Tiggere og tilfeldigheter

Det er en tilfeldighet at jeg ikke står der med trekkspillet, er av romani-folket og har mistet mine beste år til fattigdom og en telt av presenning i Nordmarka. Det er en tilfeldighet at jeg istedet er en relativt lykkelig student ved Blindern som tar bilder av det hun kunne ha vært. Det er mer enn en kameralinse mellom oss, selv om vi står i samme gatekryss. Han med ryggen til Glasmagasinet og jeg på vei Youngstorget.

Jeg må innrømme at jeg har et ambivalent forhold til tiggere. Noen ganger irriterer de meg grenseløst. Særlig når jeg er sliten og utmattet og en rund dame, pakket i mange lag av bomull, rusler inn i banen med en kopp og står der flere minutter og rister med koppen under nesa di. Eller når en mann kommer inn med lapper, lapper med hele krøniker om hvordan søsteren er lam fra halsen og ned, og huset har brent ned og ungene selger dop. Pluss for rekvisitter, tenker jeg da.

Det er så lett å glemme at det skal en del til før et menneske fornedrer seg slik. Hvis de er villige til å leve i ekskrementer her i Norge har jeg vanskeligheter med å forestille meg hvordan livet er i Romania. Det er så lett å glemme at, tross alt, er det bare tilfeldigheter som gjør han til han, og meg til meg.

3 thoughts on “Tiggere og tilfeldigheter

  1. det er så sant. men så altfor lett å glemme i alt annet…
    jeg liker de som spiller faktisk musikk, da. de som smiler og ser ut som de koser seg med å spille. da smiler jeg også.

  2. et vanskelig tema. jeg har vært i romania. folk er snille og vennlige. akkurat som norge var før oljetidsalderen. de fleste romani folket lever som andre romaniaere: studerer, jobber i forskjellige yrker osv selv om tiggerne er synlige i norske gater, jeg ser ofte blenda hvite nordmenn som også tigger. det er mange som lever på samfunnets nåde. siden omstillingene i arbeidslivet med avskaffelser av tradisjons industrier (fabrikeres idag i kina) ganske mange arbeidsfolk er blitt overfødige. en tredje del av arbeidsstyrken lever på overføringer. det hjelper å ha natur ressurser som olje, men mange er ikke så takknemlige overfor Gud for denne ressursen.
    å stadig stigmatisere og diskriminere et folk gjør at noen mister motet. vi lever i et klassesamfunn og det er noen som tjener på det. noen taper.

Legg igjen en kommentar

