Planlegging av hverdagen


En leser spurte hvordan man planlegger lekser og lesing under ramadan. Enhver som har fastet vet at arbeidslyst, konsentrasjon og humør raser i superfart nedover etter klokken 10 på morgen. Mye av det er psykisk. Bevisst eller underbevisst gruer man seg og grubler fælt over hvordan man kommer til å overleve. Selv om det beste man egentlig kan gjøre er å tenke mindre på at man ikke kommer til å få spist lunsj med gutta, og heller tenke på alt annet man faktisk får gjort. Hvordan skal jeg unngå å merke at jeg er sulten og tørst?

Lett! Ikke tenk på at du er sulten og tørst. Fyll hvert eneste minutt av dagen med noe produktivt (eller ikke fullt så produktivt). Den beste måten man kan gjøre det på er ved å lage en plan (ikke sant Egon?). Nå har ikke studiene startet for meg enda, men et utkast på hvordan min dag kan fortone seg:

0300: Våkne opp for suhoor (morgenmåltid). Sett på te/kaffe, varm forberedte retter i mikroen og spis med familien.

0345:  Be fajr (morgenbønn), lese en hizb (en del) av Koranen alene eller med mamma.  Er jeg fresh nok leser jeg i en time eller to. Er jeg ikke fresh nok, legger jeg meg igjen.

0800: Universitetet. Det som både er fordelen og ulempen ved universitetet er at vi ikke har faste timer. Fordel: Mye av leksene/lesingen kan man få unnagjort på lesesalen iløpet av formiddagen. Ulempe: Mye dødtid betyr mye tid til å la tankene fly vekk og, ikke minst,tenke på en jamrende mage. Det beste rådet jeg har: Les, les, les. Og når magen blir uutholdelig, gå ut en tur og strekk på beina. Er du på Blindern besøk Mosalla (bønnerommet). Går du på en skole uten bønnerom, sitt litt for deg selv og fremsi et par dua. Minn deg selv på hvorfor du gjør dette. Møt et par venner og la dem distrahere deg (men for all del, ikke snakk om at dere er sultne!)

1600: Alt etter hvordan planen min ser ut håper jeg at jeg kommer meg hjem klokken fire. Etter en rask dusj, er det rett i seng. Er du ikke en siesta-person, burde du virkelig bli det. Det er umulig å være oppe til ni uten mat.

1900: Har du ikke maten fryst ned er det bare  å begynne å lage mat. Er maten fryst ned, bruk tiden på noe annet. Lekser/studier, koranlesing, hør på fine foredrag hos Halaltube, ring en venn, besøk en venn eller blogg.

2100: Solnedgang. Klar for iftaar (fastebrytingsmåltidet). Dekk bordet, sett frem dadlene, sett på Abdul Basit Abdul Samad på lavt volum og spis!

Hvis vi ikke skal be tarawih (ramadanbønn) i moskeen, setter vi oss ned og sier mye dhikr (salmer), eller vi hører på dhikr, leser fra Koranen, snakker sammen om Islam, ser på foredrag, ser litt på TV og spiser.

2300: Etter Isha’ bærer det i seng. Helt frem til morgenmåltidet!

2 thoughts on “Planlegging av hverdagen

  1. jeg kunne vurdert å fasta en dag bare for å kjenne på hvor utrolig godt det må smake med dadler når kvelden kommer. dadler, altså. for en FANTASTISK frukt.

  2. Bare for den kommentaren har du fått såååååå masse creds hos meg. Kan du tro at det, på vår jord, finnes mennesker som IKKE liker dadler? Sykt.

Legg igjen en kommentar

