Ramadan Krønikene: Dropp det fettete, olje-dryppende kyllinglåret nu!

Så har dag 1, dag 2 og halve dag 3 gått svisjende forbi. I dag har jeg fri fra skolen, og jeg er aldri sulten når jeg er hjemme. Mandag klokken 19:45 var verst, det var litt over en halvtime til fasten skulle brytes, og jeg talte sekundene. I det jeg kom til 1476, innså jeg at jeg ikke var særlig sulten lenger, og dermed kom åpenbaringen:

Gjør noe som tar oppmerksomheten vekk fra din tomme magesekk

(skjønt en magesekk aldri er direkte tom, men likevel..)

Tell sekunder eller gjør noe som er litt mer produktivt.

Ramadan er en forandringens måned, man kan forandre sine vaner og bli kvitt sine uvaner. Ramadan er en mulighet til å forandre seg fysisk og spirituelt. Profeten Muhammed (fvmh) brøt fasten med ganske lite mat, et par dadler osv. I dag hamstrer muslimer mat i uker før ramadan (noe jeg og familien er skyldige i) og dekker bordet (noen ganger flere bord) med alskens lekre retter. Det er jo, i og for seg, greit, men Ramadan handler om måtehold. Spis lite, men spis godt. Spis næringsrik mat som ikke inneholder masse unødvending fett. Ramadan er en fantastisk mulighet til å skape en sunnere livsstil som varer året ut.

…men et lite, fettete, olje-dryppende kyllinglår skader vel ingen?

Takk til Cigaal for en bra film om et sunt kosthold under Ramadan

One thought on “Ramadan Krønikene: Dropp det fettete, olje-dryppende kyllinglåret nu!

  1. Tilbaketråkk: Ramadan Krønikene: En introduksjon « Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg

Legg igjen en kommentar

