«Si meg, er jeg naken nå?»

Jeg leste et interessant innlegg inne hos Valgerd. Forøvrig en svært interessant dame med en fascinerende blogg, selv om jeg er fryktelig til å kommentere. Valgerd stiller seg kritisk til kvinnesynet hos menn som henviser til lettkledde kvinner (kan jeg si lettkledd?) som nakne. Jeg kjente meg veldig godt igjen da jeg leste innlegget. Jeg er skyldig. Jeg er skyldig i å bruke ordet ‘naken’, i hytt og pine. Det har egentlig sammenheng med at ordet naken, på somalisk, dekker mye (sic!), og ofte er det veldig lett å oversette fra somalisk. I utgangspunktet ville jeg forsvare disse stakkars, dydige, herrene som flykter Norge med engang værmeldingen er til glede for brorparten av Norges befolkning. Så falt det meg inn at nakenhet må være det mest uforklarlige begrepet i den norske kulturen.

Så, jeg spør, genuint, når er man naken?

Observasjon: En jente i bikini er ikke naken. Men en toppløs kvinne er naken.

Konklusjon 1: Bar bryst er nakenhet.

Men vet nå litt, utringningene blir jo bare dypere og dypere?

Konklusjon 2: Det er brystvortene som definerer nakenhet.

Observasjon: En kvinne uten bikini underdel er naken, mens en med ikke er naken.

Konklusjon 1: Bar rumpe og kjønnsorgan er nakenhet.

Men vent nå litt, hva med jenter som bruker g-streng?

Konklusjon 2: Rumpa er ikke nakenhet, men kjønnsorganet må dekkes.

Men vent nå litt, du har jo både bodypaint og gjennomsiktige kjoler?

Endelig konklusjon: Som muslim er jeg kanskje litt middelaldersk og viktoriansk hva angår kleskodeks, men det er sannelig ikke lett å definere hva nakenhet er i en norsk, eller vestlig, kontekst.

6 thoughts on “«Si meg, er jeg naken nå?»

  1. Det er vel også et spørsmål om tid og sted, er det ikke? For det er kanskje ikke alltid nakenheten i seg selv som kan oppfattes som et problem (i situasjoner hvor det å påpeke at noen er nakne blir kritikk), men akkurat hvor folk befinner seg når de er «nakne»: Vil et kort skjørt hjemme oppleves som mindre nakent enn det samme skjørtet brukt ute, eller eventuelt under en operaforestilling?

    Jeg bruker ikke ordet «naken» så ofte, men gjerne «halvnaken», for jeg synes vel at «naken» skal brukes om det som er helt bart. Jeg er vel en gammel dame, men når jeg er ute foretrekker jeg å møte mennesker som har dekket kroppen i det minste fra armhulene og ned til knærne.

  2. Min def: Naken vil si helt uten en tråd. Man er naken når man er helt uten plagg på brystene eller/og underlivet. Man er «lettkledd» når man har veldig kort-kort miniskjørt, feks. Man er hverken naken eller lettkledd i bikini på stranden, mens man er lettkledd i bikini hvis man går i dette på feks. gata (borte fra strand/sjø). Man er på et vis malplassert. Definisjonene har vel med hva man er vant til å leve med…
    Haha, bildet av gresshoppen er knall! Den tar seg liksom til hodet, litt forvirret stakkar:-)

  3. naken er vanskelig å definere ja. det kan være så utrolig subjektivt også! man bruker jo stadig uttrykk som «jeg føler meg naken».. og jeg er enig, bildet av gresshoppen er supert!

  4. Det må jeg innrømme jeg aldri har tenkt over, at nakenhet er situasjonsbetinget og ikke absolutt (slik jeg opplever det, som muslim). Dette var gruble-bart, hahaha, takk for fine kommentarer dere!

  5. andre har sagt det allerede
    men
    it’s all about the context

    selv om naken er naken uansett. det vil si, uten klær.
    selv om jeg syns det er fascinerende med forskjellen mellom undertøy og badetøy. bikini vs truse og bh. de fleste vil vel føle seg mye mer «nakne», eller blottstilte, i untertøy enn i bikini. enda det ser helt likt ut, stort sett.

    i Jakten på den røde rubin av Agnar Mykle er det en sekvens der hovepdersonen har sex med en jente som ikke vil ta av seg klærne, så kjolen ligger sammenkrøllet rundt henne, rundt magen, men ellers er hun avkledd. Hovedpersonen stusser over dette behovet for å beholde en illusjon av å være påkledd. jeg er nok enig. man er ikke påkledd om man er naken alle plasser bortsett fra magen. eller føttene. eller hodet.

    så det er nok uansett kjønnsorganene (og brystene, hos kvinner) som definerer nakenhet. sånn, når alt kommer til alt.

  6. Kjempeinteressant, Somali!

    Bestemora (født 1896) mi så på meg med bekymra blikk en ikke så altfor varm sommerdag hvor jeg hadde på meg kortbukse og liten trøye og sa: ‘Du er så naken. Ta på deg mer så du ikke fryser.’ Jeg var et barn og ho var bekymra for at jeg skulle bli forkjøla.

    Siden har jeg hørt ordet ‘bar’ brukes på samme måte – og ordet ‘naken’ brukes mer når man er ‘uten en tråd’.

    I min verden har altså innholdet av naken endret seg noe. Det går an å presisere ved å si klin naken, kliss naken, men jeg vet ikke åssen det fungere i skrift. Det er uttrykk som fungerer best i tale. Helnaken og halvnaken burde vel være ok også i skrift?

    Påkledd er også situasjonsbetinga. Jeg har ikke kledd på meg, kan jeg si på morgenen. Jeg har på meg en stor joggedress, men har ikke tatt på meg et antrekk jeg ville gå lenger enn til postkassa med – og da i håp om at inger ser meg. Det var nok smart av meg å slutte å abonnere på morgenavis..

Legg igjen en kommentar

