«The horse, the horse! The symbol of surging potency and power of movement, of action»

Da jeg var liten surmulte jeg en del. Jeg furtet ikke mer enn gjennomsnittsungen, men jeg furtet nok til at min mor hadde noe å klage over. Mødre liker å klage over ungene sine. Jeg var særlig furten en periode mellom tredje og fjerdeklasse. Under denne perioden fant jeg ut at det var en stall like ved oss, og som jenter flest hadde jeg en usunn fascinasjon for ponnier. Jeg spurte moren min om jeg fikk lov til å begynne der, på denne rideskoletingen. Til å begynne med var hun positiv, min mor er generelt positiv til det meste som har med fysisk aktiviet å gjøre, men da den søte damen i stallen kalkulerte alt vi måtte betale for, var hun ikke like positiv. Ville jeg leke hest kunne jeg krabbe rundt i stuen. 8000 kr hadde vi ikke råd til.

Project surmuling initated

Hun ga etter. Etterhvert, altså. Men kritieriet var at jeg, først, skulle finne ut hva det innebar å jobbe på en stall. Det tok meg en dag å avslutte project surmuling. Det var en begivenhetsrik dag. Jeg fant også ut at jeg er en kronisk lat person, og at  repetetivt arbeid ikke helt appellerer. Skuffe møkk, med andre ord, var uaktuelt. Dessuten fant jeg ut at mor kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv. Men det er et faktum jeg sjeldent liker å innrømme, og særlig ikke ovenfor min mor.

Min usunne fascinasjon for hester har jeg likevel ikke helt gitt opp. Det er fascinerende dyr. Dette innlegget skal likevel ikke handle om hester, det skal handle om hva hester symboliserer.

The symbol of surging potency and power of movement, of action

Vi lærer om sex på skolen. De fysiologiske, psykologiske og sosiologiske aspektene ved det. Eia er i vinden, og som mange andre sitter jeg foran TV’en på mandager eller benker meg for å se reprisene på nett. Jeg snublet over dette sitatet fra D.H Lawrence og grublet over det vi forbinder med hester, særlig hingster: Virilitet, styrke, barskhet og manndom. Jeg ble ikke mye klokere.

One thought on “«The horse, the horse! The symbol of surging potency and power of movement, of action»

Legg igjen en kommentar

