«shady as a lady in a mustache»

Jeg har en bart. Det er ikke noe jeg er stolt over, det er bare et ubestridelig faktum. Jeg har en bart. Det er like kaldt og brutalt som bomben over Hiroshima. Jenter skal ikke ha bart, skjønner du. Jenter med aspirasjoner om å se attraktive ut, skal ikke ha bart. Bart er stygt. Jeg likviderer min bart. Min kjære, myke bart skal vekk. My weapon of choice? Veet ansiktsvoks.

Jeg varmer voksstripene mellom mine klamme hender. Jeg klipper omhyggelig stripene til passe store størrelser, så drar jeg lagene fra hverandre. Man føler seg kriminell akkurat da. Jeg er en tyv som sitter og pusser brekkjernet. Deretter klistrer jeg de ekle, rosa stripene på overleppen og – drar.

Det. Gjør. Vondt.

Noen ganger glemmer jeg å fjerne, og barten vokser freidig langs overleppen. Synlig kun for meg og enhver som bestemmer seg for å nistirre på overleppen min, fra tre centimeters avstand, i mer enn tre sekunder. Det føles likevel som om hele verden er vitne til den obskøne hårveksten som danser provoserende i vinden. Det er som om mannen i kassen ser alle de 53 korte hårstråene som er der.

En etnisk norsk venninne ble gledelig overrasket da jeg sukket over min udugelige bart.

«Så bra at du nevner det -» sa hun «- for jeg har et par ustyrlige hårstrå som oppfører seg som israelske bosettere. Bygge, bygge, bygge, uten å skjenke en tanke til hvor de bygger.  Midt på kinnet mitt er ikke israelsk jord!»

4 thoughts on “«shady as a lady in a mustache»

  1. vi har alle vårt. jeg har en «innrømmelse» jeg også: helt siden midt i tenårene har jeg gått til laserbehandling for å hindre min medfødte overdrevne hårvekst på bena, som har forårsaket mang en betennelse i hårrøttene. du er tøff som deler, somalieren!

Legg igjen en kommentar

