Forbudt kjærlighet

Kilde: Et dialogmøte om forbudt kjærlighet som ikke er avlyst (ifølge Rajas facebookside), men som jeg ikke kan være med på pga. jobb.

Jeg tror ikke at  kjærlighet er forbudt (med unntak av homoseksuelle forhold fra et islamsk perspektiv), kjærlighetsforhold kan være problematiske, noen mer enn andre, men jeg tror også at noen mennesker har en urealistisk idealistisk tilnærming til tverrkulturelle og tverreligiøse forhold. Det er ikke å komme utenom at mange, både i den etnisk norske befolkning og den ikke-etnisk norske befolkningen, ikke alltid oppfatter slike forhold positivt.

Jeg vil tro at den gjennomsnittlige etniske norsk jenta får like mye pes som en ikke-etnisk norsk jente, bare at den førstnevnte motstanden er annerledes. Og dette er ikke noe man kan løse enkelt, det er en inngrodd tankegang i de fleste miljøer at man ikke skal bevege seg utenfor miljøet og en utvikling fra det stadiet krever tid. Det er bare det. Tid og mennesker som våger å konfrontere strømmen.

På det viset mener jeg at en slik dialogmøte  er ren idioti. Konstruert og kunstig dialog om noe som ikke kan endres gjennom politikk, men gjennom en møysommelig og gradvis holdningsendring i samfunnet. Det skjer raskere ved at en muslim og en ikke-muslim tar en kopp kaffe sammen og diskuterer den beste måten å dyrke basilikum på. Jo mer vi fokuserer på våre forskjeller desto større virker forskjellene.

Jeg får ofte det spørsmålet, det spørsmålet som kanskje mange lesere tenker på mens de leser dette, et spørsmål om jeg hadde giftet meg med en person utenfor min etniske og/eller religiøse bakgrunn. Skal sant sies, per dags dato (jeg vet ikke hva fremtiden bringer og hvordan jeg utvikler meg) så hadde jeg ikke gjort det. Det betyr ikke at jeg underbygger den bakstreverske mentaliteten om at ‘like barn leker best’. Absolutt ikke. Det handler om mitt livssyn, hvordan jeg vil legge opp livet mitt og hva jeg har som mål i fremtiden. Jeg prøver så hardt, så hardt, å bli en god muslim og jeg kan ikke se meg selv sammen med en mann som ikke prøver like hardt som meg. Jeg vil ha en praktiserende muslimsk mann for religionen har en såpass stor rolle i livet mitt at jeg er mest komfortabel med en person jeg kan dele det med.

Dessuten har jeg planer om å reise tilbake til Somalia, periodevis bosette meg der og jobbe med rekonstruksjon av landet (mer om det senere) , jeg trenger en person som deler mine visjoner.

Kort sagt: Nei, jeg hadde ikke giftet meg med en ikke-muslimsk norsk mann, men på en annen side, jeg hadde ikke giftet meg med en ikke-praktiserende (lite praktiserende) muslimsk somalisk mann uten planer om å returnere til Somalia.

7 thoughts on “Forbudt kjærlighet

  1. Forbudt kjærlighet handler vel også om at somaliske ungdommer med samme visjoner for fremtiden, same standpunkt i forhold til religion, og til å med kanskje med same akademiske bakgrunn som ikke får lov til å gifte seg pga. klan tilhørighet.

    Dette er kanskje ikke et problem som du tenker på nå, men mange somaliske ungdommer, pakistanske ungdommer osv. får ikke lov til å gifte seg fordi de ikke har same tilhørighet i forhold til klanen, kaste osv. som foreldrene tilhører.
    Altså forbudt kjærlighet handler ikke om tverrkulturelle og tverreligiøse forhold, det handler om at 2 mennesker som deler de same verdiene i livet, og som velger hverandre ikke får lov til å være sammen fordi noen andre mener at de to ikke passer sammen, og ikke har en fremtid sammen.

  2. Glad to be Unhappy – Frank Sinatra:

    Malaika – Miriam Makeba:

    xuseenoow rag jacayl sheegayaa ma maqal oo sidii cilmi boodhari yaanay kugu dhacin.

    «ma dhabbaa jacayl waa loo dhintaa?»

  3. Hussein: Godt poeng, og jeg er faktisk veldig enig med deg i at klan/kaste-diskriminering må tas på alvor men når Raja initierer en allmenn debatt rundt dette og blåser det opp (bombabstisk valg av uttrykk, i’ll give you that) er det ikke gamle pakistanske gubber og trangsynte somaliske mødre han retter dette mot. Det er ikke pakistansk og somalisk ungdom som, oftest, promoterer klan og kaste men den eldre garde. Du treffer ikke den eldre garde på Litteraturhuset.

    Dette er myntet på forhold mellom innvandrere og ikke-innvandrere, slik jeg ser det, og den kanalen han bruker er håpløs.

    Jeg er litt lei mannen. Sorry Abid Raja, dersom du leser dette, ikke ta det personlig. Du er bare overalt, kan du ikke tone litt ned? Jeg vil ha pakistanere som kan lære meg biryani og chai, jeg vil ha Noman på litteraturhuset snakke om alt som er felles for nordmenn, pakistanere og somaliere.

  4. Cigaal: Søtt! Takk =)
    Satt å hørte på eldgamle somaliske kjærlighetssanger igår kveld.

    asluub badaneey
    amaan badaneey
    sidii ubaxii udgoon badeeney

  5. …jeg leser gjennom innlegget og innser problemet med å skrive blogginnlegg på fem minutter. Det blir språklig og grammatisk mangelfullt.

  6. Fantastisk flott å lese en blogg der forfatteren har et så nobelt mål for livet, utdannelsen, og valget av livsledsager. Vi er mange som kunne/burde ta lærdom av det.Veldig spennende å lese bloggen din!

  7. Tilbaketråkk: Tidsmaskin | bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

