Pirates of the Indian Ocean

Det har foregått mye i verden i det siste, og nyheter er det best å diskutere mens de er varme, men jeg får vel bare rippe opp i gamle sår. Jeg fikk med meg siste episode av «Pirates of the Indian Ocean», du vet når de kidnapper en norsk kaptein og okkuperer skip for å skaffe løsepenger. Jeg skulle ønske det faktisk var en tv-serie og ikke virkeligheten, men det er ikke alltid man får det som man vil.

Det er nærmerere 10 millioner somaliere rundt i verden (om ikke mer) og jeg vil tro at det finnes omtrent 10 millioner meninger om piratene. Noen vil kalle dem provisoriske kystvakter, andre forbaskede tyver og andre priser seg lykkelig over at piratene har stoppet å terrorisere fattige somaliske fiskere. Jeg synes bare at de har utrolig dårlig klesstil, ærlig talt, hva skjer med å ikke kjøpe nye klær med de milliardene de får?

Men helt alvorlig, jeg har et motstridende syn på piratene. For det første, det er en kjensgjerning at det foregår ulovlig fiske utenfor den somaliske kysten, det er også en kjensgjerning at det foregår dumping av kjemisk avfall utenfor den somaliske kysten, noe som i bunn og grunn ikke bare ødelegger dyrelivet i havet, men også setter menneskeliv i fare. Hadde piratene vært så edle og ærlige, som noen hevder å være, at de beskyttet det somaliske farvannet mot intrengere hadde jeg skjønt det, respektert det, men bedt dem arbeide med sine metoder. Greia er at både intensjon og handling er egoistisk og dum i dette tilfelle, somaliere kan være så uenig som de vil, men det mener nå jeg. Hvis det er slik at våre gode pirater ønsker å beskytte og hjelpe sitt land, selv gjennom kriminelle kanaler, så hadde de brukt utbytte sitt på lokalbefolkningen. Bygget ut infrastruktur, hjulpet fattige og etablert et mer godt rykte for seg.

Såvidt det er meg bekjent har ingen sett snurten av det ubytte de har fått.

Hvilket leder meg til en ny teori som jeg har fått av mine konspiratoriske venner, det er ikke lokale som er hjernen bak operasjonene, men utenlandske bakmenn. Det kan være noe sant i det. For det første virker de utrolig organiserte for en guttegjeng og for det andre hvor i alle dager har de gjort av pengene de har fått?

Av en eller annen grunn kan jeg ikke se for meg at de har dem bak lås og slå i sveitsiske banker.

Uansett, tyver eller beskyttere, jeg støtter dem ikke, men en ting skal de få æren få, de problematiserer situasjonen i Somalia enda en gang, kanskje verdenssamfunnet vil innse at det ikke har endret seg så veldig mye i Somalia siden 1994 og CNN-reportasjene, det eneste som har endret seg er at tv-kameraene er borte.

7 thoughts on “Pirates of the Indian Ocean

  1. Det er vel helst de som mener at piratene burde skytes på kloss hold som får lov til å uttale seg mest? Verdenssamfunnet, vi som har det så godt som det er mulig å ha det, vi har kort hukommelse og syns det suger at skip blir kapret og at rike selskap med store båter lar seg presse av magre somaliere med effektive håndvåpen. Noen må da gjøre noe med dette, tenker vi.

    Man trenger vel ikke konspirere så veldig for å kunne anta at det er ikke så enkelt som det ser ut som. Og at piratvirksomheten i dag er ikke annet enn et annet utrykk for alt som har gått galt i Somalia de siste tretti årene om ikke lengre. Og de som tror at disse somalierne med dårlig klesstil er ene og alene ansvarlige for å ha endt opp som banditter i det indiske hav, de tar feil og det vet både du og jeg.

    Det jeg er redd for når disse piratene problematiserer den nesten ikke-eksisterende nasjonen Somalia så vil det gi en reaksjon fra verdenssamfunnet kun rettet mot de som er de opplagte overtrederne, bandittene i dette teaterstykket, piratene og igjen sitter sivilbefolkningen i Somalia, uten noe mer fremtid enn de hadde for fem år siden eller ti år siden. Vi er ute etter å fikse ting raskt og med Somalia har tiden vist at det ikke er mulig. Somalia er det siste landet i verden verdenssamfunnet vil involvere seg i, de husker UNOSOM, USA har gjort det umulig å glemme. Og av en eller annen merkelig grunn var det ikke somalierne som til slutt ble ofrene der. Det er en merkelig verden. Men jeg tror ikke at Somalia er et så merkelig og annerledes land som vi skal ha det til, umulig å fikse. Men da kanskje helst av somalierne selv. Men det kommer ikke til å være lett. Og jeg håper virkelig at somaliere fortsatt tror at det kan la seg gjøre og at de fortsetter å prøve og finne ut hvordan.

  2. Du har en utrolig innsikt om Somalia, hadde alle (somaliere og ikke-somaliere) vært som deg, hadde vi vært godt på vei med forsoning og fred, men neida..

    Somalia var altfor ungt da krigen brøt ut, og siden vi ikke var modne nok dengang har det tatt altfor lang tid å bygge opp igjen. Dessverre er det en haug problemer i Somalia, svære floker som er vanskelige å løse opp. Men det er sant, enhver oppmerksomhet viet til Somalia i disse dager vil bare være negativ med hovedvekt på hvordan man skal utstyre sjøpersonell til å forsvare seg mot fæle pirater. Og de er fæle, tro du meg. Før piratvirksomheten mot utenlandske skip tok av var det lokale som led skikkelig.

  3. wow, det var utrolig morsomt, de brukte faktisk skikkelige somaliere haha..men piratvirksomheten er jo ikke basert i mogadishu, det er lengre nord!

Legg igjen en kommentar

