«Snu deg vekk, nei, snu deg vekk, nå!»

Ved å rotere kroppen 180° går man fra vitende til uvitende.  Man er uvitende på godt og vondt. Mine nevøer ber meg snu  meg vekk når de vil overraske eller skjule. Når de vil vise meg den nye tegningen eller spise sjokoladen som holder på å smelte i bukselommen.

Eldre mennesker ber meg snu meg av forskjellige grunner. Sjeldent for å overraske. Som oftest for å skjule sin kropp eller sitt lave selvbilde. Ser du på en somalisk jente lenge nok vil hun frekt spørre deg: Maxaad iga firsanaysa? Du kan ikke svare: Bare fordi.

Noen ganger har man ikke viljen og styrken til å be  folk snu seg vekk. En dame stirret på meg i t-banen. Hun var velkledd og solen hang over vognen som kjørte på skinner mot byen. Jeg turte ikke å be henne snu seg vekk. Men jeg ble irritert. Virkelig irritert. Vi ber andre snu seg vekk når vi er bluferdige, når vi ikke ønsker å dele vår nakenhet med andre mennesker. Noen ganger ber vi folk snu seg  vekk selv om vi ønsker å dele vår nakenhet. Overraskelse, kjære. Jeg er naken!

Mørket er også uvitenhet, men mørket er sjeldent alene. Derfor er den ikke like effektiv når vi vil skjule, overraske eller fortrenge. Dessuten er det vanskelig å styre mørket.  Eller komme levende ut av det.

 

5 thoughts on “«Snu deg vekk, nei, snu deg vekk, nå!»

  1. nok en gang godt skrevet. å snu seg vekk kan jo også være en kraftfull beskjed; «dette vil jeg ikke være med på». ha en fin dag, somalieren. 🙂

  2. MAshaAllah, Du skriver så fint. Skulle ønske jeg var som deg 🙂 fortsett med det inshaAllah.

  3. Jeg tok meg bloggepause i flere måneder. Jeg glemte alt av de jeg pleide å lese, og så kom jeg plutselig på deg. Og du skriver så utrolig bra. ALLTID. Og så tenkte jeg at det måtte jeg nesten si. Heldigvis var det flere foran meg i køen- for det fortjener du!

  4. Så fine dere er!
    Det har jeg ikke tenkt på, Marire. At det å snu seg også er å ta avstand. Tror kanskje jeg liker dette med å rotere kroppen 180 grader 😉

Legg igjen en kommentar

