Om å forstå det uforståelige

Jeg skal være ærlig. Jeg skal være direkte. Jeg skal være grov. Jeg håper dere tilgir meg for at jeg salter bort sukkeret.

Jeg gir F.

Jeg gir F i Richard Dawkins.

Jeg gir F i Cristopher Hitchens.

Jeg gir F i enhver viktigper som mener at han, eller hun, har dekonstruert «illusjonen» Gud. For så å gni det i andres ansikt.

Jeg gir F i folk som mener at religiøse (og særlig religiøse som følger en organisert og regelbundet tro) er irrasjonelle eller ignorante, eller ignorante og irrasjonelle.

Jeg er glad jeg tror på det overnaturlige, det irrasjonelle og det ulogiske. Det er befriende at det eksisterer (for meg er det ingen tvil om dét) en guddom som ikke lar seg begrense av fysiske lover. Jeg tror på noe som er større enn naturen, større enn det sansbare og, ikke minst, større enn meg selv. Denne guddommen, som muslimer velger å kalle Allah, har gitt meg mening i livet. Jeg har blitt tildelt en oppgave og det fyller mitt lille liv.

Pause.

Kvess ikke knivene. Jeg gir ikke F i ateister eller agnostikere. Jeg gir ikke F i mennesker som ikke finner Gud, eller mennesker som ikke vil finne Gud. Jeg har blitt kjent med nok ateister til å vite at de også kan være gode mennesker, og ikke bare noen egoistiske hedonister. Skal sant sies, kan selv jeg være en hedonistisk egoist. Noen ganger. Poenget, det selvsagt innlysende poenget, er hvor absurd det egentlig er å skulle rasjonalisere og forstå det uforståelige. Gud, og Guds natur, er utenfor vår fatteevne. Hvorfor skal folk, både religiøst troende og ikke-troende, bruke tid og energi på å bevise Guds eksistens rasjonelt og empirisk? At universet rommer flere dimensjoner er intet bevis på Guds ikke-eksistens, det er heller ikke et bevis for Guds eksistens at en stein svever over en sufimesters grav eller at en statue av jomfru Maria griner blod.

Hadde Gud vært synlig eller lett-beviselig, hadde vi ikke hatt religioner. Gleden ligger ikke det i å løse et stort, religiøst mattestykke der X endelig gir svar på om Gud er der oppe eller ikke. Gleden ligger i å forelske seg i skaperverket. Det handler ikke om å forstå det uforståelige, men om å  forstå at man aldri kan forstå det uforståelige. Og dét er en deilig følelse.

No vision can grasp Him, but His grasp is over all vision: He is above all comprehension yet is acquainted with all things.

Now have come to you from your Lord, proofs (to open your eyes): if any will see, it, will be for (the good of) his own soul; if any will be blind it will be to his own (harm): I am not (here) to watch over your doings.

Thus do We explain the Signs by various (symbols): that they may say «Thou hast learnt this (from somebody), and that We may make the matter clear to those who know

Follow what thou art taught by inspiration from thy Lord: there is no god but He: and turn aside from those who join gods with Allah.

If it had been Allah’s Plan they would not have taken false gods: but We made thee not one to watch over their doings, nor art thou set over them, to dispose of their affairs.

Al – Anaam (The Livestock): 103 – 107

10 thoughts on “Om å forstå det uforståelige

  1. I påsken fant jeg en bok jeg forelsket meg totalt i, den heter «one minute nonsense» og er en samling av «mester» fortellere fra alle tradisjoner. Den sier ikke hvor de forskjellige historiene er hentet fra, og det er som oftest ikke så lette å fine ut av. I alle fall. En av de historiene jeg forelsket meg i forsøkte jeg å oversette til norsk. Det var ikke helt enkelt, for jeg er ikke sikker på om jeg har forstått den rett, men i alle fall:

    ”Si meg” sa ateisten,” Hva er egentlig sannheten, finnes det en Gud?”

    Mesteren sa: ”Om du vil at jeg skal være helt ærlig, så vil jeg ikke svare.”

    Senere krevde disiplene hans å få vite hvorfor han ikke hadde svart.

    ”Fordi det ikke finnes noe svar på spørsmålet hans” sa Mesteren.

    ”Så du er en ateist?”

