Om å miste seg selv

Jeg tror mange konvertitter sliter med å finne balansen mellom den norske kulturen og den islamske identiteten, spesielt fordi i mange miljøer i Oslo er man veldig påvirket av den arabiske stilen, både når det gjelder tolkningen av Islam og i klesveien. Det er noen steder en negativ holdning til det norske, og man fraskriver seg kulturen man har vokst opp med. Jeg har møtt folk som sier takk hvis man sier at de ikke ser norske ut, og som snakker gebrokkent, enda de er helt norske. Det virker også som om det er mer akseptert å beholde en asiatisk eller afrikansk kultur, men ikke en vestlig. Det er ikke sånn at man må tilegne seg en annen kultur som muslim.

Emaan

13 thoughts on “Om å miste seg selv

  1. Hei Emaan,
    ‘begge deler?’
    ‘ja takk, begge deler’
    sånt lærte jeg norsk mens vi lest fra en bok som het ‘ny i norge’ og øvde på å snakke norsk med mine klasse kamerater. det er en stund siden. vidar theisen var værmeldings mannen og en gammel somalisk sjømann som hadde jobbet mange år på norsk båt, gikk i parallell klassen. han var en klok mann og kunne fortelle vinduderlige vitser, og en dag mens vi prøvde å følge med dagsrevyen, spesielt likte vi når svein bryn leste nyheten fordi han hadde et nøkternt og tydelig språk, sa sjømannen «jeg lurer på om hun underviser oss norsk eller et ‘bibel språk’ – for jeg skjønner ingen ting av dagsrevyen».
    så det var min tur å oversette det jeg hadde fått med meg av svein bryn. også sa han på somalisk ‘hadaba shaah inagu tur» som betyr lag en te for oss, og jeg sa ‘begge deler’ og han svarte ‘ja takk, begge deler’ (dvs melk og sukker). jeg tror han var dyslektiker og slett med skriftspråket, og jeg har arvet dyslekti fra familien.

    jeg tror ‘ begge deler’ er alltid et godt svar.

  2. emaan, islam har lange røtter i den somaliske bukta og går langt tilbake til begynnelsen av religionen. den somaliske kulturen er ikke arabisk, den er somalisk og folk har bestandig vært stolte av sin kultur. av og til har det dukket debater om å tilpasse somalisk kultur en eller annen mote i vinden. jeg snakker om nord somalia hvor mine folk er fra og det var slike debater på hvert århundre tall. det var slike debater på 17 hundre tallet om å forby poesi, f. eksempel. fra tid til annen en wadaad (religiøs mann) reiser over havet og får impulser som han vil få folk til å følge. wadaad har en spesiell talemåte (vidar theisen talemåte er 100% identisk med wadaads talemåte) og folk vitser med det av og til. det er ikke at wadaad kan mer enn menigmann men folk aksepterte deres væremåte og så på dem som noen som ikke hadde andre sysselsetting. særlig når noen prøvde seg på å tukle med gabay (poesi) og ikke si ciyaar soomaali (tradisjonelt dans). på ciyaar soomaali danset kvinner og menn sammen, og i den somaliske levesett har menn og kvinner jobbet side ved side. jeg vet ikke hva min avdøde bestefar ville ha sagt om dette: http://www.bbc.co.uk/somali/war/2010/09/100914_sawirro_banaanbax.shtml jeg kan høre ‘kuwan dufaan baa qaatay’ (‘disse ble tatt av vinden’).

    det vi lærer av sunn folkevett er at substansen ligger ikke i det materielle, det overfladiske og mote i tiden. en god norsk folkeskikk er så god som alle andre gode folkeskikk, f. eks. somalisk. for religionen, det er det indre eller substansen som er best. spør somalieren om du lurer på noe for jeg lærer alltid av henne.

    dyslektikeren mente å skrive ‘vidunderlig’ men det ble vinduderlig🙂

  3. Heia🙂

    Jeg tror jeg skjønte hva du mente. At religionen består av form (rammer) og substans (kjernen), og at det jeg reagerer på er at man i noen miljøer har en litt materialistisk tolkning av religionen, dvs. fokus på rammen, og at det derfor virket som et motsetning, fordi det er rammen som skiller og «følger vinden», mens kjernen er den samme og lett kan integreres, fordi den har så mange fellestrekk med det man hadde fra før, og i ulike kulturer. Og at det var det kineserne gjorde; de fant frem til essensen i religionen og plasserte den i de rammene man hadde fra før, og som man allerede hadde et forhold til. Ble det riktig?

  4. ja. jeg ville også vise til at det er en kontinuerlig diskusjon som du kan finne hvor som helst i verden i alle tider. og vi har hatt det mange ganger i somalia. det jeg liker med å følge med på denne bloggen er at jeg lærer nye ting hele tiden. jeg slo opp wikipedia og fant: http://en.wikipedia.org/wiki/Islam_in_China jeg hadde tidligere lært om han: http://en.wikipedia.org/wiki/Zheng_He

    det var en tid muslimer hadde høye anseelse i kina. jeg tror araberverden kan lære mye om meritokratiet fra gamle kinesiske læren. et konsept som er totalt fraværende fra den kulturen vi kaller for ana amir kulturen. somalieren vet at jeg, i nord somalisk ånd, liker å mobbe araberkulturen. jeg synes det er mer interessant å følge med tyrkia og lære hvordan man kan navigere seg rundt omkring disse spørsmålene (http://www.rumiforum.org/) eller politiske het-potet temaer.

    it is about the heart and love (religion) som hun sier: http://www.youtube.com/watch?v=kvHGigXbm20

  5. Takk for linkene🙂 Jeg skal titte på dem insha’Allah. Kanskje Somalieren kan skrive mer om Islam i Somalia en gang.

Legg igjen en kommentar

