Jeg har lurt litt på hva jeg skal skrive.

For det første, håper jeg at alle har hatt en formidabel nasjonaldagsfeiring. Jeg liker 17.mai. Alle er så glade. Glede smitter. Det er også en av få dager at jeg virkelig merker at jeg ikke er norsk-norsk. Noe som egentlig ikke er så vondt, tvert imot, det er noe jeg synes er fantastisk. Jeg elsker hvordan norsk kultur og tradisjon virkelig kommer frem i mai-lyset. Bunadene er helt skjønne og pølsene uunnværelige (dog  holder jeg meg unna akkurat dét). Jeg synes  at det er herlig at nordmenn er nordmenn. At NRK viser reportasjer fra hele verden der nordmenn feirer Norge. Det er trivelig med studentsangene, som har blitt sunget i flere tiår. Det er morsomt med faren som ser på sønnen som feirer russetiden sin, og selv kan minnes sin egen.

Også skulle jeg så gjerne ønsket at jeg kunne være i Somalia akkurat nå. Sunget de sangene mine forfedre har sunget, og feiret min historiske arv. Menneskene som har muliggjort vår kollektive somaliske identitet; skriftspråket, poesien, de utalte og høytalte sosiale kodeksene (som jeg kanskje klager over, men som definerer übersomalismen), kunsten, og, ikke minst, nasjonalfølelsen. Dette er likevel ikke et syteinnlegg eller et hjelpjegerieneksistensiellkrise-innlegg.

Nevnte jeg at jeg er glad i 17.mai? Sånnheltserrlizzm.

For det andre, jeg trenger et utløp for min eksamensangst. Så der.

Glomeruluskapillærer, I hate thee.


For det tredje, revolusjonen er godt igang. Dere må glede dere til høsten. Da blir det übersomalisme for alle vinder.

7 thoughts on “

  1. Jeg er glad for mine kapellærer, men så trenger jeg ikke pugge dem; jeg kan knapt vente til høsten, så stor tillitt har jeg til at din revolusjon – det litt skremmende begrepet übersomalisme til tross – er bra for også et gammelt hvitt skinn som meg – og illustrasjonsbildet ditt er nydelig.

    Alt i alt: kjekk bloggpost, dette!

  2. Er übersomalisme skremmende?
    Sverger ved kebaben min at den ikke har noe sammenheng med übermensch og andre skumle überbegreper =)

  3. heia deg! skjønte først nå at du også har slike herlige eksamener for tiden – masse heia, og lykke til! (om jeg da ikke er for sent ute, og du allerede har hatt dem..) ja.. ha en finfin søndag, i alle fall!

  4. da skjønner jeg! har savnet deg, nemlig. (jeg sitter også og leser, men har jevnlige pauser på det store internettet 😀 )

Legg igjen en kommentar

