Mørbanka

Sitter hjemme. Jeg var oppe tidsnok til å rekke forelesning, men fysj og fysj, jeg merket  jeg trengte en rolig morgen. Adjektiv som beskriver meg best akkurat nå er mørbanka. Det vil si at resultatet etter en herlig id-feiring, som begynte på onsdag med forbredelser og endte igår med Mela, vennebesøk og skype med utlandet,  er gnagsår, stive muskler, sår hals og en veldig ømfintlig tunge (lite lurt å bite hardt i tungen, ja!). Men den aller beste konsekvensen er selvsagt en mye, mye gladere meg som har kost seg maksimalt! Kan nesten ikke vente til neste id-feiring!

For dere som lurer;

Id betyr egentlig fest (arabisk), men det vi egentlig feiret var id al-Fitr, festen for ramadans slutt. I tillegg til id al-Fitr har vi også id al-Adha, offerets fest, hvor vi feirer Ibrahims (Abraham) villighet til å ofre sin sønn for Guds skyld.

For veldig mange er id høytid der kjente og kjære får en mulighet til å sitte sammen, spise god mat, underholde hverandre og, for et øyeblikk, skyve bort hverdagens bekymringer.

Jeg håper dere også hadde en super id-feiring!

One thought on “Mørbanka

Legg igjen en kommentar

