker at jeg var høygravid, at jeg hadde løpt inn på rommet vårt, hentet en liten sekk og trampet ut.»

Mormor så på tven. Det var sommer. Vi satt inne og gjemte oss for solen.

«Jeg gikk.» sukket hun, lei av den nakne damen som reklamerte for dr. Greves sensitive dusjsåpe.

«Jeg gikk i flere timer, satte meg ned når jeg ble sliten, ba om vann fra mennesker jeg møtte og tenkte.»

Hun hadde fått vondt i ryggen og ba om en pute. Det tok litt tid før jeg fikk med meg at hun hadde byttet tema. P-U-T-E, Somalieren. P-U-T-E, nayaa.

«Også?»

«Også møtte jeg en løve, og jeg husket at han hadde sagt at løver måtte man ikke frykte eller løpe fra. Løver måtte man gå forsiktig forbi, og stirrer kongen på deg, stirrer du tilbake.»

«Du overlevde?»

«Jeg sitter her, foran deg, 50 år senere. Vi kan trygt si at jeg overlevde. Jeg fortsatte  og da solen bestemte seg for å gå ned, var jeg hos tanten min og i seng.»

«Bestefar da?»

«Han kom morgen etter, og visste ikke om han skulle gråte eller le.»

Jeg elsker mormoren min.

3 kommentarer om “Løver i Mudug

  1. Rettelse, kjære leser:
    Sippe; betyr ikke det jeg trodde det betød,på norsk ihvertfall.
    Og ‘sippet på’ er ikke grammatisk korrekt, uansett.

  2. Du mente «nippet til» i stedet for «sippet på», tenker jeg. Uansett et nydelig innlegg, som alltid.

Legg igjen en kommentar

