Gud er Grei

Skapelsesberetningen er lik i de tre abrahamittiske religionene som dominerer vår jord. To nysgjerrige mennesker gikk imot Guds vilje og ble utvist fra Paradiset. Konseptet ‘arvesynd’ eksisterer ikke i Islam, men jeg har lenge fundert over hvorfor Allah straffet menneskeheten (representert ved Adam og Eva) for menneskelig nysgjerrighet?

We said: «O Adam! dwell thou and thy wife in the Garden; and eat of the bountiful things therein as (where and when) ye will; but approach not this tree, or ye run into harm and transgression. [02:23]

Jeg synes det er interessant hvordan det muslimske synet på Gud skiller seg fra det kristne. Gud, i Islam, distanserer seg fra mennesket. Etter å ha skapt universet og jorden stiger Allah over de syv himmelstadier for å trone over skaperverket. Allah skapte ikke mennesket i sitt eget bilde, «Han» er ingen far, men en livgivende kraft. Derfor stusset jeg over min koranlærers forklaring på hvorfor Adam og Eva ble straffet for sin nysgjerrighet. Han mente at de ble straffet for sin ulydighet, som om Allah var en far som tuktet sine uskikkelige barn. Synet på Gud som Faderen er et kristent syn, sant (nå sier jeg ikke at den ‘kristne’ Guden straffer sine uskikkelige barn)?

Hva om det ikke er nysgjerrigheten som er årsaken til utvisningen?

Jeg har ofte tenkt at det er mangelen på tillit til Allah, konseptet tawasul i Islam, som førte til at det første menneskeparet falt i unåde. De hadde ikke nok tillit til å virkelig og inderlig tro at Allah ville dem godt når Allah nekter dem å spise av treet. Det var altså ikke nysgjerrigheten som straffet seg, men mistenksomheten.

Her er den muslimske skapelsesberetningen litt annerledes enn den kristne, der Adam og Eva levde i uvitenhet i Edens Hage i følge Bibelen var den koranske Adam og Eva to opplyste vesener. Å spise av det treet ga dem ikke ekstra viten, treet var et alminnelig tre som Allah testet dem med. Jada, jeg har en ateistisk venn som mener at Gud (vel, hun sier Gud i gåsøyne) ikke behøver å teste menneskeheten, men om Gud ikke tester oss, hvordan skal vi vite hvor sterk troen og tilliten vår til Gud er?

Every soul shall have a taste of death: and We test you by evil and by good by way of trial. to Us must ye return. [21:35]

Og hvis man ikke er religiøs, det er vel i motgang men virkelig forstår sin styrke?

Under religionenstimene i vår ble jeg fascinert av Descartes som hevdet at selv om det eneste vi ikke kan tvile på er tvilen, trenger vi ikke å tvile på at 1 +1 = 2 fordi Gud er god nok til å ikke lure våre sanseinntrykk (hvis jeg har skjønt meg på metodisk tvil).

Gud er grei, altså.

Advertisements

6 thoughts on “Gud er Grei

  1. Når vi blir testet utvikler vi oss også. Man vil jo ikke utvikle seg om alt bare går ens vei, om man får alt, og ikke møter noe motstand, men heller hvis man får oppgaver man løser, slik at man kan få mer dybde i troen sin og komme nærmere Allah, insha’Allah.

    Jeg tenker også at vår skapelsesberetning skiller seg fra den kristne, fordi hos oss har begge skyld. I Kr.dommen ble kvinnen tvunget til å være underlagt mannen og føde i smerter, og alle kvinner etter henne ville bli straffet for det hun gjorde. Og akkurat som om mannen ikke selv er ansvarlig for sine handlinger. Om vi begår en synd, så er jo vi ansvarlige for det, selv om vi blir fristet fra Shaytan. Jeg forstår ikke akkurat den biten.

    Jeg likte innlegget ditt veldig godt 🙂 Jeg har aldri tenkt over det før.

  2. Fine betraktninger!

    Det er jo også ganske interessant at jøder og kristen har samme bibel – men at det bare er de kristne som ser på dette som et «syndefall».

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s