Hva har dere lyst til å lese om?

Sitter og blogger fra campus, en milepæl uten like altså, det første innlegget sendt fra en universitets-pc. Nok om det. Jeg vil gjøre bloggen litt mer interaktiv. Jeg tror det kan være morsomt for dere å spørre spesifikt om noe dere vil vite om, morsomt for meg å vite hva folk lurer på om pseudo-intellektuelle afrikanske hijabier.

Kom med en problemstilling jeg skal forsøke å ta stilling til i en bloggpost (samfunnsaktuelt, religiøst osv.) eller et personlig spørsmål om meg (tar forebehold om å ikke svare på de spørsmål jeg oppfatter som altfor personlige, eller spørsmål som kan røpe min identitet. Selv om jeg tror et par lesere, utenfor min omgangskrets, har en viss peiling på hvem jeg er eller kan være).

Fyr løs.  Jeg svarer ikke på alt, hvis det kommer veldig mye, jeg siler litt. Jeg håper det er interesse for det altså.  Gleder meg!

18 kommentarer om “Hva har dere lyst til å lese om?

  1. Hm, kanskje tanker og meninger, for eksempel tanker du har om samfunn eller Islam 🙂

  2. Kanskje noe tanker om hvorfor du har bestemt deg for å studere medisin?
    Hilsen en trofast leser.

  3. Hvilket er det beste Death Cab for Cutie-albumet? Jeg holder en knapp på Plans…

  4. Liker bloggen din godt i utgangspunktet. Hva tenker dere (somaliere i ‘eksil’) om Somalia? Ønsker dere å vende tilbake? Hvordan ser dere på fremtiden, både her og der?

  5. Jeg tror jeg må legge til at jeg mest av alt vil lese om akkurat det du er opptatt av i øyeblikket. Enten det er sykelønnsdebatt, transmittorsubstans, NRK eller sko.

  6. Beate: Jeg skal nok komme på noen flere fortellinger. Jeg har mange historier jeg, i teorien, kunne delt med dere. Problemet ligger i det at jeg ikke vil bli for personlig. For all del, jeg har ikke noe imot å fortelle at fødselsmerket mitt over den høyre pupillen ligner på Mexico, men fortellingene involverer gjerne familiemedlemmer og noen av mine familiemedlemmer er ikke så fryktelige komfortable med historier om dem på nett. Dessverre, selv om det er mye interessant som har skjedd. Så, jeg strever litt med den balansegangen, men jeg skal forsøke å mane frem fortellinger om familien, slekta og somaliere generelt som ikke tråkker på noens tær eller risikerer noens anonymitet.

    Du kan ellers være veldig trygg på at jeg kommer til å blogge om mye rart, alt fra papirløse immigranters rett til helsehjelp, hyperlipidemi, diskusjoner med antiteister, somalisk politikk og hvorfor jeg har såååå lyst på seilskinnsko men ikke har råd til å kjøpe dem.

  7. Kuli-Nora: Det skal jeg nok søster, men vær litt mer spesifikk da, er det noe spesielt du synes jeg kan dele mine tanker om?

  8. SMJ: Hei, og takk for at du er trofast, trenger ikke å være det altså, det strekker å slumpe innom nå og da =) Du, jeg skrev såvidt om det her: https://smagalsomalier.wordpress.com/2009/04/28/373/ Men for å ta det veldig kort. Jeg har en superheltidealisme i meg som sier at jeg gjennom medisin, og gjennom arbeid, kan bidra til å bedre den globale helsen. Dessuten er kroppen så sinnsjukt kult liksom…definitivt bevist ved forelesningene til Per Erling Holck, men jeg begynner også å få sansen for samfunnsmedisinen.

    (som administrator på denne bloggen er jeg priviligert nok til å kunne smugtitte på epostene deres og se om jeg kjenner igjen noen kommentatorer, så SMJ, vi sees på skolen =P )

  9. WebWeaver: Håper det er greit at jeg tar det her, og at det ikke blir en hel bloggpost om det (selv om det godt kan bli det og). Du stiller et svært vanskelig spørsmål. Hvilket album er, ifølge meg, DCfCs beste.

    Jeg tror ikke jeg kan velge ett altså, jeg elsker Transatlanticism fordi det er det albumet som ledet meg til oppdagelsen av bandet. Transatlanticism har dessuten en rekke helt vidunderlige låter å by på, ren poesi. Plans er heller ikke så verst altså, en type fortsettelse av Transatlanticism, men mørkere på en eller annen måte. For meg et definitivt høstalbum. På en annen side så er Narrow Stairs en fantastisk digresjon fra den linjen bandet har holdt ganske lenget, en interessant avstikker så og si. Jeg rocket til de fleste låtene på det albumet altså (I Will Possess Your Heart dundret i hodet mitt veldig lenge og You Can Do Better Than Me er bare fantastisk). Jeg har dessverre ikke hørt deres aller siste.

    Men skal jeg velge et alternativ, står det absolutt mellom Something About Airplanes, Transatlanticism og Narrow Stairs…og hvis du er en ihuga DCfC tilhenger må du ikke anklage meg for å selge sjela fordi jeg har valgt det kanskje mer kommersielle albumet som et av mine favoritter =P

  10. nessie :

    Liker bloggen din godt i utgangspunktet. Hva tenker dere (somaliere i ‘eksil’) om Somalia? Ønsker dere å vende tilbake? Hvordan ser dere på fremtiden, både her og der?

    Forslag notert, veldig interessant idé og der tror jeg at jeg har en del å plapre om.

  11. Hihi ^^, Hm, det var litt verre. Jeg er ikke så veldig oppfinnsom, derfor blir ikke bloggen min oppdatert så ofte. 🙂 Men liker tankemåten din, og at du kan få ting til å virke veldig logisk, som man ikke så på som logisk (eller riktig) før, så tenkte at det hadde vært hyggelig å lese mer av tankene dine. Kanskje du kunne skrevet om noe som skiller seg ganske mye fra den norske kulturen, og så argumentere for det – fortelle folk hvorfor du kom fram til det-og-det. Vet ikke, men noe hvor du kan drøfte et eller annet ihvertfall 🙂

  12. eventyr fra somalia! finnes det askepotter, askeladder, nisser og troll i de somaliske fortellinger? hvordan blir det gode og onde fremstilt?

    ellers er jeg alltid på jakt etter nye argumenter for hvorfor man ikke kan forby religiøse symboler i det offentlige/jobb..

  13. somalieren :

    Mad Mullah Hastur :
    Eg tykkjer du skal halde fram som før. Eg finn blandinga hittil veldig fin =)

    Det skal jeg nok Mullah Bergen, men kom med forslag som kan inspirere da!

    Meg inspirere? Det er litt av ei byrde du legg på ein stakkars mulla. Inspirasjon bør hentast hjå visare kjelder enn meg, seier eg så audmjukt eg kan, kva med hjå mulla Nasrudin, som bør vere vår alles leiestjerne?

Legg igjen en kommentar

