Lykken med stor L

De strebelser mennesket gjennomgår i sin søken etter Lykken kan aldri, fullt, uttrykkes i kunsten. Det har blitt gjort hederlige forsøk, men å fange den desperasjonen som driver en kvinne til å begi seg på en farefull ferd mot Vesten er umulig. Jeg har vært heldig. Jeg har også vært uheldig. Jeg har møtt mennesker som har åpnet sinnet mitt og gitt meg et bredre perspektiv på livet. Jeg har oppdaget at Lykken ikke er det matrielle,  eller de romantiske bilder man lager i hodet sitt etter å ha sett en klissete film fra Hollywood. Vi kan lure oss til å tro at lykken er tekniske dupeditter, moteriktige klær, pakken «god karriere – hus – bil – hytte», men jeg mener at det er en del av menneskets livsløgn. Lykken, med stor L, er det å kunne våkne om morgenen og vite at man ikke vil, ufrivillig, gå sulten. Det er det å kunne planlegge fremtiden sin. Lykken er, selv for den mest impulsive blant oss, forutsigbarheten.

Vi satt og husket i en lekeplass. Det var over midnatt,  men den kjølige sommernatten hadde drevet mange mennesker til parken. Hun innrømmet til meg og månen at hun ikke hadde sittet på en huske siden hun var syv år gammel. Da hadde bestemoren bedt henne, strengt, om å oppføre seg som en voksen. Et paradoks barn over hele verden må innrette seg etter, et voksent barn.

Jeg så beundringsverdig på denne kvinnen, ikke mange år eldre enn meg, som alltid så fremover. Selv om hun hadde lite å se frem til. En kvinne som alltid planla ruten mot Lykken i vest, men av frykt ikke greidde å begi seg på denne uforutsigbare reisen. En reise som kunne by på uhederlige menneskesmuglere, voldtekt, forfrysninger, fengsel, drukningsdød eller dehydrering. Eller rovdyr. Frykten holdt henne i Damascus. Hun tok strøjobber som betalte dårlig og overlevde på søsterens godvilje fra vest.

Tilslutt raknet fryktens bånd. Hun gjorde det. Etter fem år. Hun ringte meg for en stund siden og delte den gode nyheten. Hun hadde søkt asyl i et land i Europa. Men fremtiden var ennå langtifra forutsigbar.

Jeg beundrer mennesker som krabber ut av de uheldige hull de har falt i, uansett hvor  stort og dypt hullet er. Jeg beundrer håpet som drev mine foreldre til å utsette seg for de verst tenkelige ting, kun for å sikre oss en forutsigbar fremtid. Når man overlever massakre, flyktningsleir, menn med macheter, russisk mafia og og ensomhet i nord, er det lite som virker uoverkommelig.

Det ironiske er at man alltid ser opp når man ligger nede, men hvor ofte ser en fjellklatrer ned?

5 thoughts on “Lykken med stor L

  1. Salaam søster, og må Allah veldigne deg! MashaAllah, flott reflektering! Jeg kan lese om konflikter, innvandrere/ flyktninger og deres skjebne i enten NyTid, Innsikt eller Perspektiv, men alltid fra en utenforstående journalist. Dine innslag er,får jeg si; first hand information! Og absolutt mer levende enn om jeg skulle lese det fra en prisbelønnet journalist! Det trenges ikke mange ord. Alhamdulilleh! Men jeg må få si at det som berørte meg mest, var dine visdomsord til slutt: «Det ironiske er at man alltid ser opp når man ligger nede, men hvor ofte ser en fjellklatrer ned?»
    Må Allah gi deg styrke i hverdagen, søster 🙂
    ps: Var du på konferansen?! Jeg var, og uansett om andre prøver å få det til å være noe det ikke var, så er jeg 100% fornøyd +de påfølgende dager med kurs..ALHAMDULILLEH!! 😀

  2. Masha Allah søster, et glitrende innlegg! Nå fikk jeg dessuten ubeskrivelig lyst til å gå ned på lekeplassen å sette meg på husken!

  3. Rahma et Batoul, merci! Amin til bønnene deres, måtte Allah velsigne oss alle! Nei, jeg var dessverre ikke på konferansen, hørte mye bra om den, synd at det gode kom i skyggen av en dum uttalelse!

    Hussein, ja, ble ikke inspirert av den forrige lay-out’en 😉 Dette er fresht! Må bare beklage idag btw, måtte være supertante 🙂

  4. Tilbaketråkk: Tidsmaskin | bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

