«Yes, I speak Norwegian»

Finner man ikke leseplass på sitt fakultet, eller alle andre fakulteter, må man ty til kreative løsninger. Det tok meg noen fattigslige minutter å ta t-banen fra Blindern til Nationaltheatret, og deretter trikken til Solli. Det er noe høytydelig ved å lese på Nasjonalbiblioteket. Det ene er at bygget ligger på samme gate som det Ibsenske bolig, og at det er et (fryktelig langt) steinkast unna selveste Slottet. Med Kongen. Og Dronningen. Og Prinsen. Og Prinsessen.

Men det er også fryktelig vakkert her.

Gamle bøker omringer en, stilfulle leseplasser inspirerer til lesing og rolige med-lesere stresser en ned. Problemet med Nasjonalbiblioteket, om det da er et problem (det  får leseren selv avgjøre)  er strenge regler. Ingen mat og drikke tillatt utenfor garderoben/kantina. Og det er ikke bare et formanende forbud, slik det er på andre lesesaler, og nei du, her er det en vakt som passer på. Og denne vakten, som vektere flest, tar jobben sin seriøst.

«Ju kæn’t teik wåter tu da laibreri,» sier han til meg etter at jeg har plassert sekk, jakke, votter, vannflaske og matpakke i et garderobeskap og bare tatt med meg pc’en, skriveblokka, to fagbøker, en lommebok, en mobiltelefon og tre penner (blå, blå og rød) – alt i en gjennomsiktig pose.

«Oh…,» svarer jeg perplekst.

«No, it is fårbiddan,»

Han misforstår meg i det jeg misforstår han. For kjære leser, jeg er noe kjent med reglementet ved Nasjonalbiblioteket. Jeg er bare veldig nysgjerrig på hvordan en vakt har kommet frem til at en person med norske fagbøker, i posen han så kritisk studerer, bare snakker engelsk?

«Well, I don’t have food or beverages in my bag,» sier jeg og åpner posen foran han. Han titter inni,  smiler og sier:

«I am sårry,»

«Jajaja, det er lov å ta feil noen ganger,» smiler jeg, og forlater ham vidøyd og måpende.

Mennesker er morsomme.

Og gjør eksamenslesingen desto triveligere.

8 thoughts on “«Yes, I speak Norwegian»

  1. Da passer det å fortelle om min gode venninne som stille skulle trekke ut kontakten fra laptopen sin på det nevnte bibliotek. I det hun krøp under pulten og dro hørte hun et hyl. Det var studenten på pulten ved siden av. Hun hadde decifferert side opp og ned av gamle lister som hun hadde stavet og slitt seg gjennom. Uten å lagre. Og så gikk strømmen. Min venninne hadde tatt feil kontakt.

  2. Hahaha, Beate! Stakkars begge to!

    Marire, Nasjonalbiblioteket ligger mellom Skøyen og Nationaltheatret, like ved den amerikanske ambassaden. 11 og 13 trikken kjører forbi tror jeg 🙂

    Nice article, Cigaal!

  3. Thank you Cigaal for you link 🙂

    I would be very proud and honoured if you could write a contribution to my blog, Karavanseraiet.no
    That goes for you to, Somalieren.

    Have a nice weekend 🙂

  4. Jeg kjenner meg igjen i dette.

    Jeg (er innvandrerbarn som) har vokst opp i utkantsnorge, og følte meg fremmed først da jeg i voksen alder flyttet til Oslo. Da ble jeg stadig konfrontert med identitesspørsmål, og forsøkte å svare for meg på en måte jeg merket aldri tilfredsstillte stilleren (være de seg av norsk eller mer eksotisk herkomst). Da opplevde jeg… jeg opplever fortsatt… slike møter du her beskriver.

    (Også har jeg blitt mistenkt for å stjele, tatt for å være protistuert, og opplevd en del andre vonde ting i hovedstaden, men det er ikke dette jeg vil denne kommentaren skal handle om).

    Til å begynne med ble jeg frustrert, opprørt, lei meg av å bli sett på som annerledes enn jeg føler meg, men nå som skuldrene er senket er det fint å ha kommet dit hen at jeg kan tenke det samme som deg: mennesker er jaggu meg morsomme!

  5. Og det fine er jo nettopp at vi alle er annerledes, og det er annerledesheten som gjør menneskene, verden, interessant. Og annerledesheten ligger ikke i fargen på huden din, den ligger i hva du tenker, føler og liker, og jeg skulle ønske at folk flest så det!

    Godt at vi ser humoren! =) Men jeg har brukt mye tid selv på å komme hit jeg også, og det er ikke alltid jeg greier å se humoren i det, men jeg prøver!

Legg igjen en kommentar

