Måtehold

Jeg våknet opp med et kvekk idag. Med engang jeg så lyset som snek seg gjennom de støvete persiennene over sengen min (steder man glemmer å vaske altså) begynte jeg å hyle. Med god grunn.

«Mamma! Hvorfor vekket du meg ikke til suhoor (måltidet som inntas før soloppgang)?!»

«Hvorfor vekket ikke du meg?»

«Men men, du så at jeg la meg rett etter solnedgang. Regnet med at du ville vekke meg??»

Mamma tidde, tenkte litt og smilte før hun sa:

To nabokvinner opplevde en forferdelig tørke. Den ene så ut som en kvist og den andre en elefant. Elefanten likte ikke Kvisten og ropte høyt fra huset sitt: Bare kom tørke, bare kom! Så får hver spise av baggasjen sin!

«Spis baggasjen din, ikke vær redd for tørken.»

Det tok litt tid før jeg skjønte hva hun sa, det var tross alt syv på morgenen, og enda lenger tid tok det å følge blikket hennes til den lille (store middels ser-ut-som-en-badeball)  bulen på kroppen min, en bul som går under navnet mage. Ja, ok, jeg kan ta hint. Men i år har kostholdet mitt, og heimens (ettersom jeg lager mat), under ramadan vært eksepsjonell. Det har gått i varme og sunne gryter, sukkerfrie og hjemmelagde smoothier, magert kjøtt og salater. Vi har knapt frityrstekt mat i år. Noe som er tradisjon for mange somaliere. Problemet er mangel på fysisk aktivitet. Ingen jogging, ingen sykling, ingen svømming og ihvertfall ikke styrketrening. Jeg kan trygt forsikre alle om at jeg skal legge meg i hardkjør etter ramadan.

Håper jeg.

En kommentar om “Måtehold

  1. jeg liker havregrøt både til afur og suxuur. jeg er nesten vegetarianer til daglig. husker at jeg brukte meieriprodukter som nordmenn og en venn sa du må slutte med disse barnematene 🙂 meieriprodukter er ment for barn!! ingen ost hos meg og sjeldent skummelt melk. men jeg er nøye med å ta vitamin D supplementer. xalustu waa mashaakil 🙂

Legg igjen en kommentar

