Forelskelse

Noen ganger føles det kriminelt å fortelle andres historier. Det er som om jeg stjeler deres liv,  bruker min stemme til å fortelle om sorg, gleder, triumfer og nedturer som ikke er mine.  Jeg føler meg tom og blank i selskap med mennesker som forteller om løveangrep og kenyanske gaterøvere med macheter. Jeg har ingenting å dele. Mitt liv, sålangt, har vært intetsigende. Noen ganger trøster jeg meg selv likevel med at mine intetsigende historier kan være av interesse for mine oldebarn. Og det er dette jeg vil fortelle:

Det er veldig lite jeg husker fra min barndom, det jeg husker utgjør likevel et lite hav. Jeg husker sjeldent lukt og lyd, men bilder av det som har skjedd danser stadig i bevisstheten min, og bildene fremkaller sterke følelser. Det jeg husker med andre ord er et hav av oppstykkede, stumme bilder som gjør at det kribler i magen.

Jeg husker min første forelskelse.

Vi gikk i samme førskole. Vi var seks år gamle, og året før L97 trådte i kraft lekte vi sammen hver eneste dag. Jeg kan huske hver detalj ved gutten-jeg-selvsagt-skulle-gifte-meg-med-når-jeg-ble-stor-og-veterinær. Jeg husker håret; blankt, sort og et kaos av krøller. Jeg husker den blå anorakken han gikk med, og det gule reflekset som hang fra lommen. Så var det smilehullene, som økte i dybde og omkrets desto bredere smilet ble. Og jeg husker hvordan hvert kvadratmillimeter ved ansiktet hans glødet bare han skulle fortelle om sin nye powerranger.

Utrolig nok husker jeg ingenting ved broren som jeg også lekte med, hver eneste dag, året før L97 trådte i kraft.

Jeg kan likevel fortelle om bølgen medlidenhet som veltet over meg da en gutt dro buksene av gutten-jeg-selvsagt-skulle-gifte-meg-med-når-jeg-ble-stor-og-veterinær. Jeg fniste ikke som de andre jentene. Jeg så stille på da rødmen snek seg innpå han, da han dro buksa raskt opp og løp ut. Jeg klemte han ikke da, men jeg husker jeg holdt hånda hans ute på lekeplassen. Han dyttet meg ikke vekk. Han holdt like hardt tilbake. Selv om jeg alltid kom sist når vi løp om kapp, selv om jeg aldri ble valgt i kanonball, selv om min mor kledde meg i altfor store klær, selv om jeg hadde [har] en lei tendens til å snuble i ordene bare jeg be lei meg, sint, nervøs eller veldig oppspilt. Han holdt like hardt tilbake.

Jeg nevnte aldri de blomstrete underbuksene hans.

Vi likte hverandre veldig godt. Eller, jeg likte han veldig godt og tror han likte meg veldig godt også. En gang lekte vi ridder og prinsesse på rommet hans, og jeg kan huske han kysset hånden min akkurat slik prinsen kysset Askepotts hånd. Selv om broren ropte æææsj, smilte bare gutten-jeg-selvsagt-skulle-gifte-meg-med-når-jeg-ble-stor-og-veterinær.

Like etterpå braste mødrene våre inn i soverommet. Bekymret. De ble iløpet av få sekunder veldig lettet. Vi var tross alt påkledd alle sammen.

Gutten-jeg-selvsagt-skulle-gifte-meg-med-når-jeg-ble-stor-og-veterinær flyttet året etter at L97 trådde i kraft. Mamma nevnte et eksotisk land familien visstnok hadde flyttet til. Jeg er fryktelig dårlig på å huske lyder, men jeg husker jeg tenkte på hvor langt borte det var. Og at jeg aldri fikk sagt det, altså, fikk sagt ha det.

6 thoughts on “Forelskelse

  1. Det var så vakkert skrevet! ManshAllah u r veldig flink til å skrive, måten u skriver på r bare… utrolig nydelig,=)

    Dt var en trist historie da 😦

  2. fint fint fint. selvom jeg er lei for at du ikke fikk sagt ha det. (jeg liker sånne historier – takk for at du deler!)

  3. Aww – For en rørende og søt historie! Du er bare SÅÅÅ flink til å skrive, kjære deg! Du må oppdatere oss med flere slike historier. Jeg smilte dagen lang etter å ha lest det. Litt trist også da at du ikke fikk sagt hadet. ❤

Legg igjen en kommentar