    ”Nei, absolutt ikke. Atesiten gjør den feilen at han benekter det som vi ikke kan si noe om,”

    Etter en pause for å la dette synke inn, la han til: ”og teisten gjør den feilen at han bekrefter det.”

    http://beatesrasteplass.wordpress.com/2010/04/05/ateisten-og-teisten/

    Det jeg likte så godt var at endelig fant jeg en historie der jeg liksom stiller på lik linje med atesiten. Vi står på hver vår side og titter bort på noe vi er like langt unna – og like nært. Har jeg gått og tenkt de siste dagene.

  2. Nemlig! Nydelig! Forelska i skaperverket! Rusa på livet!

    Men har ikke alle religiøse funnet «svaret» på dette uforståelige? vi andre bare lever lykkelig i spørsmålstegnet, og ler høyt av det lille vi orker å lese av Richard Dawkins..😉

    Om gud finnes eller ikke er for meg uviktlig, det jeg bryr meg om er alle de absurd menneskefiendlige måtene guds skrifter/lover/regler/føringer/whatnot blir tolket på.

    keep the salt flowing, you`re doing great!

  3. Skulle religiøse ha funnet «svaret» med stor S?

    Den kan ikke fanges, gjør man det forandrer den seg, enten til en glassbit man skjærer seg på, eller til gjørme man bare møkker seg til med.

  4. Jeg må bare si meg enig med det meste dere sier her!

    Jeg vet ikke hva religiøse som en stor gruppe har funnet ut, men jeg personlig har ihvertfall ikke funnet svaret. For en stund siden var jeg superopptatt av det som i Islam heter Aqida (grovt oversatt teologi) og de ulike skolene i Islam som diskuterer dette. Tilslutt fant jeg ut at det må være tidenes største unyttige tidsfordriv (særlig for en lekmann, en skolert vil antakeligvis ha større utbytte av det).

    For meg er det nok å digge våren og føle at alt har en mening. Selv hestehoven som sjenert blomstrer langs veggen i blokken vår. Også blir jeg glad innvendig og hvisker ‘subhanallah’.

  5. Finfinfin post! Jeg deler ikke troen din, men liker v.godt det du skriver. Og måten du skriver det på. Forelskelse i livet – med all dets gørr og glede, det kan vi ha uansett godstro. Takk for at du delte fine tanker.

  6. Venstres og Abid Rajas forslag: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2882145.ece
    Jeg tror motivasjonen var Mohyeldin-saken og jeg er enig i at Raja har en tendens til å komme med halvbakte ideer. Det som er praksisen idag er at hver nasjonalitet driver egne moskeer og det er sikkert behov for å integrere disse. Ungdom som er født og oppvokst her i landet bør kunne gå til en moske hvor forkynningen pågår på norsk. Uansett hvor foreldrene kom opprinnelig fra.
    Et annet problem er at islamske institusjonene i midt østen er tuftet med politikk. Hva som er en religion sak og hva som er politikk er ikke lett å forstå seg på. Professor An-na’im beskriver dagens Ulema (Islamske lærde) slik: http://www.nettavisen.no/nyheter/article2882145.ece

    Landene som ga oss nasjonalstaten innså det nødvendig å skille mellom staten og religionen. Her er kilden til mange av konfliktene i muslimske land. Vi trenger kanskje samfunnsvitere mer enn det som ble oppgitt ovenfor. Imamene eller moske ledere bør være samfunnsvitere og oppdatere sine kunnskap.
    http://sharia.law.emory.edu/en/video

    (til «regn»: sex utenfor ekteskapet er synd iføge islam)

  7. Jeg tror noe av problemet mellom de religiøse og ateistene er at de ser på hverandres livsstil, og føler at det strider med deres. Vi må ha respekt og toleranse for det som ikke er likt oss, og jobbe med hverandre for å gjøre det beste ut av det=)

    Det betyr ikke at vi skal tolerere alt, og det er det Dawkins og Hitchens tar tak i; de negative og skadelige tradisjonene som ligger i noen kulturer. De kristne og muslimske kulturene er vel de som merkes best, siden de ligger oss nærmest mtp den verdenen vi lever i. Men kanskje de skulle tatt et oppgjør med de aggresive delen av ateist-bevegelsen og, er nok av hat som kommer derfra óg.

    Jeg synes du skriver mye bra, om mye spennende, derfor jeg følger med på denne bloggen^_^ Håper du får en god sommer!=)

  8. Veldig god kommentar, og jeg er absolutt enig!

    Håper du får en god sommer, du også! Nå er det bare å glede seg til deilig latskap, ymse festivaler og VM!

  9. Tilbaketråkk: Tidsmaskin | bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

