Helt ærlig: Innvandrerromanen

Hva i alle dager er det?

Er det en roman skrevet av en såkalt «innvandrer»?

Dersom en «innvandrer» skriver om en gutts besettelse av Kurt Cobain og hvordan dette påvirker livet hans, forblir det en innvandrerroman?

Eller må en innvandrerroman faktisk handle om de problemene «innvandrere» møter i dagens Norge? Identitetskrise altså, men er identitetskriser forebeholdt «innvandrere»?

Eksisterer det en liste over problemer «innvandrere» møter i Norge som alle innvandrere, med aspirasjon om å bli skribenter, må skrive om?

Ærlig talt, ingen «innvandrer»-forfattere skriver (forhåpentligvis) likt, så hva er dette snakket om én innvandrerroman?

9 thoughts on “Helt ærlig: Innvandrerromanen

  1. Må si jeg har tenkt det samme gang etter gang når avisene presenterer en ny innvandrerroman – og gjerne i samme slengen spør om dette kanskje er INNVANDRERROMANEN med store blokkbokstaver.

    Men så tenker jeg at det er et bilde på hvordan vi ofte trenger å plassere folk, ting og hendelser. Vi har gjort det før og fortsetter med det. Vi har sosialromanen, oppvekstromanen, klassereiseromanen og nå har vi innvandrerromanen. Oppvekstromanen handler kanskje om en oppvekst i et bestemt miljø og hva den hadde å si. Klassereiseromanen handler om arbeiderklassesønnen eller datteren som går gjennom en reise i utdanning, endring og livsførsel i forhold til sin foreldregenerasjon. Således burde innvandrerromanen handle om det å være innvandrer.

    Det som irriterer meg med den siste kategorien er at det er jo nettopp det den ikke nødvendigvis gjør. Kategoriseringen handler ikke om innhold, men om forfatter. Og endatil er du innvandrerforfatter av denne innvandrerromanen om det eneste kriteriet du møter er at dine foreldre ikke er født i Norge – det holder hvis en av dem ikke er født i Norge – for da er du jo ifølge SSB innvandrer. Jeg synes det er spennende å lese bøker om mennesker som bærer med seg en historie, og ja da jeg har lest flere av de såkalte innvandrerromanene. Og tenker at jeg nok heller ville plassert dem i en av de andre båsene. Mange av dem er oppvekstromaner, mange er ihvertfall klassereiseromaner, andre er noe helt annet jeg ikke klarer å kategorisere. Det viktigste er at boka fenger. Heldigvis tenker SSB over sine egne definisjoner og er i ferd med å endre på noen av dem. Men spørsmålet er om media i sine omtaler av bøker og forfatterere klarer å frigjøre seg fra et begrep som ikke brukes av noen særlige andre grunner enn at det for tida er litt hipt å skrive innvandrerromaner og være innvandrerforfatter…

  2. Det har ikke så mye med det å gjøre… Men kunsten, og litteraturen spesielt, tolkes i den sammenhengen den er skrevet, malt… hva som helst. Sånn for ettertiden, siden samfunnet alltid vil prege ens tanker og kunst. Du ser det samme hva feminister og homoseksuelle angår, og det er også en hel sjanger med immigrantlitteratur fra tidlig USA-historie. Og kolonilitteratur fra de mange britiske koloniene rundt omkring.

    Det er det evige spørsmålet om hvordan litteratur skal tolkes. Samfunnsmessig, psykologisk, biografisk… Hadde Hamsuns nazitanker noe å si for hvordan han skrev eller ikke – og for hvordan det tolkes? Skal Rushdies bakgrunn telle med når man tolker Sataniske vers? Og, som i det tilfellet du nevner: Har en innvandrers bakgrunn noen innflytelse på hans tanker om Cobain?

  3. det er like merkelig aa kalle en roman skrevet av en person foedt og oppvokst i Norge for en innvandrerroman som det er aa kalle den personen for innvandrer.

  4. Men likevel er «Ankomsten» av Shaun Tan en særdeles god bok. Det blir vel litt vanskelig å kalle en slik stumfilm for god /litteratur/, men den er i alle fall god lesning. Anbefales på det varmeste.

  5. «Mange av dem er oppvekstromaner, mange er ihvertfall klassereiseromaner, andre er noe helt annet jeg ikke klarer å kategorisere. »

    Olava, det er det jeg er så sterkt enig i! Jeg har lest noen bøker av forfattere med innvandrerbakgrunn, både på norsk og engelsk, de fleste er velskrevet og ukategoriserbart (er det et ord?). En forfatter vil nå mange, men jeg føler at dersom man setter merkelappen «innvandrerroman» på et verk, så har man samtidig bestemt målgruppen også. Dessuten, innvandrerroman skiller ikke mellom første-, andre- og tredjegenerasjonsinnvandrere. Merkelappen skiller heller ikke mellom en andregenerasjonsinnvandrer i en forstad i Bath og en tredjegenerasjonsinnvandrer fra Grønland.

    Ekstremt generaliserende, og generaliseringer er bare tull.

    «Og, som i det tilfellet du nevner: Har en innvandrers bakgrunn noen innflytelse på hans tanker om Cobain?»

    Nei jeg sier ikke at en forfatters bakgrunn er irrelevant, men den bør ikke være avgjørende for hvordan vi tolker det litterære verket. Kanskje det bare er meg, men ofte føler jeg at bakgrunnen er mer relevant enn selve romanen eller diktsamlingen, for mange anmeldere. Naturligvis skriver man om det man kjenner til, hadde jeg skrevet en roman hadde jeg antakeligvis basert den på det somaliske miljøet. Likevel, hadde jeg håpet at folk, ikke somaliere, hadde kjent seg igjen i det jeg skrev om. Er det ikke det som karakteriserer den gode forfatter, at hun kan appellere til alle, uansett bakgrunn?

    Velkommen forresten Jeanette, er du ny her?

  6. Nei ikke sant, vaarloek (vårløk?), begrepet innvandrer er problematisk i seg selv.

    KEE, nå ble jeg interessert, jeg skal prøve å få tak i den. Nå har jeg egentlig lyst til å lese noe av Etgar Keret, har noen vært borti han?

  7. Nope. Men hjemmesiden hans har jo noen greier linker til bøkene hans. Skal se om de finnes på biblioteket en av dagene og snuse litt selv, ble nysgjerrig nå.

  8. vaarloek, helst. men jeg er ikke fundamentalist paa omraadet.

    det virker egentlig som det ikke finne uproblematiske begrep for aa beskrive mennesker, saann generelt. vi faar skylde paa Spraaket.

Legg igjen en kommentar

