Gratulerer

Fritt Ords pris går til Bushra Ishaq og Abid Raja

Jeg er ikke videre begeistret for Abid Rajas dialogmøter. Dialogene er debatter i forkledning, og i debatter sitter man med sine forutinntatte meninger og er beredt på å forsvare dem med nebb og klør.

Konstruktivt?

Neppe.

Vi burde heller ha workshops og «lei-en-muslim»  prosjekter, for da kan man faktisk snakke sammen. Ikke være redd for å spørre dumme spørsmål og bli kjent med et annet menneske, som til tross for hijab og skjegg, ikke nødvendigvis er så annerledes. Jeg lever i en deilig utopi som kun eksisterer i hodet mitt.

Bushra Ishaq, på sin side, sier mye rart. Særlig biten om at vestlige kvinner er frigjort når de kler av seg contra det å være feministisk ved å bruke hijab. Og det skurret fælt, og folk for kritisere meg om de vil for dét, at en kvinne som ikke bruker hijab selv skal forsvare det så varmt. Ikke med liberalistiske argumenter (à la kvinnen må selv velge hva hun vil gå med, og det kan jo både muslimer og ikke-muslimer bruke som forsvar for hijaben), men tildels med religiøse argumenter. Hvordan skal du religiøst forsvare noe du ikke tror nok på til å bruke?

Jeg sier også mye rart. Mye rart som formidles med en haug ortografiske feil (aprilforsett nr.1, bli bedre på rettskrivning). Men, nå er jeg talsperson for meg og ingen andre. Og noen ganger er jeg ikke talsperson for meg selv engang. Det kaller jeg vrøvl, og angrer på å ha sagt det når det er sagt.

Konklusjon: Jeg er kanskje uenige med dem, men prisen er velfortjent. Gratulerer!

5 thoughts on “Gratulerer

  1. Salaam alaykom søster, hihi – artig innlegg. Du får det sagt, sette ord på de kronglete stemningene som dukker opp av både det ene og det andre. Det er ikke lett å tale for Islam eller muslimer, heller ikke for seg selv. Man kjenner jo inni seg sin formening, så kommer det bare ikke ut slik man hadde tenkt. Alhamdoulillah for at vi har Koranen og Sunnah, noe vi ikke trenger å så tvil om, og som vi kan holde oss fast ved, og som vi kan henvise til når egenproduserte formuleringer og meninger ikke strekker til =) Insha Allah kanskje vi treffes i helgen om du skal på freds-konferansen? Wasalaam!

  2. Hei! Du er knakende god til å skrive, synes jeg.
    Ang. dette med hijab/tildekking: grunnen til at kvinnen skal dekke til hodet/håret har å gjøre med at hun ikke skal virke tiltrekkende på mannen (dvs. andre menn!), denne tanken har jeg, etnisk norsk nordkvinne (eh..)problemer med. Idèen om at kvinnen har ansvar for menns blikk plager meg. Jeg vet at ifølge koranen så skal menn også være dekket til, til en viss grad (langermet og langbukser). Dette praktiseres imidlertid knapt noen steder i vesten. Jeg blir litt oppgitt når jeg ser muslimske par, hvor mannen kan være hvor som helst fra i verden, gå rundt i trang t-skjorte, etc., mens kona går i hijab og løs klær for ikke å vise figuren, og derfor tiltrekke seg blikk fra andre menn. Mens mannen kan høste så mange blikk han bare vil! HVorfor er tildekkingen av mannen så og si fraværende, mens kvinnen må dekke seg til?
    Tilbake til hijaben: det merkelige er at i de landene hvor det er vanlig å være barhodet, der er ikke håret/hodet seksualisert (tillagt en seksuell betydning) i det hele tatt. Man har derfor ingen «spenning» ved å se en kvinne barhodet. Håret er bare der, liksom. Helt nøytralt. Jeg synes også det blir feil at små jenter skal bære hijab, da seksualiserer man den vesle jenta også. Hvorfor skal et lite barn skjule hodet sitt for en voksen mann? Det blir som å putte bikinitopp på en femåring, som vitterligen ikke har noe å skjule – det er jo et barn.
    Jeg ser at det lett kan bli slik at muslimske jenter tar på seg hijaben som et statement, vise at man er stolt over sin tro, etc., men jeg klarer bare ikke å glemme grunnen til at den skal bæres, nemlig for å skjule seg fra fremmede menns blikk. Og det virker jo ikke frigjort og feministisk i det hele tatt…
    Dette er ikke kritikk til deg og det du skriver, men måtte bare få sagt litt. Jeg er samboer (har vært sammen i mange år, burde vel giftet oss snart;-) med en muslim, så er slett ikke ute etter å «ta» muslimer;-)

  3. Først, jeg oppfatter ikke saklig kritikk av Islam og muslimer som et forsøk på å «ta» muslimer eller stigmatisere muslimer. Ikke vær bekymret for det.

    Når det gjelder hijaben skal jeg prøve å formulere meg kort og lettfattelig, siden jeg har en tendens til å komme med lange utbroderinger der folk igrunn ikke forstår noe av det jeg sier.

    Jeg bruker hijaben for å aseksualisere meg selv, men jeg gjør ikke det fordi jeg vil unngå å få blikk av menn, det er en heldig/uheldig bivirkning av å bruke hijab. Med hijaben fjerner jeg meg fra verden, symbolsk, jeg signaliserer (jeg PRØVER å signalisere) at forfengelighet, seksualitet og materialisme ikke har plass, eller ikke skal få plass, i mitt liv. Denne forenklede askesen er da med på å føre meg til Allah, og dét er enhver muslims ypperste ønske. Av den grunn bruker jeg, prøver jeg å bruke, vide klær, ikke fargesterke klær, vise minst hud og dekke håret. Med andre ord,jeg er fullt klar over at hår ikke (normalt) vekker spenningen i Norge, men det er irrelevant.

    Hijab betyr, grovt sagt å skille, ergo hijaben er en skillevegg mellom meg og det jeg, spirituelt, forkaster ved verden. Hijaben, som er en betegnelse som ikke bare brukes om hodeplagget men det å kle seg etter islamske kleskodekser, symboliserer min askese. Somg sagt.

    Når det gjelder menn som ikke praktiserer islamske kleskodekser, så er det mellom dem og Allah. Likefullt som det er mellom Allah og jenta som ikke følger islamske kleskodekser (og det er mange av dem, og mange jeg elsker og er glad i bruker ikke hijab). Samtidig finnes det mange gutter som, utseendemessig, ser ut som det Allah forventer de skal se ut som. Ved at de dekker de områder de skal dekke, at de ikke bruker visse type klær, smykker og at de anlegger skjegg.

  4. Men – bruker du da hijaben innenfor hjemmets fire vegger? Og hvis ikke – hvorfor det? (Jeg mener – hvis det ikke har med menns blikk å gjøre. Allah vil jeg jo tro er overalt, også inne i huset ditt…)
    Det virker litt trist om ikke seksualitet skal ha plass i livet ditt (som du skriver). Jeg skal ikke spørre om hvorfor det – det skal du da få slippe å svare på. Mulig du mente det på en annen måte…
    Nå føler jeg at jeg maser fælt om hijab-bruk. Anyway, jeg vil igjen berømme deg for din veldig gode måte å skrive på, samt fint, nytt bloggdesign:-)

Legg igjen en kommentar

