Übersomalisme: Kroppsideal

Forleden brukte mamma  et morsomt somalisk ordtak, hun sa:

Nin seef ka qaaday waxaa ka daran nin soor ay ka qaaday.

Jeg tar forebehold om formuleringsfeil her, hun kan ha brukt andre ord som jeg ikke husker så somaliske lesere må unnskylde meg.

Løselig oversatt betyr det at en person som du mister i krig (ved sverdet, står det ordrett) er bedre enn en du mister til maten. Jeg tror det betyr at det er bedre å dø, forlate jorden og tilværelsen, enn å bli oppslukt av tilværelsens goder, særlig mat. Det er ekstremt, men somaliske ordtak er gjerne litt ekstreme.

Når hun sa det begynte jeg å tenke på mitt forhold til mat, og hvordan kulturer ser på kvinner og mat. Jeg kan trygt si at jeg ikke har noe anstrengt forhold til mat, jeg spiser det meste som er halaal og jeg (selv om jeg sier at jeg gjør det) følger ingen diett. Overraskende nok har jeg ganske gjennomsnittlig BMI, men jeg kan selvfølgelig trene litt mer. Jeg har aldri fått dårlig samvittighet for spising, joa, spiser jeg ugudelige mengder kommer den dårlige samvittigheten hånd i hånd med mageknipen.

I den somaliske kulturen har jenter en veldig avslappet forhold til mat, men her er det også en generasjonsskille, den unge generasjonen som har oppvokst i vesten har gjerne en mer vestlig holdning til mat, mens jenter som kanskje kom til Norge litt eldre har et typisk somalisk forhold til mat. Du skal ikke langt tilbake for å se den sistnevnte holdningen, min brors generasjon, mange av min  brors venninner er gode og runde, og det har de ingen problemer med. Det morsomme i vår kultur er jo nettopp det at idealkvinnen, tradisjonelt, har vært den yppige, myke og høye jenta.

Mormor fortalte meg en historie om hvordan menn vurderte en kvinnes mykhet. Tradisjonelt gikk somaliske jenter i en guntiino med et stort sjal rundt skuldrene, eventuelt rundt hodet. Guttene gikk til den potensielle jenta og spurte om retningen til et eller annet sted. Så, når hun pekte mot retningen de skulle, vurderte de hvor mye undersiden av overarmen hennes dirret. Desto mer den dirret jo mykere var hun og følgelig mer attraktiv. Kvinner skulle ha grevinne armer.

Mamma ble alltid kritisert av mormor, hun var en skikkelig guttejente som lekte og slåss,så  helt frem til tredveårene hadde hun en veldig muskuløs kropp. Intet ved henne dirret og mormor var helt oppgitt, hvordan skal det gå med en muskuløs jente?

Hvordan skal det gå med en lubben jente i en Gina Tricot butikk, spør nå jeg.

I Norge må man  skille idealet  fra realiteten, jada, den perfekte kvinnen i reklamene er pen, høy og slank. Likevel er det nok å ta en tur til en park om sommeren og se seg rundt. Det er så fantastisk at så mange jenter, mer enn en skulle tro, er tilfreds (tilsynelatende i hvert fall) med sin kropp.

Det vestlige idealet er likevel usunt, men så kan en spørre seg om grevinnearmer er så mye bedre?

10 thoughts on “Übersomalisme: Kroppsideal

  1. Dirrende underarmer? Check!
    Jeg annekterer sporenstreks det tradisjonelle, somaliske skjønnhetsidealet, og føler meg straks ganske så hot. ;o)

  2. Barkhad Cas beskriver slik:

    Madheera oo gaabni way dhaaftoo
    ma dhuubnoo baruurtu may dhicinoo
    dhexdeeda taakadaa is dhaafaysoo
    dhawaaqa hadalkeedu kuma dhibo
    dhalaalka midabkeeda dhaayaha
    midaan u dhigoon ku dherershaa
    may dhalan dhabarkana laguma sido

    warsengeli var kjent for å like jenter med dirrende underarmer, men estetikken i woqooyi var ikke så forksjell fra den moderne vestlige idealet, dhexdeeda taakadaa (korsett?). jenter ble giftet bort i 16 års alderen derfor baruur dhacday meesha ma taalo, og de kunne løpe fra hvilken som helst geel jire🙂

  3. Trøst til alle: dissende underarmer kommer naturlig – før eller senere. Hvor mye hot ideal en er når en er 66 er en helt annen sak!
    Hurra for alle frie former!

    – Og gratulerer med Sonitusplassering!

  4. Cigaal, det er fordi dere nordsomaliere er sære, tynn jente lissom pssht. Haha, og jeg er ikke warsangeli, men du har nesten gjettet klanen jeg «tilhører». Den kjolen var vanskelig altså, kvinner har lidd for å oppfylle skjønnhetsidealer i århundrer, det for være nok, jeg trasker ut ikledd de særeste ting.
    Tonita, er du litt lubben har du lettere for å få shaky underarmer altså, men det er sant, jeg kan tenke meg at mormor i en alder av 70 år er stolt over sine dissende armer!

  5. Så nå har jeg draget på hvite amerikanere med mitt blonde hår, afroamerikanere med min store rumpe, og somaliere med de dissende underarmene jeg til nå har sett på utelukkende som et irritasjonsmoment. Plutselig føler jeg meg veldig attraktiv😀

  6. Problemet med kroppsidealer er vel at de er som somaliske ordtak; litt ekstreme? Kvinner kommer i mange forskjellige størrelser og fasonger, men det ser ut til at bare de mer ekstreme regnes som ideelle, enten det er de syltynne moteblad-damene eller de feite fra renessanse-malerier så er de uoppnåelig for 99% av normale kvinner og det er ikke bra for helsa å prøve.

  7. Tonita; da har du allerede slått hull i teorien min!
    Minneapolise: Haha, du er attraktiv!
    Marina: Derfor synes jeg at kropp-og skjønnhetsidealer er ren humbug. Idealet er å være tilfreds med sin kropp, hvis en slank kropp gjør deg tilfreds, then by all means!

Legg igjen en kommentar

