«Og det ble lys…»

Etter det forrige innlegget om homofili kom det endel vanskelige kommentarer. Det å lese islamsk rettslære, fordype seg i hva som teoretisk gjør en muslim eller ikke-muslim, og det å sette teorien i praksis er to vidt forskjellige ting. Kanskje var jeg for rask?

For en stund siden satt jeg i tredje etasje, i Calmeyers gate. I et rom med mange unge hoder i opphetet diskusjon mens en mildt overrumplet, men fascinert, lærer stod og så på. Temaet opp til diskusjon var noe som sjeldent, om aldri, diskuteres åpent blant muslimer, og ihvertfall ikke i en islamsk menighet.

«Hva er en muslim?» og «Kan et menneske som lever ut sin homofili betegnes som en muslim».

Det ble lys. Jeg er glad det ble lys. Jeg er glad for at jeg blogger, og at lesere stopper opp og stiller vanskelige spørsmål, og jeg er glad jeg da må ta problemstillinger opp med venner og mennesker med langt bedre kunnskap enn meg. Han sa at vi ikke kunne dømme et individ. Han, læreren med langt bedre kunnskap enn meg. Han sa at vi kan enes om hva som er galt, han sa at vi kan si at et individ – etter våre standarder – gjør noe galt, men i siste instans er det Gud som dømmer et menneske.

«Og det ble lys…»

Et lys jeg gjemte bak fag og teori?

7 thoughts on “«Og det ble lys…»

  1. hurra! jeg er glad for at du tar opp sånne ting også for vår andres skyld. «den mann er klokest som vet at han intet vet.» noe sånn går vel læresetningen… tøft av deg å ta det opp, og tøft av deg å ta det videre. du er tøff, somalieren!

  2. Ja, og at en person, med-muslim eller annet, derfor ikke har rett til å hverken påpeke «feil» eller på annet vis «dømme» en person som har et annet syn på noe (som feks. Koranen iforh til forskjellige emner) enn en selv.
    Det læreren sa er akkurat det jeg mente med min tidligere kommentar. Og dette har jeg lært av min mor og min far, uten hjelp av hverken bibel eller Koran. Medmenneskelighet og respekt for alt og alle hører ikke bare religionene til.
    Jeg sier meg enig i det marire sier:-) du viser god selvrefleksjon i denne posten!

  3. Tja, nå vil du nok være uenig med meg igjen Regn, men jeg holder ennå ved at det han gjør, i mine øyne, er fullstendig galt og står fjernt fra Islams sanne budskap. Men jeg har vel innsett de siste ukene at det å stå fjernt fra Islam ikke nødvendigvis betyr å stå utenfor Islam.

  4. i dine øyne er det galt, og i mange andres. Og i «din Islam». For jeg vil våge å påstå at det finnes like mange måter å oppfatte/følge Islam på, som det finnes mennesker på jorda:-)
    Eid mubarak til deg og dine!

  5. dette ble jeg kjempe glad for å lese 🙂
    Noe av det beste budskapet i islam er nettopp dette med å være forsiktig med å dømme andre. Vi skal ikke gå rundt og ‘leke’ Gud. Det var derfor jeg var litt opprørt under den debatten på akademiet…

    Derfor, fint å lese dette innlegget.

  6. Tilbaketråkk: Spredte tanker om de siste dagenes muslimdebatt og Minotenks dialogmøte « bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

