Ramadan Krønikene: Sheikh-mania

Jeg er litt rar. Eller det kommer an på hvem du spør. Noen jenter blir hysteriske av at Justin Timberlake kommer til byen, andre over en eller annen skuespiller, jeg lider av sheikh-fili. I en veldig upervers måte. Jeg synes bare at gode kvalitetslærde i islam er en mangelvare, og kommer jeg over en blir jeg overlykkelig. Dessuten er det understreket i Islam at man skal lære fra de lærde. De er på måte våre veivisere, dessverre har en rekke muslimske «lærde» glemt rollen sin og prøver å tvinge folk til å gå bestemte stier. Det er en annen sak.

I hvert fall, sheikh-filien min. Bare så det er klart, shaykh/sheikh er en hederstittel i den arabiske verden og kan tas av en person som ikke har religiøs utdannelse (alle disse oljesheikhen, for eksempel), men generelt brukes det om muslimske lærde. Andre begreper som brukes om les scholars er ‘alim/alima og ustad/ustada.

I dag har jeg lyst til å dele av mine favouritt sheikher med dere, han heter Shaykh Syed Muhammad bin Yahya al-Ninowy (phew, langt navn). En syrier, utdannet i fantastiske institutter og gått under lære hos legender. Faren var en av Syrias største muftier (sheikh som primært driver med Shar’iah). Det sies at han er en etterkommer av profeten Muhammed, gjennom datteren Fatima.

(videre lesing: http://www.alhaqq.net/Ninowy.html)

Del 1, 2 og 4 er kanskje mer rettet mot muslimer, men er man interessert er det bare å sjekke dem ut, videosnutt-serien er kalt «Shaykh Muhammad Ninowy Dropping Self-Direction «.

One thought on “Ramadan Krønikene: Sheikh-mania

  1. Tilbaketråkk: Ramadan Krønikene: En introduksjon « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

