Ramadan Krønikene: F..en det er ikke lov å banne!

Det er altså ikke bare mat og drikke muslimer skal avstå fra i løpet av fastemåneden, jeg tør si at mat og drikke er blant de letteste tingene å avstå fra dersom en skal sette opp ei liste over fy-ting under Ramadan. Banning er en fy-ting. Greit å merke seg at man i prinsippet ikke skal banne, i det hele tatt, men så er vi mennesker og banneordene lurer bak ethvert hjørne.

Ideelt skal en muslim avstå fra alle sine dårlig dyder og vaner i løpet av Ramadan, dette for å inspirer han eller henne til å slutte med dem permanent. I språket er det endel ord som på en måte har blir avnegativisert og kommer naturlig i dagligtalen, særlig hvis man går på videregående skole. Alle «shit»-ene og «faen»-ene drysser vakkert språket vårt og det er virkelig vanskelig å ta seg i akt når man snakker.

Å kneble kjeften er vanskeligere enn å holde strupen tørr.

9 thoughts on “Ramadan Krønikene: F..en det er ikke lov å banne!

  1. Ramadan blir jo som en pilgrimsreise på denne måten. Målet er nådd når man har lært noe nytt. Eller aller helst, blitt kvitt en fordom.

  2. Nå ble jeg egentlig nysgerrig på en helt annen ting. Alle språk har sin sang, eller rytme. Ofte blir jeg litt fasinert gående bak noen som snakker et språk jeg ikke forstår. Da jeg gikk mye rundt i Oslo var det egentlig en litt deilig følelse å bare gå og høre på – uten å måtte bry seg om hva som blir sagt. Finner og somaliere høres ofte litt sinna ut når de snakker, mens vietnamesere høres saklige ut på en litt merkelig slalomaktig måte (spør meg ikke om hvorfor jeg synes det er slik…) Tilbake til somalierne: siden du sier at du banner en del – jeg går ut fra at det er både på norsk og somalisk????- er det faktisk slik at det foregår en del sterke meningsytringer når jeg vandrer forbi?🙂 Kan somalisk sammenlignes med nordlendingers måte å prate på? Jeg føler meg forøvrig utrolig prippen når et par av mine nordligfødte venninner virkelig slår til med humoren sin, for eksempel…

    Selvfølgelig vet jeg at dette er for lettvint og at alle prater på sin måte, men det er litt morsomt å trekke noen erketyper ut av dette. Finnes det en erketypisk måte å prate somalisk på?!

  3. LOL @ «høres saklige ut på en litt merkelig slalomaktig måte»
    privat er vietnmesere ganske høylydte, men jeg kjenner ingen som kjører slalom. Jeg trodde det var nordmenn som var født med slalomski på beina LOL. Merkelig nok, venner som har besøkt meg fra utlandet, synes norsk høres litt ‘pakistansk’ og ikke ‘germansk’ som de hadde forventet. Er det rart at mange fra lahor ble tiltrukket hit? LOL
    Vi har også nordlendingers fenomena og de heter faktisk nordlendinger LOL (reer waqooyi)

  4. Sorry Cigaal, somaliske nordlendinger er veldig høflige, skal du ha «røff» somalisk må det gå mye lengre sør!

    Det er ikke mye grov banning på somalisk (selvfølgelig finnes det), men i dagligtalen er det langt fra normalt å bruke grove banneord. Somalisk banning er egentlig ganske barnslig, altså «hund» og «esel» er faktisk banneord..sier litt🙂

    Jeg banner egentlig på norsk, det faller meg mest naturlig.

    Skal jeg rangere somaliere, blir det veldig subjektivt, cigaal er sikkert uenig i min rangering, i parents er de norske dialektene (veldig grovt fordelt) som kan sammenlignes med de somaliske.

    Somaliere i nord snakker mye mer raffinert, jeg tror det henger sammen med at skriftspråket i Somalia er basert på deres dialekt (riksmål). Deres rake motsetning er somaliere som bor rundt Mogadishu/Kismayo, lengst sør i landet (nordlandsk). Men også i sør det forskellige dialekter, de somaliske gruppene som har røtter fra den arabiske halvøya og portugal har en veldig myk syngende dialekt (sørlandsk?). De bor også i sør.

    Somaliere midt i Somalia har en aggressiv, røff, men samtidig kameratslig dialekt. Minner trøndersk faktisk.

  5. Uff, ja. Jeg er ingen helgen selv, men banning er ikke for ekte DAMER… Jeg tror ordet «shit» har kommet ut av munnen min en eneste gang i Ramadan. Men seriøst, jeg har venninner som banner i annenhver setning, og som jeg faktisk skulle ønske kunne legge ekstra bånd på seg denne måneden.

  6. «Shit/skitt» er et litt sånn skummelt ord. På nborsk så er det like ufarlig som «søren», overhode ikke noe banneord i mine ører. Men så er det veldig stygt på engelsk, og det er av og til jeg glemmer det…

  7. Tilbaketråkk: Ramadan Krønikene: En introduksjon « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

