«De gjør alt, uten å ta hensyn til hva…hva folk vil si?»

«Hvite damer eier ikke bluferdighet»

«Fysj, sånn som de oppfører seg, så du hvordan hun kveilet seg rundt mannen. En anaconda!»

«Nei, jeg har hørt at europeiske kvinner ligger øverst i senga. Ja, tro det eller ei. Det så jeg dessuten på teven også. At deg går an! Eier ikke skam!»

«Ja, så du hvordan hun gikk, hvite kvinner kan gå naken på gata om du vil – de gjør alt, uten å ta hensyn til hva folk vil si?»

Eldre somaliske damer er fantastiske. På veldig mange måter. De er gode og runde, herlige å klemme på. De lager god mat, de lukter av sterk arabisk parfyme og de gir gode råd på alt fra hvordan man skal behandle menstruasjonskramper til hvilke aksjer man burde kjøpe. Det er veldig mye bra med somaliske kvinner, i alle aldre, men vi har en felles karakteristikk. De aller fleste av oss er dømmende. Vi dømmer i hytt og pine, vi dømmer lavt og høyt, vi dømmer nordmenn og somaliere, vi dømmer politikk og kultur, vi dømmer, dømmer, dømmer, dømmer. Selv om alle vet at den eneste Dommeren er Gud, og at vi, som selv er syndige, ikke skal tale vondt om andre. Vi vet at vi først skal feie for vår dør, vi vet at de feil vi ser hos våre brødre og søstre er feil vi har selv – men ikke vil innse, skavanker vi fornekter hos oss selv.

Men det gir vi blanke i.

Det er gøy å dømme andre. Det tar trykket og presset vekk fra en selv.

«Ja, så du hva hun hadde på seg?  – Bukse!»

«Jeg badet med henne forrige uke, og vet du hva, hun har fire ringer i navelen!»

«Så du det? Han er sammen med en neger. En stygg en fra Nigeria. Er ikke vi gode nok liksom?»

«Jeg har hørt at de holder på å skille seg fra hverandre, ja, det kommer jo ikke som et sjokk, har du smakt maten hennes?»

Da jeg var liten pleide jeg alltid å bli kvalm og storøyd når jeg kom over et bestemt vers i Koranen. Uansett hvor ofte jeg leste det. Dette verset forteller at baksnakking er ekvivalent med, i Allahs øyne,  å spise sin brors lik. Drøyt? Kvalmende? Noen som gjør det uten å være sosiopater/psykopater? Nei, så hvorfor baksnakker man da?

Jeg har lyst til å utvide begrepet «bror» til å omfatte alle mennesker. Etter abrahamittisk tradisjon kommer vi jo alle fra samme ur-livmor. Det er ikke greit å baksnakke med-somaliere og med-muslimer, men det er heller ikke ålreit å baksnakke med-nordmenn som verken er muslimer eller somaliere. Det er ikke greit å samtale om en med-passasjer i t-banen og, på somali, diskutere hvordan hun ser ut. Det er i hvertfall ikke greit å kritisere andre mennesker på bakgrunn av dine egne verdier og idealer; hun tror ikke på hijab, altså er hun ikke et umoralsk vesen når hun går uten hijab. Han tror ikke på alkohol-forbud, og vi kan mislike alkohol sterkt, men det gjør ikke ham til et dårlig menneske når han drikker. Døm mennesker etter deres idealer.

Nå leser du dette baklengs. Er det greit at fru Brun snakker med fru Gran om den afrikanske naboen, tre etasjer ned, som herregud-hvor-dum-og-usivillisert-kan-man-være ikke skjønner at man må lufte når man lager sterk mat?

 

9 thoughts on “«De gjør alt, uten å ta hensyn til hva…hva folk vil si?»

  1. Åh, du er så flink! Jeg er mektig imponert av både dette innlegget, og de to om «Språk, makt og stolthet». Du skriver godt, og jeg er enig i meningene dine. Igjen, takk for det du deler🙂

  2. takk somalieren, for innsikt, ikke bare i somaliske kvinner, men i mennesker overalt. hva er dette behovet for å baksnakke, for å hevde seg selv ved å tråkke på andre? det gjenspeiler seg jo dessverre i store deler av befolkningen – hos noen mer utviklet enn hos andre. det er utrolig interessant også å se paralleller på tvers av kulturer, og hvor like mennesker i bunn og grunn er.

  3. Hei! Så fint du skriver!
    Denne posten skrev du for lenge siden, men du følger vel med på hva folk skriver til deg?
    Jeg er såkalt etnisk norsk potet og bor et sted med massevis av innvandrere. Datteren min er én av svært få norske på skolen.
    Her er noe jeg opplever hver eneste gang jeg er på foreldremøte, skolefester (som jeg har arrangert, alle sammen), åpen skole for å se på elevarbeider osv:
    For det første må jeg alltid innlede alle samtaler. Først etter omtrent fem år begynte noen av innvandrerne å hilse på meg, men jeg må fortsatt begynne å snakke hvis jeg vil ikke vil stå alene.
    For det andre opplever jeg hver eneste gang jeg er på skolen at en eller annen jeg snakker med snur ryggen til meg og begynner å snakke på et annet språk enn norsk mens jeg snakker med dem.
    Og jeg hører ganske mye om rasisme.

    Endel av de norske lærerne mener at kun hvite mennesker er istand til å være rasistiske. De har tydeligvis aldri hørt afrikanere mennesker snakke om folk av slavefamilie eller pakistanere snakke om lavkaster.

    Det som skjer med meg tror jeg nok ikke er rasisme direkte, men hvertfall en helt utrolig dårlig oppførsel og dessuten illusterer det godt kjente bibelske uttrykket: Vi ser splinten i vår nestes øye, men ikke bjelken i vårt eget.

    På neste foreldremøte skal jeg si fra om det. Lurer på hva de sier da? Tror ikke de har tenkt over det.

  4. Tilbaketråkk: Nordmenn har ikke enerett på fordommer « bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

